CNV Onderwijs

5 mei 2009

Samenvattend verslag van de sectorledenvergadering van de sector Postactie­ ven CNVO van 22 april 2009, gehouden te Nijkerk (de Schakel).

Categorie: Verenigingsnieuws Postactieven, Verenigingsinfo Postactieven, Homepage Vakcentrale

Door: W. Stoop/ D. Boeijen (bijlage)


1. Opening. Voorzitter Ans Wibier heet iedereen welkom op deze eerste door haar te leiden sectorledenvergadering. Zij memoreert het deze week overlijden van Herman Brinkman; voor de ons ontvallen leden wordt een moment stilte in acht genomen. Tot slot spreekt zij een gebed uit. Aansluitend spreekt de voorzitter de openingsrede uit. Zij vermeldt daarin o.m. enkele knelpunten als de wat moeizame overgang van actieve leden naar onze sector indien zij met FPU gaan. De werkorganisatie zal verbeteringen in de organisatie hiervan aanbrengen. Omtrent de op handen zijnde structuurwijziging wijst de voorzitter er op dat, zoals de zaken er nu voorstaan, ook de indieners van de structuurvoorstellen van mening zijn dat onze sector blijft bestaan, zij het mogelijk in een gewijzigde vorm. Onze Ontmoetingsdagen verlopen zeer succesvol en ook het RCP werk gebeurt in de meeste gevallen naar behoren. Op termijn wordt wellicht ook voor de leden van onze bond de zgn. rechtsbijstand- plus ingevoerd. De voorzitter onderstreept het belang van het in CNV verband invullen van zetels in o.m. gemeentelijke adviesraden. Schooljournaal dient meer een vakbondsmatig blad te zijn, een motie van die strekking wordt de a.s. Algemene Vergadering CNVO voorgelegd. Weliswaar zijn er recent een aantal goede artikelen verschenen over de pensioenproblematiek maar het gaat ons niet om op zich zelf lovenswaardige incidenten maar om een verandering van het totale karakter van ons verenigingsorgaan. Tot slot doet de voorzitter een oproep tot solidariteit tussen jong en oud, werkenden en niet in loondienst zijnden werkenden in deze tijd van economische regressie.


2. Vaststelling van het reglement van orde. Geen problemen of opmerkingen.


3. Huishoudelijke mededelingen en ingekomen stukken. Er zijn enige verhinderingen. Zie de aanhef van dit samenvattende verslag.


4. Samenvattend verslag van de sectorledenvergadering 2008. Akkoord bevonden onder dankzegging aan de secretaris en de notulant.


5. Bespreking van het Bestuursbeleid in de afgelopen periode aan de hand van het jaarverslag (2008- 2009). De secretaris wordt gecomplimenteerd met dit zeer uitgebreid en gedegen stuk werk. Er wordt door de vergadering aandacht besteed aan de wat moeizame overgang van de indeling van leden van actief naar postactief (reeds genoemd door de voorzitter in de openingsrede, die mogelijke overstap van actief naar postactief wordt gestroomlijnd, enkele rayons hebben zelf actie ondernomen, een goed overleg met de ledenadministratie is en blijft noodzakelijk), het Schooljournaal, de communicatie met de leden middels b.v. onze nieuwsbrieven verloopt zeer goed), het deelnemen aan b.v. locale WMO raden (dient in CNV verband te geschieden, is momenteel ondermaats, blijven aankaarten middels CNV seniorenraad, dit zal ook in het sectorbestuur worden besproken), de goede RCP cursussen (worden vervolgd), het blijven streven naar de rechtsbijstand plus -verzekering.


6. Voorstellen en amendementen. Het voorstel van rayon IJssel- Vecht omtrent de indeling van de leden uit Flevoland wordt aangehouden in die zin dat penningmeester Bob Beckers gaat overleggen met de betrokkenen om tot een voor alle partijen aanvaardbare oplossing te komen.

Het voorstel van de afdeling Noord- Brabant/Zeeland omtrent de periodieke uitbetaling van de geldmiddelen wordt verworpen. De discussie daarover wijst enerzijds op de noodzaak voor afdelingen en rayons tijdig over geldmiddelen te kunnen beschikken voor het doen van uitgaven in het eerste kwartaal en anderzijds op de noodzaak voor de sectorpenningmeester om tijdig te kunnen beschikken over de verantwoording van het in het vorige kalenderjaar gevoerde financiële beleid van afdeling en rayons. Namens het sectorbestuur wordt gesteld dat de afdelingen en via deze de rayons voor eind januari over 50 % van het hen toekomende kunnen beschikken mits alle rayons van een afdeling via die afdeling voor 15 januari de diverse stukken over het vorige boekjaar bij de sectorpenningmeester hebben ingeleverd. De indienende afdeling vraagt via een orde-voorstel om schorsing teneinde met de achterban over intrekken of niet intrekken van het voorstel te kunnen spreken. Dat orde- voorstel wordt door de vergadering afgewezen. Het voorstel wordt niet ingetrokken en na stemming verworpen.

De ledenvergadering aanvaardt het voorstel van Noord Holland omtrent meer openheid van de zijde van het lid CNVO-CCOOP-lid van het ABP bestuur; DB lid en lid van het ABP bestuur namens de CCOOP, Willem Jelle Berg, geeft aan zo open als maar mogelijk te willen zijn over alles wat het ABP en het ABP- bestuur aangaat .


7. Financiële jaarstukken, inclusief de rapportage van de kascontrolecommissie. De kascontrolecommissie, bestaande uit mw. J. Simons, H. Pijnenberg en E. Saarloos heeft alles in de beste orde bevonden en stelt voor het SB decharge te verlenen; dit onder dankzegging aan de sectorpenningmeester. De vergadering verleent die. Tot nieuw lid wordt benoemd Jos v.d. Zijden te Weert. Hij neemt de plaats in van mevrouw Simons, de voorzitter bedankt haar voor het gedane werk.

Het amendement op de begroting van de afdeling Gelderland met als dekking de reserve bijzondere activiteiten wordt verworpen; dit na uitgebreide toelichting door penningmeester Bob Beckers. De penningmeester wijst er in die discussie op dat het toch vreemd is dat bij al onze klachten over te weinig geldmiddelen het positieve eindsaldo toch bijna 25 % is. Dat komt vooral omdat er vrij veel rayons zijn die onvoldoende activiteiten ondernemen. Andere rayons en afdelingen daarentegen komen geld te kort. Bij het huidige systeem (alles verdelen, niets in reserve houden) kan er geen geld worden overgeheveld van A naar B. Daar willen we via een reserve bijzondere activiteiten wel de mogelijkheid toe openen. Dat is vorig jaar besproken. Het sectorbestuur studeert wel nog op criteria, want ook moet worden voorkomen dat "wie het eerst komt altijd het eerst maalt". Aanvaarding van het amendement heeft tot gevolg dat die reserve verdwijnt want die reserve is aangegeven als dekking voor het gewenst. De indienende afdeling betoogd dat er vorig jaar geld is gevraagd en gekregen terwijl hij toch minder geld ter beschikking heeft .De sectorpenningmeester reageert met de opmerking dat het budget voor de ontmoetingsdagen wel degelijk is verhoogd en dat het overige nu juist in die reserve bijzondere activiteiten zit.

De vergadering stemt vervolgens in met de begroting. Die wordt als ingediend goed gekeurd.


8. (Her) Verkiezing van 2 leden van het sectorbestuur. De sectorbestuursleden Frans Hintzen (afdeling Limburg) en Bé Bultena (afdeling Noord Nederland) worden opnieuw herkozen.


9. Wat verder ter tafel komt. Geen wordmeldingen.


10. Rondvraag. Geen.

Voorzitter Ans Wibier kan het huishoudelijke gedeelte van de vergadering sluiten; dit onder dankzegging aan allen.


11. Lunchpauze. Zoals altijd weer uitstekend verzorgd door de medewerkers van "de Schakel".


12. Lezing (zie ook bijlage) (de aanwezigen reageren op de stellingen a titre personel) door actuaris en pensioenspecialist van het PGGM (uitvoeringsorganisatie van het pensioenfonds voor zorg en welzijn) de heer Dick Boeijen. Inleider begint met te vermelden welke uitdagingen er zijn in het pensioencontract. Hoe komen we uit de huidige crisis en wat staat ons, mogelijk, nog meer te wachten? Spreker noemt als uitdaging op korte termijn : het geraken uit de zgn. onderdekking, wat te doen als het van het herstel tegenvalt en hoe kunnen wij, hoe dan ook, uit de huidige crisis lering trekken? Als uitdagingen op lange termijn noemt hij wat er allemaal op het pensioencontract afkomt, het zgn. vergrijzingsproof zijn van het huidige contract en het beter houdbaar maken van het contract.

Vervolgens passeren o.m. de revue: de risico's van de beleggingen, de waarde van de verplichtingen, het voordeel van de collectieve pensioenvoorziening boven een individuele (in b.v. de VS), de lage rentestand, het verschil tussen vaste rente en flexibele marktrente. Het FTK (Financieel Toetsingskader) van de Nederlandse Bank eist een adequaat herstelplan indien de zgn. dekkingsgraad beneden 105% komt, wat nu het geval is en vooral veroorzaakt wordt door de langdurige lage rentestand en (iets minder) de tegenvallende beleggingsresultaten. De Nederlandse Bank eist een herstel binnen 5 jaar, de termijn was 3 jaar. Als er een dekkingstekort is, zoals nu, mag er van de wet niet worden geïndexeerd. Er wordt een ABP-premieverhoging doorgevoerd (1 % en daarna nog eens 2%). Diverse mogelijkheden om de problemen op te lossen passeren de revue. Afstempelen ( = verslechtering van bestaande rechten) is een heel pijnlijke maatregel maar wel de meest effectieve.

De aanwezigen worden via het spel "petje op petje af" uitgedaagd keuzes te maken en enigen worden uitgedaagd hun keuze te motiveren. Van de gelegenheid tot stellen van vragen wordt druk, intrigerend en vaak deskundig gebruik gemaakt. Spreker laat zien welke gevolgen welke maatregelen of combinaties daarvan hebben op het herstellen van de (solvabiliteits-) dekkingstekorten. Daarbij komt niet alleen het herstelplan aan de orde maar ook het probleem hoe ons pensioensysteem voor te bereiden op een toekomst waarin de bevolkingspiramide feitelijk wordt omgedraaid. Speciale aandacht krijgt de vraag of het mogelijk en wenselijk is de beleggingsstrategie (meer of minder risico) anders in te richten als het om lopende pensioenen en ouderen gaat dan wanneer het over de pensioenvoorziening van jongeren gaat. Na een slotopmerking van de heer Boeijen omtrent de op handen zijnde vergrijzing en de (mogelijk) botsende belangen tussen oud en jong spreekt voorzitter Ans Wibier een woord van dank uit voor de heer Boeijen voor zijn heldere en boeiende uiteenzetting .

Met het oecumenisch "Onze Vader" wordt de vergadering besloten en ieder wordt wel thuis toegewenst.

Bé Bultena, notulant, Wim Stoop, secretaris.


---
========================

Bijlage bij samenvattend verslag ledenvergadering 2009

CNV Onderwijs - sector postactieven - 22 april 2009 - Nijkerk

Een kort verslag door Dick Boeijen

Reacties op de stellingen

Ik heb drie keer de mening gevraagd van de toehoorders (via stellingen: petje op - petje af)


1) (vóórdat ik info over effect stuurmiddelen had gegeven)

35 van de 100: "gepensioneerden absoluut NIET afstempelen"

65 van de 100: "als pijn voor actieven te groot wordt, dan ook gepensioneerden afstempelen"


2) (nádat ik info over effect van stuurmiddelen had gegeven)

10 van de 100: "gepensioneerden absoluut NIET afstempelen"

90 van de 100: "als pijn voor actieven te groot wordt, dan ook gepensioneerden afstempelen"

Ik vond het zeer opvallend dat veel van de aanwezigen "spontaan" voor WEL afstempelen van gepensioneerden kozen. De reden daarvoor was eenduidig: solidariteit. Is er pijn? Dan deelt iedereen mee in die pijn! Nadat duidelijk was dat extra premie en/of versobering niet werken, was het aantal voorstemmers nog groter. De tegenstemmers vonden dat gepensioneerden al genoeg pijn leden a.g.v. indexatiekorting.


3) (belangenbotsing jong/oud bij huidig uniform beleid versus het alternatief differentiatie)

20 van de 100: "vasthouden aan uniform beleid; iedereen loonindexering; iedereen dezelfde korting"

80 van de 100: "overstappen op gedifferentieerd beleid; meer zekerheid voor gepensioneerden in ruil voor prijsindexatie"

De overgrote meerderheid was vóór een gedifferentieerd beleid. Dat verraste mij zeer. Ik heb in de aanloop naar de stellingen verteld over vergrijzing en de onmogelijkheid om nog (op grote schaal) door te schuiven. Dat betekent dat aansprakensturing het enige werkende instrument is. Dan komt de cruciale vraag: hoeveel risico nemen we dan nog? Ik heb de toehoorders duidelijk kunnen maken dat deze vraag leidt tot een belangenbotsing tussen jong en oud. Een dilemma dus.

"Je kunt toch ook de gepensioneerden een veilige mix geven en de actieven een risicovolle?" merkte een toehoorder zelf op. Ik heb met nadruk gewezen op de nadelen daarvan: prijs i.p.v. loon (naar verwachting lager) en ook het communicatie-aspect. In tegenstelling tot bijvoorbeeld (de beleidsmakers bij) FNV zijn de postactieven van CNV dus WEL enthousiast over differentiatie.

Twee kritische kanttekeningen bij differentiatie:


- "het is nu wel een erg vervelend moment om op zo'n systeem over te moeten stappen" (ik heb geantwoord dat het inderdaad een maatregel voor ná de crisis zou moeten zijn, als de DG weer op niveau is)


- "wel raar dat de pensioensector nu (tijdens crisis) opeens met allerlei hervormingen komt" (geantwoord dat differentiatie geen antwoord is op de (incidentele) crisis, maar op de (structurele) vergrijzing)

Eén opmerking vanuit de zaal die uit mijn hart gegrepen is:


- "door iedere groep tevreden te stellen (differentiatie) zorg je er voor dat het solidaire pensioensysteem overeind blijft"

Overige opmerkingen


- Enkele emoties rondom de "veelverdieners" aan het roer van pensioenfondsen. Geantwoord dat salarissen in de pensioensector relatief bescheiden zijn t.o.v. andere sectoren. "Maar PGGM en ABP hebben samen een beleggingsvehicel opgericht en daar worden wel miljoenensalarissen betaald". Die discussie heb ik maar afgekapt.


- "Waarom hebben de fondsen geen risico teruggenomen aan het begin van 2008?" Uitgelegd dat fondsen handelen vanuit lange termijn perspectief. Risico is nodig voor lage prijs / hoge kwaliteit, ook bij dekkingsgraadniveau's zoals begin 2008. Aangegeven dat er wel wordt nagedacht om in goede tijden risico terug te nemen om slechtere tijden te voorkomen / te beperken.


- "Waarom in huidige situatie geen risico terugnemen?" Antwoord: 1) Aandelen tegen lage prijs verkopen 2) Zekerheid tegen hoge prijs inkopen 3) Als markt aantrekt groeit het fonds niet mee 4) nu op grote schaal aandelen verkopen duwt de markt nog verder omlaag. Vier keer fout dus...


- "Kunnen we niet terug naar 4% rekenrente?" Antwoord: evaluatie FTK komt eraan. Maar nu naar 4% overstappen helpt ons niet opeens uit onderdekking.


- Pensioenleeftijd van nieuwe opbouw naar 67 (= versoberen regeling) blijft een moeilijk uitlegpunt. "Dat kun je toch niet maken tegenover een 64-jarige?" Na uitleg dat de reeds opgebouwde rechten van deze 64-jarige pensioenleeftijd 65 hebben en houden, wordt duidelijk dat het inderdaad om de TOEKOMSTIGE rechtenopbouw gaat en dat dit de 64-jarige dus nauwelijks raakt.


- Nuance bij vergrijzing en krimpend risicodraagvlak: "verhouding gepensioneerd / actief stijgt weliswaar, maar tegenwoordig (en ongetwijfeld ook in de toekomst) is er sprake van tweeverdieners (i.t.t. vroeger). Dus de verhouding inactief / actief stijgt minder hard". Terecht punt, maar helder dat doorschuiven steeds minder kan.


- "We lezen veel schreeuwende krantenkoppen. Fijn dat jij het verhaal evenwichtig vertelt"

D. Boeijen


---