Succes op school afhankelijk van ontwikkeling van het jonge kind

06/05/2009 10:25

Save The Children Nederland

Succes op school afhankelijk van ontwikkeling van het jonge kind

WERELDWIJD BLIJVEN 200 MILJOEN KINDEREN ACHTER IN HUN COGNITIEVE ONTWIKKELING

Den Haag, 6 mei 2009 - Vandaag publiceert Save the Children haar tiende "State of the World's Mothers" rapport, waarin het welzijn van moeders en kinderen in 146 landen wordt vergeleken. Dit jaar wordt ingezoomd op het belang van de ontwikkeling van jonge kinderen. De activiteiten die ouders en verzorgers in de eerste levensjaren met kinderen ondernemen, helpen hen om hun volle potentieel aan te spreken tijdens hun schooltijd. Het rapport laat zien dat dit te realiseren valt, zelfs in de armste landen.

Van de 25 ontwikkelde landen scoort Zweden maximaal op de tien indicatoren die bepalen of er maximale aandacht is voor de ontwikkeling van het jonge kind. Nederland voldoet slechts aan 5 van de indicatoren, waarmee het op een twaalfde plaats eindigt (zie noot). Van de 100 minder ontwikkelde blijken Cuba en Armenië hun jonge kinderen goed voor te bereiden op een succesvolle schoolcarrière. Tsjaad en Afghanistan blijven ernstig in gebreke en eindigen geheel aan de onderkant van de lijst.

Het welzijn van moeders is essentieel voor het welzijn van hun kinderen. Moeders die onderwijs hebben gevolgd zorgen ervoor dat hun eigen kinderen ook weer naar school gaan, hun kinderen zijn gezonder, hebben meer overlevingskansen en meer economische mogelijkheden. Met name in eerste vijf levensjaren is de rol van de moeder van groot belang. Dan wordt de basis gelegd voor de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling, voor taalontwikkeling en leercapaciteiten.

Zowel in arme landen als ook in de meer ontwikkelde landen ontberen grote groepen kinderen in hun eerste levensjaren de ontwikkelingsmogelijkheden, die de basis leggen voor hun verdere schoolcarrière. Vanwege armoede, slechte gezondheid, ondervoeding en tekortschietende zorg blijft in ontwikkelingslanden 40 % van de kinderen onder de vijf jaar achter in hun cognitieve ontwikkeling. Wereldwijd zijn dat meer dan 200 miljoen kinderen.

Holke Wierema, directeur van Save the Children: "dit rapport laat zien hoe we met programma's die zich richten op de ontwikkeling van jonge kinderen miljoenen van hen kunnen voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière. Ouders en verzorgers, ook de armsten onder hen, leren hoe ze met eenvoudige spelletjes en activiteiten kinderen kunnen stimuleren. Een land kan veranderen door moeders en hun jonge kinderen te ondersteunen."

Noot: Deze tien indicatoren zijn: ouderschapsverlof van een jaar, een nationaal plan voor kinderen met een beperking, gesubsidieerde kinderopvang, grootschalige gesubsidieerde voorschoolse educatie, goed opgeleide èn voldoende medewerkers in de kinderopvang, percentage BNP besteed aan kinderopvang, geringe armoede onder kinderen, universele toegang tot kindergezondheidszorg en percentage drie- en vierjarigen in de voorschoolse educatie.

Nederland verschaft geen ouderschapsverlof van een jaar, geen gesubsidieerde kinderopvang voor minstens 80 % van de jonge kinderen, besteedt nog geen 1 % van het BNP aan kinderopvang, staat toe dat meer dan 10 % van de kinderen in armoede leeft. Slechts 37 % van de kinderen maakt gebruik van voorschoolse educatie in tegenstelling tot Zweden waar dit 84 % bedraagt.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.savethechildren.nl