Werkbezoek Randstad Urgentproject 'Integrale Benadering Holland Rijnland'
Toespraak | 20-04-2009 | Oegstgeest | Minister camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Goed om hier te zijn, in Holland Rijnland. Een bijzonder gebied waarin
heel veel belangen samenkomen. Asje van Dijk, dank je wel voor je
bijdrage tot op heden. Ik ken je gedrevenheid; we komen elkaar zeer
regelmatig tegen èn we vormen samen een bestuurlijk duo bij dit
Randstad Urgent-project `Integrale Benadering Holland Rijnland'.
`Never a dull moment' met een bestuurlijke partner als Asje van Dijk.
Dat kan ik u verzekeren.
Je gedrevenheid is zonder meer terecht. Urgent zijn de opgaven die
hier spelen zeker. Economie, wonen, bereikbaarheid, natuur,
kennisinfrastructuur, recreatie: het speelt allemaal in deze regio.
Laat me slechts enkele cijfers noemen.
· In deze regio wonen zo'n 400.000 mensen. De woningbouwopgave voor de
komende tien jaar bedraagt zo'n 20.000 woningen.
· Bijna 18.000 studenten studeren aan de Universiteit Leiden. Daarmee
verbonden is het BioScience Park; het belangrijkste life
science-cluster van Nederland.
· Dit gebied omvat de wereldberoemde bollenstreek, het kloppend hart
van de Nederlandse sierteeltsector. Een sector met een totale omzet
van 4,2 miljard euro per jaar. Ruim 60 procent van de internationale
handel in bloemen loopt via Nederland. En Holland Rijnland is daarbij
een belangrijke `hub'.
· Al die activiteiten leiden tot een zware belasting van het wegennet.
De A4 bij Leiden stond vorig jaar nummer twee in de nationale file top
tien. Gelukkig kan daar dankzij de wet Versnelling besluitvorming
wegprojecten nog dit najaar de schop de grond in. Dan blijft het
aanpakken van de knelpunten op de A44 en N44 en ontbreken van een
goede oost-west verbinding over.
Al met al genoeg te doen dus.
Eerder vandaag sprak ik in de verkeerstoren op Valkenburg met
bewoners, ondernemers, en mensen van woningcorporaties. Voordat ik
besluiten neem wil ik het verhaal van de mensen horen. Hun verhalen
maken duidelijk hoe groot en divers de belangen zijn die spelen. Wat
we als verantwoordelijke bestuurders ook zullen besluiten, niet
iedereen zal helemaal tevreden zijn.
Ik begrijp heel goed dat de bewoners van Stevenshof beducht zijn voor
verkeersoverlast.
Ik begrijp de zorgen van de bloembollenkweker, die elke dag weer in
touw is om zijn bedrijf een toekomst te geven en daarvoor ruimte nodig
heeft én goede wegen voor transport, want tijd is geld.
Ik snap de mensen die waardevol groen willen behouden.
En ik begrijp ook de wensen van de toekomstige bewoners van
Nieuw-Valkenburg, die niet alleen een prettige woonomgeving willen,
maar óók vlot naar hun werk willen kunnen reizen.
In het gesprek dat ik met de vier burgemeesters had, kwamen al deze
elementen natuurlijk ook naar voren.
Er rust op onze schouders een uitdagende taak. Al een aantal jaren
staat de vitaliteit van Holland Rijnland onder druk. De
woningbouwproductie blijft achter. BioScience en de Greenport kunnen
zich niet optimaal ontwikkelen. De bijdrage van uw regio aan het bruto
binnenlands product loopt terug. En daar komen de effecten van de
economische crisis nog bij.
Al met al genoeg te doen dus.
Eerder vandaag sprak ik in de verkeerstoren op Valkenburg met
bewoners, ondernemers, en mensen van woningcorporaties. Voordat ik
besluiten neem wil ik het verhaal van de mensen horen. Hun verhalen
maken duidelijk hoe groot en divers de belangen zijn die spelen. Wat
we als verantwoordelijke bestuurders ook zullen besluiten, niet
iedereen zal helemaal tevreden zijn.
Ik begrijp heel goed dat de bewoners van Stevenshof beducht zijn voor
verkeersoverlast.
Ik begrijp de zorgen van de bloembollenkweker, die elke dag weer in
touw is om zijn bedrijf een toekomst te geven en daarvoor ruimte nodig
heeft én goede wegen voor transport, want tijd is geld.
Ik snap de mensen die waardevol groen willen behouden.
En ik begrijp ook de wensen van de toekomstige bewoners van
Nieuw-Valkenburg, die niet alleen een prettige woonomgeving willen,
maar óók vlot naar hun werk willen kunnen reizen.
In het gesprek dat ik met de vier burgemeesters had, kwamen al deze
elementen natuurlijk ook naar voren.
Er rust op onze schouders een uitdagende taak. Al een aantal jaren
staat de vitaliteit van Holland Rijnland onder druk. De
woningbouwproductie blijft achter. BioScience en de Greenport kunnen
zich niet optimaal ontwikkelen. De bijdrage van uw regio aan het bruto
binnenlands product loopt terug. En daar komen de effecten van de
economische crisis nog bij.
Juist nu is het zaak de vaart erin te houden. Het is hard nodig
besluiten te nemen over verbetering van de bereikbaarheid, zodat deze
regio een sprong vooruit kan maken in economische kracht en
leefbaarheid.
Ik ken de zorgen die een aantal van u heeft. Laat ik u vertellen: een
weg aanleggen zonder oog voor de omgeving, is geen optie. We moeten
besluiten nemen en daarin tempo maken. Snelheid zal altijd hand in
hand moeten gaan met zorgvuldigheid. Toch: laten we niet bang zijn om
knopen door te hakken. Te vaak vergeten we dat geen besluit nemen óók
een besluit is. Een besluit om urgente problemen te laten voortduren.
En daar wordt uiteindelijk niemand wijzer van.
Onze aanpak is in de geest van de commissie-Elverding: sneller en
beter.
Dat wil zeggen dat we in een brede verkenning eerst alle ideeën voor
mogelijke oplossingen inventariseren. Alle aangedragen opties wegen we
af op basis van effect, kosten, baten en draagvlak. Oók oplossingen
die op het eerste gezicht minder voor de hand liggen.
Dat is de fase waarin we nu zitten. Daarom kom ik ook naar Holland
Rijnland om te zien en te horen wat er bij u leeft.
Zo heb ik bijvoorbeeld goede nota genomen van de zorgen die er zijn
over de effecten op de groene bufferzone. Die effecten zullen collega
Cramer en ik goed in beeld brengen en meenemen in de totale afweging.
Na deze verkenningsfase zullen we in oktober dit jaar een keuze maken
tussen de verschillende varianten. Dat politiek gedragen
voorkeursbesluit betreft de Rijnland Route in samenhang met de A4, de
A44, de aansluiting op het onderliggend wegennet, de maatregelen die
nodig zijn voor een goed werkend openbaar vervoer in de regio en de
kansen voor ruimtelijke ontwikkeling. Het omvat ook duidelijkheid over
inpassing en financiering.
Ik begrijp dat er ook een beroep gedaan wordt op het rijk om mee te
financieren. Natuurlijk zullen we daar zorgvuldig naar kijken. Maar u
zult ongetwijfeld begrip hebben voor het feit dat ik daarbij wel een
landelijke afweging moet maken. Er zijn meer regio's waarin
investeringen nodig zijn. En mijn middelen zijn begrensd. In deze
tijden van crisis groeien de bomen niet de hemel in!
Ik zal daarom scherpe en moeilijke keuzes moeten maken. En ik vraag
dat óók van u. De oost-westverbinding is, hoe je het ook wendt of
keert, een provinciale weg. Gezien het belang financiert het Rijk mee
en doet het dus ook mee in de discussie over de oplossingsrichtingen.
Maar ik zeg u nogmaals: de gevraagde rijksbijdragen aan investeringen
in de bereikbaarheid van deze regio zijn echt te hoog.
Het afgelopen jaar is overigens al extra geld beschikbaar gekomen voor
verbetering van de bereikbaarheid in de regio. Ik denk aan de 10
miljoen voor de ontsluiting van het BioScience Park en aan de bijna 7
miljoen voor de greenport Duin- en Bollenstreek.
Ik begrijp heel goed dat u in deze verkenningsfase ambitieus bent,ook
over de inpassingmaatregelen. Ambitie is goed, maar kan in deze
moeilijke tijden niet zonder een gezonde dosis realisme. Er zal nog
heel veel water door de Rijn moeten stromen voordat we een
totaalpakket hebben dat goed in balans is. Niettemin heb ik er
vertrouwen in dat we samen een goede oplossing kunnen vinden die ook
financieel haalbaar is.
Dat vertrouwen ontleen ik ook aan het proces tot nu toe. Ik wil de
regio een compliment maken voor de manier waarop u de krachten heeft
gebundeld.
Regio en Rijk hebben met dit Randstad Urgent project `Integrale
benadering Holland Rijnland' laten zien in nauwe samenwerking
besluiten te willen nemen. Holland Rijnland, provincie, gemeenten,
VROM en VenW hebben nadrukkelijk gekozen voor een samenhangende aanpak
voor het hele gebied. Zo voorkomen we dat de één zich opwerpt als
spreekbuis voor de bewoners, de ander voor de automobilist en een
derde voor de natuurbelangen.
Ik kijk terug op een vruchtbare kennismaking met deze regio. In mei
zien en spreken we elkaar weer, voor het bestuurlijk overleg over het
MIRT. Dan hopen we een volgende stap te zetten op weg naar een
politiek gedragen voorkeursbeslissing in het najaar.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat