Belgische Federale Overheid


*

Ombudsdienst Pensioenen publiceert haar jaarverslag

Datum: 05 mei 2009

In 2008 ontving de Ombudsdienst Pensioenen 1 897 klachten. Dit zijn meer dan 150 klachten per maand.

Van deze klachten ging:

* 43 % over de vaststelling van de pensioenrechten (berekening, toekenningsvoorwaarden van het pensioen, toegelaten activiteit, vervroeging)

* 38 % over de betaling van het pensioen (te late betalingen, inhoudingen op het pensioen, indexering en verhoging minimumpensioen)

* 19 % over de werking van de pensioendienst (termijn tussen de pensioenaanvraag en de beslissing, antwoord op vragen om inlichtingen)

51 % van alle ontvangen en afgehandelde klachten in 2008 was gegrond. Voor 86 % van de gegronde klachten werd het dossier afgesloten met een positief resultaat voor de klager. Dit gebeurde vaak in de vorm van een financieel rechtsherstel.

Omdat de Ombudsdienst Pensioenen ook preventief wilt werken, hebben zij ook verschillende aanbevelingen en suggesties gedaan aan de pensioendiensten.

Raadpleeg het jaarrapport 2008 van de Ombudsdienst Pensioenen