Ingezonden persbericht


National Geographic en de kracht van fotografie

Amsterdam, 2 maart 2009 - National Geographic heeft een naam hoog te houden als het gaat om fotografie. Vier jaar geleden werd daarom de ervaren David Griffin aangesteld als chef fotoredactie. Hij is in mei in Nederland en beschikbaar voor interviews.

Er zijn maar weinig tijdschriften die zo veel tijd, geld en energie besteden aan hun fotoreportages als National Geographic. Het blad heeft dan ook een cruciale rol gespeeld bij de ontwikkeling van fotografie in de laatste honderd jaar en is inmiddels synoniem met kwalitatief hoogwaardige fotojournalistiek. Of, zoals hoofdredacteur Chris Johns het verwoordt: "We want to celebrate photography."

Ook in Nederland ontwikkelt National Geographic diverse initiatieven en ideeën die inzoomen op die rol van National Geographic als producent van excellente fotografie. Voorbeelden zijn de National Geographic Fotowedstrijd, inmiddels een groots, jaarlijks terugkerend evenement, en de National Geographic FotoCommunity, een interactieve website waarop enthousiaste fotografen hun werk presenteren en becommentariëren.

David Griffin is de director of photography van de Amerikaanse editie van National Geographic Magazine. Hij is verantwoordelijk voor (de ontwikkeling van) de fotografie in het tijdschrift en werkt daartoe samen met een team van fotoredacteuren en fotografen die behoren tot de top van de internationale fotojournalistiek. Denk aan grootheden als Steve McCurry, Frans Lanting en David Doubilet, maar ook aan nieuw talent als Jonas Bendiksen, Brent Stirton en Penny De Los Santos.

Griffin werd in 2005 door hoofdredacteur Chris Johns naar het hoofdkantoor van de National Geographic Society Washington gehaald. Hij was daar al eerder werkzaam, als design director bij de afdeling Boeken en als associate director layout & design voor het Magazine. Voordat hij de overstap maakte naar zijn huidige functie, werkte hij als creative director bij het weekblad U.S. News & World Report.