Tom Coronel

3 Mei 2009
Wisselend resultaat voor Tom Coronel in FIA-WTCC races

Voor het eerst in de geschiedenis deed de FIA-WTCC serie het stratencircuit van Marrakech in Marokko aan. SEAT Team Holland coureur Tom Coronel reed hier met de door SUNRED geprepareerde SEAT LEON TFSi twee races over 12 ronden, die voor hem met wisselende resultaten eindigden. Nadat hij sterk door de testsessies en de vrije training kwam, met continu top tien plaatsen, leverde de officiële training niet meer op dan een zestiende startplaats. Desondanks startte Coronel sterk en klom in de eerste race meerdere plaatsen. De strijd om de twaalfde plaats ging verloren na een touché met Augusto Farfus. Vanaf de achterste startrij begon de coureur uit Eemnes aan de tweede race om die met een negende plaats af te sluiten. In de Independent Drivers Trophy voor privérijders bezet de Nederlandse SEAT coureur de derde plaats.

Foto: FIA WTCC

Bij de vrije trainingen zaten wij er heel vet bij, vertelt Tom Coronel na afloop. Daarbij zijn wij ook nog eens heel voorzichtig met de beschikbare banden omgegaan. Die wilden wij bewaren voor de twee kwalificatiesessie. Maar die achtste, zevende en zesde plaats uit de vrije trainingen zaten er in de kwalificatie niet in. De eerste keer dat ik de pits verliet was er vrijwel direct een rode vlag situatie, dus dat hield op. En de tweede keer dat ik naar buiten ging was er een gele vlag. Kortom de timing was niet geweldig en daarmee is die zestiende startplaats verklaard. De derde plaats in de Warm-up gaf nog eens aan dat de snelheid er was en dat ik dus echt vette pech in de kwalificatie had. Starten vanaf P16 betekent ook dat je in het gedrang komt te zitten. Zeker in het begin vecht iedereen voor alles dat hem lief is en kun je nauwelijks inhalen. Verder biedt deze baan met zijn lange rechte stukken en chicanes niet al te veel mogelijkheden om iemand uit te remmen. In mijn strijd om naar voren te komen raakte ik in de beginfase nog heel even de muur, maar kon zonder schade verder. Uiteindelijk reed ik achter Augusto Farfus met de BMW. Ik kwam er zelfs drie keer naast en in een poging om hem te passeren heb ik mij vergaloppeerd. Ik raakte de curb en kwam met de zijkant en later de achterkant tegen de muur en de bandenstapels. Nadat ik de motor weer aan de praat had, zat er niet meer in dan achteraan sluiten en zo als laatste te finishen. Daarmee startte ik race twee vanaf de laatste rij, maar zag direct na het begin dat het voor mij al flink mis ging. Ik koos de goede lijn en won daarmee gelijk de nodige plaatsen. Tegen het eind reed ik vlak achter een andere Privateer, Frans Engstler, maar besloot om geen gewaagde acties meer te doen. Schade beperken en zo goed mogelijk finishen. Dat heb ik gedaan, maar er had dit weekend beslist meer ingezeten dat die negende plaats die ik nu pakte. Als je kijkt naar de tijden aan het begin van het weekend, is het gewoon super jammer dat we dat niet beter hebben kunnen benutten, besluit Tom Coronel zijn relaas.