Blue Billywig Barometer: flinke toename kijktijd online video
Verwachte marktgroei videocommercials
Hilversum, 5 mei 2009 - Webvideo heeft afgelopen jaar een flinke groei
doorgemaakt. Het aantal videoviews op internet is in een jaar toegenomen met
ruim 26 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit is een van de
uitkomsten van het barometeronderzoek uitgevoerd door Blue Billywig
. De leverancier van geavanceerde
videomanagementoplossingen heeft het onderzoek afgenomen onder Nederlandse
(web)uitgevers, mediabedrijven en retailorganisaties.
Daarnaast is de gemiddelde kijktijd per bekeken video het afgelopen jaar
toegenomen met 41 procent tot gemiddeld 73 seconden per filmpje. Blue
Billywig schrijft de toename in kijktijd toe aan een betere afstemming van
content op de internetkijker. Daarnaast is de techniek voor het afspelen van
video's verfijnd, waardoor deze beter kunnen worden afgespeeld en gemeten.
Voorbeelden van veelbekeken video's waren de aanslag op Koninginnedag, de
crash van een vliegtuig van Turkish Airlines bij Schiphol en evenementen
zoals de inauguratie van Obama. Uit het onderzoek blijkt dat de interesse
voor InVideo-advertising toeneemt. InVideo-advertenties zijn geanimeerde
overlays die onderaan een video worden vertoond, kort nadat de video is
gestart. Met de introductie van 'InVideo Ads'
in Nederland door Google is een begin gemaakt met de
vercommercialisering van YouTube.
"De groei in het aantal videoviews is te verklaren uit het feit dat steeds
meer mensen gewend raken aan het kijken van video op internet. Met het
groeiend aantal kijkers worden webvideo's steeds interessanter voor
adverteerders", aldus Martijn Garretsen, commercieel directeur van Blue
Billywig. "Wij schatten dat het totaal verdienpotentieel met
videocommercials in Nederland voor het komend jaar ruim dertig miljoen euro
zal zijn. Nederlandse webuitgevers zijn slechts in staat om vijf à zes
miljoen euro hiervan te verzilveren. Een mogelijke oorzaak is het ontbreken
van standaarden voor InVideo commercials. Daarnaast speelt ook de
onbekendheid met de effectiviteit van InVideo-advertising een rol. Op dit
gebied loopt Nederland achter ten opzichte van buitenlandse partijen."
Hotlinks
Website Blue Billywig
Producten Blue Billywig
Klik hier voor meer foto's in hoge resolutie
Martijn Garretsen Videoplayer Blue
Billywig: Sfeerverslag IFFR
---
Over Blue Billywig
Blue Billywig levert software en implementatiediensten en is marktleider in
Nederland voor het beheren en publiceren van audiovisueel materiaal met het
Blue Billywig Video Management System. De oplossingen van Blue Billywig
onderscheiden zich door gebruiksgemak, hoge performance en naadloze
integratie met alle gangbare content managementsystemen. Met zijn producten
en diensten kan Blue Billywig klanten helpen bereik en kijktijd te vergroten
via crossmediale kanalen als internet, mobiel en digitale televisie. Kijk
voor meer informatie op: www.bluebillywig.com.