Brandfighters gaat de strijd aan

Nieuwe aanpak om merken online groter te maken

Amsterdam, 5 mei 2009 - Nederland is een nieuw soort reclamebureau rijker: Brandfighters, een bureau dat consumenten laat strijden voor merken. Brandfighters doet dat met viral marketingcampagnes, door middel van crowdsourcing, waarbij het bedrijf jonge videotalenten inzet om merken online groter te maken.

'In het huidige medialandschap is het moeilijk om mensen echt te bereiken. Jongeren kijken steeds minder televisie en brengen hun tijd vaker online door waar consumenten de macht in handen hebben. Zij beheren, creëren en verspreiden de content,' zegt Oskar Bolhuis, medeoprichter van Brandfighters. 'Wij zien de consument als het nieuwe 'massamedium' en vinden het daarom noodzakelijk om consumenten in te zetten bij reclame.'

'Brandfighters richt zich voorlopig op viral video's, omdat online video razend populair is en natuurlijk omdat viral video's effectief zijn onder jongeren. Een viral is een online video die zo goed is dat hij doorgestuurd wordt aan andere mensen en zich als een 'virus' verspreidt op internet,' zegt Jan-Paul de Beer. 'Daarom hebben we een Brandfighters Viral Community met meer dan honderd videotalenten die graag voor merken viral video's willen maken. Merken kunnen via ons door middel van video-opdrachten deze talenten inzetten om voor hun merk video's te maken. Door het laten maken van zoveel mogelijk viral video's in plaats van een is de kans op een succesvolle viral groter. Brandfighters verspreidt vervolgens de beste video's om het viral effect te starten.'

Onder de naam Brandfighters Brains bedenkt het bedrijf complete viral-, guerrilla- en PR-concepten. Jan-Paul: 'We hebben daarbij de mogelijkheid om talenten uit de viral community te vragen over deze concepten mee te denken. Zij weten niet alleen wat aanslaat binnen de doelgroep, maar ze zijn ook erg creatief!'

Resultaat!
Een voorbeeld van viral marketingcampagne is 'Viral Video Talent 2009' dat samen met Go Fast is georganiseerd. Brandfighters ging op zoek naar het videotalent dat de meest bekeken viral video kon maken en naar de school waarop het meeste talent van Nederland zit (Saxion Hogeschool in Enschede). Van de 40 inzendingen was er een die er met kop en schouders bovenuit stak en meer dan 80.000 YouTube-views behaalde: http://www.youtube.com/watch?v=ClMTKBkoK24. Daarnaast is de video op internationale sites nog meer dan 300.000 keer bekeken. Serge Valkonet, Hicham Chourak, André Fonteyn, Richard Heijne en Georgi Jeliazkov zijn daarom bekroond tot Viral Videotalenten 2009 en winnen ¤ 5.000. De meest creatieve inzending is geestuurd door Sander Steenhuis: http://www.youtube.com/watch?v=TTf6CzTeyYM. Hij wint een skydive boven de Grand Canyon, USA. Op YouTube hebben de vijf beste video's meer dan 160.000 views opgeleverd voor Go Fast en de video's zijn geplaatst op de sites van onder andere De Wereld Draait Door en De Pers.nl.

Over Brandfighters
Brandfighters is in 2009 opgericht door Jan-Paul de Beer en Oskar Bolhuis. Oskar is bekend van zijn stunt door verkleed als grote knuffelbeer Sven Kramer te knuffelen in Thialf http://www.youtube.com/watch?v=di2pzrQcVr8 als aftrap van de eerste Brandfighter-opdracht. Jan-Paul is bekend van zijn succesvolle deelnames aan het platform Battle of Concepts waar hij regelmatig winnende concepten heeft bedacht. Voor meer informatie: www.brandfighters.com.