Gemeente Oldebroek


Het burgerjaarverslag 2008: meer digitale diensten en betere telefoonbeantwoording

Het burgerjaarverslag gaat over de dienstverlening aan de inwoners en over de burgerparticipatie. Het aantal producten dat u via internet kan aanvragen is in 2008 toegenomen en de telefoonbeantwoording door de gemeente is verbeterd. Iedereen kan het verslag bekijken op onze website.

Burgemeester Zielhuis schrijft: "In het digitale loket op onze website www.oldebroek.nl. staan webformulieren waarmee u gemeentelijke diensten en producten kunt aanvragen. In 2008 steeg het aantal diensten van 14 naar 22. Bezoekers van de website kunnen inloggen met hun DigiD en zonodig ook betalen via internet." In 2010 zullen dat al 35 diensten zijn.

We hebben een onderzoeksbureau gevraagd om ons te testen op de telefoonbeantwoording. Dit bureau belde de gemeente vaak en onverwacht om te horen hoe wij de bellers te woord staan. Het resultaat? Het bleek dat we in 80% van de gevallen de bellers goed helpen. Veel beter dan bij eenzelfde onderzoek in 2005. Dat is mooi, maar het is voor ons geen reden om tevreden achterover te leunen. Want eigenlijk moet elke beller toch direct goed geholpen worden? Daarmee bedoelen we dat u de juiste medewerker aan de lijn krijgt, of dat een andere medewerker u helpt of aanbiedt dat wij u terugbellen. We bedoelen niet dat we op alle vragen direct een volledig antwoord kunnen geven. Soms moet er eerst wat nagekeken of uitgezocht worden.

In het burgerjaarverslag leest u ook over de bijeenkomsten met inwoners die wij organiseerden, zoals de dorpsgesprekken. Of de informatieavonden of vergaderingen over bestemmingsplannen, de verkeersafwikkeling van het nieuwe bedrijventerrein Hattemerbroek, het plan voor de herinrichting van de Stationsweg in Wezep, de woningbouw en de speeltuin in 't Loo en over de voorbereiding van een adviesraad voor de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Er staat nog veel meer in het burgerjaarverslag. Bijvoorbeeld over de dienstverlening aan de balies, de behandeling van meldingen, de ombudsman en klachten, bezwaarschriften en spreekrecht in commissievergaderingen. Bovendien geven drie inwoners hun mening over hun contact met de gemeente. We geven u enkele cijfers over 2008. Wist u dat: wij ongeveer 3.500 brieven en aanvragen van inwoners hebben behandeld? de website 137.875 keer bezocht is? wij in actie kwamen op zo'n 2.300 meldingen over onderhoud van wegen, groen, riolering, zwerfvuil, huisvuilcontainers, verlichting, accommodaties enzovoorts. burgerzaken 10.663 producten leverde: 6.684 in Wezep en 3.979 in Oldebroek? Uit dit laatste blijkt dat het verbeterde dorpskantoor duidelijk voorziet in een behoefte. Dankzij ons kantoor in Wezep kunt u dicht bij huis terecht en dat scheelt u tijd en reiskilometers!

Het burgerjaarverslag 2008 staat op de agenda van de raadscommissie Middelen op 12 mei en de agenda van de raadsvergadering van 19 mei aanstaande. U kunt het burgerjaarverslag, behalve op de website (onder "Snel naar"), inzien in het Dorpskantoor Wezep en in de informatiehoek van het gemeentehuis of aanvragen bij de informatiebalie tel. (0525) 638200.