Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Telexis intensiveert pilotprojecten met mobiel betalen

'Samenwerkingsverbanden tussen mobiele operators en banken zorgt voor versnelde ontwikkeling'

Rijswijk, 4 mei 2009 - Telexis, een innoverende dienstverlener op het gebied van geavanceerde telecom-, RFID- en NFC-gerelateerde oplossingen, intensiveert het onderzoek en de testen naar e-ticketing en betalingen via de mobiele telefoon. Telexis speelt hiermee in op de signalen uit de markt die wijzen op een groot potentieel voor de mobiel als betaalmiddel. Maar voordat daadwerkelijk van een grote doorbraak sprake kan zijn, moeten nog enkele belangrijke obstakels uit de weg worden geruimd.

Onder andere de Rabobank en het Amerikaanse Paypal legden zich al toe op de markt van mobiel betalen. Recente ontwikkelingen wijzen erop dat de mobiele portemonnee steeds meer binnen handbereik komt van het grote publiek. Zo kan bij enkele horecagelegenheden sinds kort mobiel worden betaald en investeert Nokia in Obopay, een bedrijf dat zich bezig houdt met mobiele betalingsmogelijkheden via sms, de browser of een applicatie. Het Nederlandse Telexis voegt zich in dit illustere rijtje pioniers door het onderzoek en het aantal pilotprojecten aangaande mobiele betalingen uit te breiden.

Toofan Otaredian, CEO van Telexis: 'De realiteit is dat binnen afzienbare tijd de mobiel de portemonnee zal vervangen. Geen ingewikkeld gedoe meer met verschillende pasjes, maar bij de kassa je mobiel omhoog houden is dan afdoende. De autorisatie vindt draadloos plaats via Near Field Communications-technologie (NFC).'

Volgens Otaredian zal de snelheid waarmee de mobiele portemonnee de consumentenmarkt verovert, afhangen van de samenwerking tussen banken en mobiele operators en de toepassingen die zij ontwikkelen: 'Telexis faciliteert dergelijke samenwerkingsverbanden en brengt stakeholders bij elkaar. Zo kunnen investeringen gedeeld worden gedragen. En alleen door gezamenlijke initiatieven zullen op korte termijn voor de consument aantrekkelijke, veilige en eenvoudig te gebruiken toepassingen worden ontwikkeld.'

Desondanks toont Otaredian zich realistisch en is hij zich bewust van de bezwaren die een grote doorbraak van mobiel betalen vooralsnog in de weg staan: 'Allereerst zijn dat de kosten. De telefoons waarmee m-payment mogelijk is, zijn nu nog duur en de transactiekosten aanzienlijk. Dit is echter altijd het geval bij elk nieuw product en de verwachting is dan ook dat de kosten snel zullen afnemen. Verder vormt het geringe bereik nu nog een barrière; er zijn nog te weinig winkels waar met een mobiel kan worden betaald. Echter, de belangrijkste uitdaging waar wij voor staan, is de betaalcultuur van de Nederlanders. Wij zijn tevreden met de huidige manieren van betalen en beschouwen nieuwe ontwikkelingen per definitie als "onveilig". Hoewel wij bewezen technieken hebben waarmee veilig mobiel kan worden betaald met behoud van privacy, is de publieke opinie hierin natuurlijk doorslaggevend. De enige manier om die voor je te winnen, is een duidelijke waarde toevoegen aan de m-payment diensten. Daarbij moet je denken aan aankopen waarover je onderweg of thuis snel en eenvoudig kunt beslissen zoals een kaartje voor een theatervoorstelling en waarbij je het kaartje tevens op je mobiel ontvangt zodat je niet meer in de rij bij de kassa hoeft te staan.'

Over Telexis

Telexis, een innoverende ICT-dienstverlener met meer dan tien jaar ervaring, heeft met zijn diepgaande kennis op het gebied van telecom en geavanceerde RFID- en NFC-gerelateerde oplossingen een marktleidende positie verworven in de telecom- en vervoerswereld. Telexis ondersteunt en adviseert bedrijven op het gebied van digitaal beveiligde toegang tot systemen en locaties, het uitvoeren van transacties via onder andere de mobiele telefoon en het verwerken van grote aantallen back-officetransacties (ticketing, provisioning, rating en billing). Via servers van Telexis worden dagelijks vele miljoenen gesprekken en sms-berichten afgehandeld en het bedrijf host en faciliteert het grootste MVNO-platform van Europa. Naast producten als FlexConnect, FlexSuite en Digiright e-ticketing ontwikkelt Telexis als gecertificeerd Microsoft Mobility Solutions Partner maatwerkoplossingen en adviseert het bedrijven vanuit een end-to-end ketenperspectief. Telexis is managed service provider voor verschillende grote telecomaanbieders en openbaar vervoer- en transportbedrijven. Voor meer informatie, zie: www.telexis.nl

Over Toofan Otaredian

Toofan Otaredian (47) is sinds 1999 Managing Director van Telexis BV. Bij Telexis is Otaredian in de afgelopen jaren verantwoordelijk geweest voor onder meer een aantal strategische programma's binnen KPN Telecom, de oprichting van de eerste MVNO-omgeving in Nederland en het OV-chipkaart-programma van de NS. Otaredian begon zijn carrière bij KPN Telecom waarin hij leiding gaf aan de IT- ontwikkelingen in het vaste net en verantwoordelijk was voor de operationele supportsystemen van de infrastructuur. Hij is vervolgens, na een jaar als interim directeur IT operations bij KLM information services gewerkt te hebben, als directeur IT van Enertel verantwoordelijk geworden voor het ontwerpen en realiseren van de infrastructuur van een nieuw telecombedrijf. Aan de TU Delft rondde Otaredian zowel zijn Master of Science in Electronics als zijn promotieonderzoek "Contactless Microwave Lifetime Measurement" cum laude af.

Mocht u geïnteresseerd zijn in een interview met Toofan Otaredian, bijvoorbeeld over de ontwikkelingen over mobile payments, neemt u dan contact op met:

Lubbers & De Jong
Wilco Rutenfrans

T 020 421 0565

E wilco@l-dj.nl

Telexis
Fred van Lemmen

T +31 (0)70 319 3938

E fred.van.lemmen@telexis.nl