Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


1

> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
Bond katholiek beroeps- en voortgezet onderwijs Rijnstraat 50 Den Haag Postbus 16375 T.a.v. de voorzitter, de heer D. Wijte 2500 BJ Den Haag Postbus 82158 www.minocw.nl
2508 ED DEN HAAG
Contactpersoon M. van Meijel

T +31-70-412 2658 m.vanmeijel@minocw.nl IPC 2100

Onze referentie DL/B/121024

Uw brief van Datum 28 april 2009 25 februari 2009 Betreft inzet schoolverlaters in het onderwijs Uw referentie fp/iv/78004

Geachte heer Wijte,

U stuurde mij een brief met een voorstel om schoolverlaters en werklozen in het onderwijs in te zetten. Fijn dat u meedenkt over manieren waarop we de gevolgen van de economische crisis kunnen verzachten op een wijze die enerzijds bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs en anderzijds helpt om de belangstelling voor het leraarsvak te wekken.

U zult begrijpen dat ik geen uitspraken kan doen over de inzet van de werkloosheidsmiddelen, dit behoort tot de competentie van de minister van SZW. De doelstelling van uw plan kan vanzelfsprekend wel op mijn steun rekenen. Het is belangrijk dat we geen "verloren generatie" krijgen, zoals we in de jaren tachtig hebben gehad. Als we het zo kunnen aanpakken dat dat ook de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt, dan is dat natuurlijk helemaal mooi.

De afgelopen jaren hebben we een tweetal initiatieven genomen die in de lijn van uw voorstel liggen: het subsidiëren van de inzet van conciërges en van de Persoonlijk Assistent Leraar (PAL). Er was toen nog geen economische malaise, maar wel een hoge werkdruk voor docenten en een verwacht lerarentekort. De inzet van PAL's en conciërges zorgt voor een werkdrukverlaging voor docenten èn biedt betrokken ondersteuners zicht op een carrière in het onderwijs.

Ook in tijden van een economische crisis blijft het van belang mensen te interesseren voor het werken in het onderwijs. Ik ga dan ook door op de ingeslagen weg. Daarnaast neem ik nieuwe maatregelen. Zo komt er de mogelijkheid om na het volgen van een educatieve minor les te gaan geven in het vmbo-tl en de eerste drie jaren van havo en vwo. Het enorme lerarenpotentieel binnen de universiteiten wordt beter benut door universitaire bachelors vroegtijdig tijdens de studie de mogelijkheid te bieden een educatieve minor te volgen. Hiermee kunnen academici sneller een gedeeltelijke tweedegraads bevoegdheid krijgen en aan de slag voor de klas. Afgestudeerde bachelors kunnen in een latere fase eventueel doorstromen naar een educatieve master om een eerstegraads bevoegdheid te halen. Ook kunnen studenten tijdens een reguliere master naast hun studie, in plaats van de gebruikelijke bijbanen in kroeg of a
na 1 van 2 Pagi





supermarkt, aan de slag in het onderwijs, mits ze hun bachelor mét educatieve Datum minor succesvol hebben afgerond.

Onze referentie Met deze maatregel wordt het aantrekkelijk voor studenten, zeker wanneer zij DL/B/ slechte arbeidsmarktperspectieven hebben, om de overstap naar een baan in het

onderwijs te maken. Zodoende draagt ook de educatieve master bij aan het terugdringen van werkloosheid onder afgestudeerden èn aan de aanpak van het lerarentekort met behoud van kwaliteit.

Mijn beleid is gericht op het verbeteren van de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het leraarsberoep. Dat kan ik niet alleen. Ook de werkgevers hebben daarin een rol. Ook zij moeten focussen op kwaliteit. De kwaliteit van de leraar is immers in belangrijke mate bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Dat betekent voor werkgevers inzetten op het werven van goed personeel en goed werkgeversschap, bijvoorbeeld door het voeren van personeelsbeleid, het bieden van loopbaanperspectief en het begeleiden van starters. Zo kunnen we het beste uit ons onderwijspersoneel halen en het personeel aan het onderwijs binden. Ik ga er vanuit dat de werkgevers hun rol goed blijven vervullen. Ik hoop dat u hen daarbij zal blijven ondersteunen.

Met vriendelijke groet,

de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk

Pagina 2 van 2