Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
Bond katholiek beroeps- en voortgezet onderwijs Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
T.a.v. de voorzitter, de heer D. Wijte 2500 BJ Den Haag
Postbus 82158 www.minocw.nl
2508 ED DEN HAAG
Contactpersoon
M. van Meijel
T +31-70-412 2658
m.vanmeijel@minocw.nl
IPC 2100
Onze referentie
DL/B/121024
Uw brief van
Datum 28 april 2009 25 februari 2009
Betreft inzet schoolverlaters in het onderwijs
Uw referentie
fp/iv/78004
Geachte heer Wijte,
U stuurde mij een brief met een voorstel om schoolverlaters en werklozen in het
onderwijs in te zetten. Fijn dat u meedenkt over manieren waarop we de
gevolgen van de economische crisis kunnen verzachten op een wijze die enerzijds
bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs en anderzijds helpt om de
belangstelling voor het leraarsvak te wekken.
U zult begrijpen dat ik geen uitspraken kan doen over de inzet van de
werkloosheidsmiddelen, dit behoort tot de competentie van de minister van SZW.
De doelstelling van uw plan kan vanzelfsprekend wel op mijn steun rekenen. Het
is belangrijk dat we geen "verloren generatie" krijgen, zoals we in de jaren tachtig
hebben gehad. Als we het zo kunnen aanpakken dat dat ook de kwaliteit van het
onderwijs ten goede komt, dan is dat natuurlijk helemaal mooi.
De afgelopen jaren hebben we een tweetal initiatieven genomen die in de lijn van
uw voorstel liggen: het subsidiëren van de inzet van conciërges en van de
Persoonlijk Assistent Leraar (PAL). Er was toen nog geen economische malaise,
maar wel een hoge werkdruk voor docenten en een verwacht lerarentekort. De
inzet van PAL's en conciërges zorgt voor een werkdrukverlaging voor docenten èn
biedt betrokken ondersteuners zicht op een carrière in het onderwijs.
Ook in tijden van een economische crisis blijft het van belang mensen te
interesseren voor het werken in het onderwijs. Ik ga dan ook door op de
ingeslagen weg. Daarnaast neem ik nieuwe maatregelen. Zo komt er de
mogelijkheid om na het volgen van een educatieve minor les te gaan geven in het
vmbo-tl en de eerste drie jaren van havo en vwo. Het enorme lerarenpotentieel
binnen de universiteiten wordt beter benut door universitaire bachelors
vroegtijdig tijdens de studie de mogelijkheid te bieden een educatieve minor te
volgen. Hiermee kunnen academici sneller een gedeeltelijke tweedegraads
bevoegdheid krijgen en aan de slag voor de klas. Afgestudeerde bachelors kunnen
in een latere fase eventueel doorstromen naar een educatieve master om een
eerstegraads bevoegdheid te halen. Ook kunnen studenten tijdens een reguliere
master naast hun studie, in plaats van de gebruikelijke bijbanen in kroeg of
a
na 1 van 2
Pagi
supermarkt, aan de slag in het onderwijs, mits ze hun bachelor mét educatieve Datum
minor succesvol hebben afgerond.
Onze referentie
Met deze maatregel wordt het aantrekkelijk voor studenten, zeker wanneer zij DL/B/
slechte arbeidsmarktperspectieven hebben, om de overstap naar een baan in het
onderwijs te maken. Zodoende draagt ook de educatieve master bij aan het
terugdringen van werkloosheid onder afgestudeerden èn aan de aanpak van het
lerarentekort met behoud van kwaliteit.
Mijn beleid is gericht op het verbeteren van de kwaliteit en aantrekkelijkheid van
het leraarsberoep. Dat kan ik niet alleen. Ook de werkgevers hebben daarin een
rol. Ook zij moeten focussen op kwaliteit. De kwaliteit van de leraar is immers in
belangrijke mate bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Dat betekent voor
werkgevers inzetten op het werven van goed personeel en goed
werkgeversschap, bijvoorbeeld door het voeren van personeelsbeleid, het bieden
van loopbaanperspectief en het begeleiden van starters. Zo kunnen we het beste
uit ons onderwijspersoneel halen en het personeel aan het onderwijs binden. Ik
ga er vanuit dat de werkgevers hun rol goed blijven vervullen. Ik hoop dat u hen
daarbij zal blijven ondersteunen.
Met vriendelijke groet,
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Pagina 2 van 2