Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Afronding project aanleg spits- en weefstroken A12

Toespraak | 27-04-2009 | Ede | Minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Geweldig om hier te zijn. We hebben vandaag samen iets te vieren.

Vanaf vandaag zijn Ede en Veenendaal - Gelderland en Utrecht - nog hechter met elkaar verbonden. Samen hebben we gezorgd voor een betere doorstroming van het verkeer over dit stuk van de A12. Dat was hard nodig. Het verkeer stond hier met grote regelmaat vast.

De A12 is een weg met een bijzonder karakter.

· We hebben het over de belangrijkste Oost-West verbinding van Nederland.

· Het is de oudste snelweg van ons land. De aanleg begon al in 1933, toen nog met klinkers en beton.

· Het is een weg die al generaties lang tot de verbeelding spreekt. Het geeft toch een speciaal gevoel als je op een mooie dag met open dak vanuit het Oosten richting kust rijdt. Of vanuit het Westen richting Duitsland, de eindeloze verten tegemoet.

De A12 is eigenlijk de `Route 66' van Nederland. Een weg om te koesteren.

Ik ben daarom blij met het resultaat dat we vandaag vieren. Blij voor de automobilisten in Ede en Veenendaal en omgeving. Maar zeer zeker ook voor de mensen in de Randstad en in de regio Arnhem-Nijmegen die regelmatig van deze route gebruik maken. Een hardnekkig knelpunt is weggenomen.

Mensen vragen me wel eens of het wel zin heeft afzonderlijke knelpunten aan te pakken. Wat schiet de automobilist ermee op dat hij op één plek sneller kan doorrijden, als hij vervolgens tien kilometer verderop alsnog in de file komt te staan?

Beste mensen, dat zou inderdaad van de zotte zijn. Daarom pakken we het structureel aan. De komende jaren gaat de schop de grond in op maar liefst acht trajecten die deel uitmaken van de A12. Alles bij elkaar wordt een zeer groot deel van de A12-corridor nog in deze kabinetsperiode aangepakt. Het `Route 66-gevoel' keert terug tussen Den Haag en Arnhem.

Dat we dat kunnen doen, is te danken aan de wet Versnelling Besluitvorming Wegprojecten. Het parlement heeft daar eerder dit jaar mee ingestemd. Bij in totaal 30 hardnekkige knelpunten kunnen we nu voortvarend aan de slag. Daarbij zitten maar liefst vijf knelpunten tussen Utrecht en Arnhem. Goed nieuws dus voor deze regio.

En dan heb ik het niet alleen over automobilisten die sneller op de plaats van bestemming kunnen komen. Ik heb het ook milieu en duurzaamheid.

Als iets slecht is voor de luchtkwaliteit, dan is het wel langzaam rijdend en stilstaand verkeer. Een lange rij ronkende auto's die dan weer optrekken en dan weer afremmen. Een vlotte doorstroming en een constante snelheid zijn beter voor de gezondheid en de leefbaarheid. Ook dáár werken we aan langs de A12.

We dringen het sluipverkeer terug. We beperken de geluidsoverlast. We leggen faunapassages en ecoducten aan. Dat maakt allemaal deel uit van de Spoedaanpak-projecten tussen Arnhem en Utrecht.

De komende jaren ondergaat de A12 een metamorfose. Daarnaast werken we aan de realisatie van Hoogfrequent Spoor: zes intercity's en zes stoptreinen per uur tussen Nijmegen, Arnhem, Utrecht en de Randstad. Zo ontstaat er een robuust vervoerssysteem dat mensen ook echt keuzemogelijkheden biedt.

Maar vandaag gaat het om het traject tussen Ede en Veenendaal. De klus is hier geklaard. Deze negen kilometer geeft ons als het ware een voorproefje van de verbeterde doorstroming die we straks over grote delen van de A12 zullen hebben.

Het klinkt zo eenvoudig: de aanleg van spits- en weefstroken. Maar er komt nogal wat bij kijken. De vervanging van vier viaducten. De verlenging van een tunnel. De aanpassing van 2,5 kilometer aan geluidschermen. De aanleg van een ecoduiker. Ja, zelfs de verplaatsing van een kazemat.

Het was een uitdagend project. Interessant is de ervaring die we hebben opgedaan met een nieuwe werkwijze, op basis van een `design and construct-contract'. Binnen zo'n contract wordt de aannemer nadrukkelijk aangesproken op zijn expertise en ideeën om een klus snel en goed te klaren. Vroeger kreeg een aannemer voorgekauwd hoe Rijkswaterstaat het wilde hebben. Nu wordt er een beroep gedaan op zijn creatieve en innovatieve vermogen. Dat kan kostbare tijd schelen. Zoals ook in dit geval.

In augustus 2007 ging de spa de grond in. En in april 2009 is het project klaar.

Vijf maanden eerder dan gepland!

Dat is een flinke prestatie.

Ik wil daarmee graag de aannemer feliciteren. En de mensen van Rijkswaterstaat. En de betrokken provincies en gemeenten. Dit succes heeft vele vaders en moeders. Samen heeft u de schouders eronder gezet. Ik vind dit project een illustratie van mijn stelling dat je met eensgezindheid en daadkracht bergen kunt verzetten.

Die snelle uitvoering is niet gepaard gegaan met ontoelaatbare hinder voor de weggebruikers. Natuurlijk, er waren minder prettige perioden. Zoals de afsluiting van de tunnel Stationsstraat, bij Veenendaal, eind 2007. Er is het nodige geduld van mensen gevraagd. Maar over het algemeen waren weggebruikers, bedrijfsleven en ook anderen in de omgeving ruim tevreden over de gang van zaken.

Iedereen die heeft bijgedragen aan dat succes wil ik graag een pluim geven.

Er zit vaart in de verbetering van de Oost-West verbinding in Nederland. Ede en Veenendaal gaan voorop bij de metamorfose van de A12. De eerste schakel van de keten is klaar. Uitstekend werk! Van harte proficiat. U kunt trots zijn op dit resultaat. Nu pakken we samen door. U kunt op me rekenen.