Onderzoek van Euro RSCG Worldwide laat zien waaraan klanten 'waarde' hechten, in 2009 en daarna 06/05/2009 12:09

PR Newswire

NEW YORK, May 6 /PRNewswire/ --

- Wereldwijd consumentenonderzoek en semiotiekanalyse laten zien dat klanten tijdens de recessie meer waarde hechten aan kwaliteit en service dan aan lagere prijzen

Euro RSCG Worldwide, het grootste netwerk van bureaus voor
marketingcommunicatie ter wereld, heeft vandaag tijdens een evenement in het internationale hoofdkantoor van het bedrijf in de stad New York de bevindingen bekendgemaakt van een uitgebreid, wereldomvattend onderzoek naar 'waarde' -- een onderwerp van levensbelang in deze uitdagende economische omstandigheden. Bob Liodice, president en algemeen directeur van de Association of National Advertisers, Rony Zibara, partner en directeur van Innovation bij Fahrenheit 212, Sendhil Mullainathan, hoogleraar Economie aan de Harvard University en Eldar Shafir, hoogleraar Psychologie en Openbare Aangelegenheden aan de Princeton University namen deel aan een paneldiscussie over de bevindingen van het onderzoek. Ze gaven elk hun eigen unieke perspectief op de vraag waaraan klanten de meeste waarde hechten.

Het onderzoek naar waarde is gebaseerd op een kwantitatieve enquête onder honderden consumenten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, een semiotische analyse van marketingcodes, en een etnografie van het winkelgedrag om te bepalen welke codes en trends daadwerkelijk bepalend zijn voor waar klanten vandaag en morgen waarde aan hechten. Het rapport beschrijft tevens praktische tactieken die marketingmedewerkers kunnen gebruiken om duidelijk te maken wat hun bedrijf te bieden heeft in de onoverzichtelijke recessie-economie van dit moment.

Uit de wereldwijde enquête onder het winkelend publiek bleek dat kwaliteit en service de belangrijkste overwegingen zijn achter de aankoopbeslissingen van consumenten in de huidige ongunstige economische omstandigheden. Het aantal ondervraagde consumenten dat aangaf dat de kwaliteit, en niet de prijs, van een product de doorslag geeft bij hun aankoopbeslissing steeg met bijna 25% ten opzichte van februari 2008.

"In het huidige economische klimaat let de bewuste consument er meer dan ooit op dat hij waar voor zijn geld krijgt," aldus David Jones, wereldwijd algemeen directeur van Euro RSCG Worldwide. "Waar voor zijn geld heeft echter niet alleen betrekking op de prijs; het gaat erom te bepalen waaraan de klant daadwerkelijk waarde hecht. Dit biedt grote kansen aan marketingmedewerkers die de betekenis van de nieuwe waardecode weten te breken, nu en in de toekomst."

"In tegenstelling tot wat veel marketingmedewerkers en winkeliers denken, draait het niet allemaal om de prijs. Consumenten hechten ook waarde aan het gevoel een verstandige aankoopbeslissing te hebben genomen, en aan investeren in merken die hun vertrouwen hebben," aldus Andrew Benett, mede-CEO van Euro RSCG New York en wereldwijd strategiedirecteur van Euro RSCG Worldwide. "Marketingmedewerkers hebben een uitstekende gelegenheid om de juiste snaar te raken bij de consumenten als ze erin slagen de klant het gevoel te geven dat alles draait om kwaliteit, traditie en klantenservice. Het gaat erom de terughoudendheid van de consument te overwinnen en hem het geruststellende gevoel te geven dat hij een verstandige aankoopbeslissing neemt, voor zichzelf, zijn gezin, en de gemeenschap als geheel."

Uit de kwantitatieve studie bleek dat consumenten geloven dat rondkijken noodzakelijk is om waar voor hun geld te krijgen, en 70% van de ondervraagden gaf toe veel inspanningen te verrichten om de beste waar voor hun geld te krijgen. Het gevolg hiervan is dat meer consumenten online rondkijken en vaker winkelen tijdens daluren om goederen en diensten van hoge kwaliteit te vinden voor een lagere prijs.

In de huidige economische omstandigheden speelt daarnaast klantenservice een steeds belangrijkere rol. Volgens het onderzoek wenst meer dan 80% van de ondervraagden dat bedrijven een menselijk gezicht vertonen. De consument kijkt ook verder dan de prijs. Een meerderheid van de consumenten zegt dat een uitstekende klantenservice (67%) en vertrouwen in een bedrijf (58%) een rol spelen bij hun aankoopbeslissingen. Een kleiner deel van de consumenten hechtte veel waarde aan de inspanningen van een bedrijf om zich te onderscheiden (38%).

Het onderzoek wees tevens uit dat consumenten steeds vaker onderzoek doen naar merken en online meningen en informatie uitwisselen. Uit de enquête bleek dat 78% van de ondervraagden vindt dat het internet een zeer belangrijke rol speelt binnen hun winkelbeleving, zelfs wanneer de aankoop niet online wordt verricht.

"Meer dan ooit tevoren biedt digitale marketing een platform om een merk meerwaarde te geven, met name wanneer consumenten online op zoek gaan naar exclusieve voordelen voor 'insiders' die hen het gevoel geven doortastend te werk te zijn gegaan en een goede deal te hebben verkregen," voegt Benett toe.

Uit de enquête bleek dat bijna driekwart van de consumenten bezorgd is over de huidige economische situatie en dat meer dan de helft gelooft dat de crisis nog zal verslechteren. De bezorgdheid van de consument is grotendeels gericht op de toekomst. Financiële druk wordt voornamelijk gevoeld met betrekking tot de wens over voldoende geld te beschikken om met pensioen te kunnen gaan, om de kosten van het levensonderhoud te kunnen dekken, schulden af te kunnen lossen en kinderen een goede opleiding te kunnen bieden.

Over Euro RSCG Worldwide
Euro RSCG Worldwide, een toonaangevend geïntegreerd bureau voor marketingcommunicatie, in 2006 door Advertising Age en Campaign uitgeroepen tot "Global Agency of the Year", beschikt over 233 kantoren in 75 landen verspreid over Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië/Oceanië en het Midden-Oosten. Euro RSCG biedt reclameactiviteiten, marketingdiensten, bedrijfscommunicatie en interactieve oplossingen aan wereldwijde, regionale en plaatselijk werkende klanten. Tot het klantenbestand van het bureau behoren onder andere Air France, BNP Paribas, Charles Schwab, Citigroup, Danone Group, Heineken USA, IBM, Jaguar, Kraft Foods, Lacoste, L'Oreal, Pernod Ricard, PSA Peugeot Citroen, Reckitt Benckiser, sanofi-aventis en Schering-Plough. Euro RSCG Worldwide, met hoofdkantoor in New York, is de grootste unit van Havas, wereldleider op het gebied van communicatie (Euronext Paris SA: HAV.PA).

Theresa Tepper, +1-212-475-6303, ttepper@powellny.com






-