Administrateur-generaal van de RVP reageert op jaarverslag Ombudsdienst Pensioenen

05/05/2009 11:51

Rijksdienst voor Pensioenen

Gabriel Perl, de Administrateur-generaal van de Rijksdienst voor Pensioenen verheugt zich over de resultaten die in het jaarverslag van de Ombudsdienst Pensioenen gepresenteerd worden, maar betreurt ten zeerste de karikaturale voorstelling ervan tijdens bepaalde interviews.

Het jaarverslag dat de Ombudsdienst Pensioenen gisteren aan de Minister van Pensioenen, Marie Arena, overhandigd heeft, vermeldt dat slechts 380 klachten over de RVP als gegrond beschouwd worden door de Ombudsman. Dat is zeer weinig, rekening houdend met het feit dat de RVP 1 854 377 pensioenen uitbetaalt. Het aantal klachten komt neer op 0,003% van alle nieuwe pensioenen die de RVP toekende in 2008 en op 0,0001% van alle pensioenen die de RVP uitbetaalde in 2008.

De Administrateur-generaal herhaalt dat een klacht die door de Ombudsdienst Pensioenen als gegrond beschouwd wordt, niet synoniem staat voor een fout die aan de RVP toegeschreven kan worden. Dat blijkt overigens ook duidelijk uit de conclusies van het jaarverslag zelf.

Gabriel Perl betreurt dat deze elementen niet meer in de verf gezet werden tijdens de voorstelling van het jaarverslag door de Ombudsmannen.

Het kleine aantal klachten dat de Ombudsdienst Pensioenen ontvangt, bevestigt overigens de resultaten van de tevredenheidsenquête die de RVP maandelijks uitvoert bij 2000 respondenten. In 2008 gaven die (toekomstige) gepensioneerden de RVP een gemiddelde tevredenheidsscore van 8,1/10.

Meer informatie-

Rijksdienst voor Pensioenen

Gratis groene lijn: 0800 50 246 (tijdens de week van 8u30 tot 12u en van 13u tot 17u)

Website: www.rvp.fgov.be

E-Mail: info@rvp.fgov.be

Contactgegevens voor de pers (