Reclame Code Commissie
Symposium SRC
Daihatsu blijft als misleidend beoordeelde reclame voor Daihatsu Cuore
verspreiden
DIAHATSU BLIJFT ALS MISLEIDEND BEOORDEELDE RECLAME VOOR DAIHATSU CUORE
VERSPREIDEN
RECLAME CODE COMMISSIE STELT VAST DAT:
1. Daihatsu Cuore NIET de zuinigste benzine auto ter wereld is
2. Daihatsu Cuore NIET milieuvriendelijk is
3. Anno 2008 Daihatsu dealers NIET al jaren op rij gekozen zijn tot de
beste van ons land.
Daarmee verstrekt Daihatsu onjuiste informatie als bedoeld in artikel
8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code en hierdoor kan
de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een
transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is
de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van
de Nederlands Reclame Code (NRC).
Bovendien acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en
3 van de Milieu Reclame Code (MRC), ingevolge welke bepalingen de
consument niet mag worden misleid over milieuaspecten van het
aangeprezen product. Een auto is per definitie niet milieuvriendelijk
en om die reden dient de Daihatsu Cuore ook niet als
milieuvriendelijke auto te worden bestempeld.
Van de mededeling dat "Daihatsu dealers al jaren op rij worden gekozen
tot de beste van ons land" gaat de suggestie uit dat dit op het moment
dat de gewraakte uiting openbaar is gemaakt, derhalve in 2008, het
geval is. Bescheiden waaruit blijkt dat dit ook in 2008 het geval was,
zijn niet overgelegd. Gelet hierop heeft adverteerder onjuiste
informatie gegeven als bedoeld in artikel 8.2 NRC en ook hierdoor kan
de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een
transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is
de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van
de Nederlands Reclame Code (NRC). Dat het onderzoek waarop de
gewraakte mededeling is gebaseerd, na 2005 niet meer is uitgevoerd,
leidt niet tot een ander oordeel.
Ondanks de aanbeveling van het College van Beroep d.d. 19 augustus
2009 blijft Daihatsu misleidende reclame verspreiden voor haar
Daihatsu Cuore.
Dossier: 2009/00155 d.d. 16 april 2009