Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Werkbezoek Randstad Urgentproject 'Integrale Benadering Holland Rijnland'

Toespraak | 20-04-2009 | Oegstgeest | Minister camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Goed om hier te zijn, in Holland Rijnland. Een bijzonder gebied waarin heel veel belangen samenkomen. Asje van Dijk, dank je wel voor je bijdrage tot op heden. Ik ken je gedrevenheid; we komen elkaar zeer regelmatig tegen èn we vormen samen een bestuurlijk duo bij dit Randstad Urgent-project `Integrale Benadering Holland Rijnland'. `Never a dull moment' met een bestuurlijke partner als Asje van Dijk. Dat kan ik u verzekeren.

Je gedrevenheid is zonder meer terecht. Urgent zijn de opgaven die hier spelen zeker. Economie, wonen, bereikbaarheid, natuur, kennisinfrastructuur, recreatie: het speelt allemaal in deze regio. Laat me slechts enkele cijfers noemen.

· In deze regio wonen zo'n 400.000 mensen. De woningbouwopgave voor de komende tien jaar bedraagt zo'n 20.000 woningen.
· Bijna 18.000 studenten studeren aan de Universiteit Leiden. Daarmee verbonden is het BioScience Park; het belangrijkste life science-cluster van Nederland.

· Dit gebied omvat de wereldberoemde bollenstreek, het kloppend hart van de Nederlandse sierteeltsector. Een sector met een totale omzet van 4,2 miljard euro per jaar. Ruim 60 procent van de internationale handel in bloemen loopt via Nederland. En Holland Rijnland is daarbij een belangrijke `hub'.

· Al die activiteiten leiden tot een zware belasting van het wegennet. De A4 bij Leiden stond vorig jaar nummer twee in de nationale file top tien. Gelukkig kan daar dankzij de wet Versnelling besluitvorming wegprojecten nog dit najaar de schop de grond in. Dan blijft het aanpakken van de knelpunten op de A44 en N44 en ontbreken van een goede oost-west verbinding over.

Al met al genoeg te doen dus.

Eerder vandaag sprak ik in de verkeerstoren op Valkenburg met bewoners, ondernemers, en mensen van woningcorporaties. Voordat ik besluiten neem wil ik het verhaal van de mensen horen. Hun verhalen maken duidelijk hoe groot en divers de belangen zijn die spelen. Wat we als verantwoordelijke bestuurders ook zullen besluiten, niet iedereen zal helemaal tevreden zijn.

Ik begrijp heel goed dat de bewoners van Stevenshof beducht zijn voor verkeersoverlast.
Ik begrijp de zorgen van de bloembollenkweker, die elke dag weer in touw is om zijn bedrijf een toekomst te geven en daarvoor ruimte nodig heeft én goede wegen voor transport, want tijd is geld. Ik snap de mensen die waardevol groen willen behouden. En ik begrijp ook de wensen van de toekomstige bewoners van Nieuw-Valkenburg, die niet alleen een prettige woonomgeving willen, maar óók vlot naar hun werk willen kunnen reizen.

In het gesprek dat ik met de vier burgemeesters had, kwamen al deze elementen natuurlijk ook naar voren.

Er rust op onze schouders een uitdagende taak. Al een aantal jaren staat de vitaliteit van Holland Rijnland onder druk. De woningbouwproductie blijft achter. BioScience en de Greenport kunnen zich niet optimaal ontwikkelen. De bijdrage van uw regio aan het bruto binnenlands product loopt terug. En daar komen de effecten van de economische crisis nog bij.

Al met al genoeg te doen dus.

Eerder vandaag sprak ik in de verkeerstoren op Valkenburg met bewoners, ondernemers, en mensen van woningcorporaties. Voordat ik besluiten neem wil ik het verhaal van de mensen horen. Hun verhalen maken duidelijk hoe groot en divers de belangen zijn die spelen. Wat we als verantwoordelijke bestuurders ook zullen besluiten, niet iedereen zal helemaal tevreden zijn.

Ik begrijp heel goed dat de bewoners van Stevenshof beducht zijn voor verkeersoverlast.
Ik begrijp de zorgen van de bloembollenkweker, die elke dag weer in touw is om zijn bedrijf een toekomst te geven en daarvoor ruimte nodig heeft én goede wegen voor transport, want tijd is geld. Ik snap de mensen die waardevol groen willen behouden. En ik begrijp ook de wensen van de toekomstige bewoners van Nieuw-Valkenburg, die niet alleen een prettige woonomgeving willen, maar óók vlot naar hun werk willen kunnen reizen.

In het gesprek dat ik met de vier burgemeesters had, kwamen al deze elementen natuurlijk ook naar voren.

Er rust op onze schouders een uitdagende taak. Al een aantal jaren staat de vitaliteit van Holland Rijnland onder druk. De woningbouwproductie blijft achter. BioScience en de Greenport kunnen zich niet optimaal ontwikkelen. De bijdrage van uw regio aan het bruto binnenlands product loopt terug. En daar komen de effecten van de economische crisis nog bij.

Juist nu is het zaak de vaart erin te houden. Het is hard nodig besluiten te nemen over verbetering van de bereikbaarheid, zodat deze regio een sprong vooruit kan maken in economische kracht en leefbaarheid.

Ik ken de zorgen die een aantal van u heeft. Laat ik u vertellen: een weg aanleggen zonder oog voor de omgeving, is geen optie. We moeten besluiten nemen en daarin tempo maken. Snelheid zal altijd hand in hand moeten gaan met zorgvuldigheid. Toch: laten we niet bang zijn om knopen door te hakken. Te vaak vergeten we dat geen besluit nemen óók een besluit is. Een besluit om urgente problemen te laten voortduren. En daar wordt uiteindelijk niemand wijzer van.

Onze aanpak is in de geest van de commissie-Elverding: sneller en beter.
Dat wil zeggen dat we in een brede verkenning eerst alle ideeën voor mogelijke oplossingen inventariseren. Alle aangedragen opties wegen we af op basis van effect, kosten, baten en draagvlak. Oók oplossingen die op het eerste gezicht minder voor de hand liggen.

Dat is de fase waarin we nu zitten. Daarom kom ik ook naar Holland Rijnland om te zien en te horen wat er bij u leeft.

Zo heb ik bijvoorbeeld goede nota genomen van de zorgen die er zijn over de effecten op de groene bufferzone. Die effecten zullen collega Cramer en ik goed in beeld brengen en meenemen in de totale afweging.

Na deze verkenningsfase zullen we in oktober dit jaar een keuze maken tussen de verschillende varianten. Dat politiek gedragen voorkeursbesluit betreft de Rijnland Route in samenhang met de A4, de A44, de aansluiting op het onderliggend wegennet, de maatregelen die nodig zijn voor een goed werkend openbaar vervoer in de regio en de kansen voor ruimtelijke ontwikkeling. Het omvat ook duidelijkheid over inpassing en financiering.

Ik begrijp dat er ook een beroep gedaan wordt op het rijk om mee te financieren. Natuurlijk zullen we daar zorgvuldig naar kijken. Maar u zult ongetwijfeld begrip hebben voor het feit dat ik daarbij wel een landelijke afweging moet maken. Er zijn meer regio's waarin investeringen nodig zijn. En mijn middelen zijn begrensd. In deze tijden van crisis groeien de bomen niet de hemel in!

Ik zal daarom scherpe en moeilijke keuzes moeten maken. En ik vraag dat óók van u. De oost-westverbinding is, hoe je het ook wendt of keert, een provinciale weg. Gezien het belang financiert het Rijk mee en doet het dus ook mee in de discussie over de oplossingsrichtingen. Maar ik zeg u nogmaals: de gevraagde rijksbijdragen aan investeringen in de bereikbaarheid van deze regio zijn echt te hoog.

Het afgelopen jaar is overigens al extra geld beschikbaar gekomen voor verbetering van de bereikbaarheid in de regio. Ik denk aan de 10 miljoen voor de ontsluiting van het BioScience Park en aan de bijna 7 miljoen voor de greenport Duin- en Bollenstreek.

Ik begrijp heel goed dat u in deze verkenningsfase ambitieus bent,ook over de inpassingmaatregelen. Ambitie is goed, maar kan in deze moeilijke tijden niet zonder een gezonde dosis realisme. Er zal nog heel veel water door de Rijn moeten stromen voordat we een totaalpakket hebben dat goed in balans is. Niettemin heb ik er vertrouwen in dat we samen een goede oplossing kunnen vinden die ook financieel haalbaar is.

Dat vertrouwen ontleen ik ook aan het proces tot nu toe. Ik wil de regio een compliment maken voor de manier waarop u de krachten heeft gebundeld.

Regio en Rijk hebben met dit Randstad Urgent project `Integrale benadering Holland Rijnland' laten zien in nauwe samenwerking besluiten te willen nemen. Holland Rijnland, provincie, gemeenten, VROM en VenW hebben nadrukkelijk gekozen voor een samenhangende aanpak voor het hele gebied. Zo voorkomen we dat de één zich opwerpt als spreekbuis voor de bewoners, de ander voor de automobilist en een derde voor de natuurbelangen.

Ik kijk terug op een vruchtbare kennismaking met deze regio. In mei zien en spreken we elkaar weer, voor het bestuurlijk overleg over het MIRT. Dan hopen we een volgende stap te zetten op weg naar een politiek gedragen voorkeursbeslissing in het najaar.