Onderzoek van Euro RSCG Worldwide laat zien waaraan klanten 'waarde' hechten, in 2009 en daarna
06/05/2009 12:09
PR Newswire
NEW YORK, May 6 /PRNewswire/ --
- Wereldwijd consumentenonderzoek en semiotiekanalyse laten zien dat
klanten tijdens de recessie meer waarde hechten aan kwaliteit en service dan
aan lagere prijzen
Euro RSCG Worldwide, het grootste netwerk van bureaus voor
marketingcommunicatie ter wereld, heeft vandaag tijdens een evenement in het
internationale hoofdkantoor van het bedrijf in de stad New York de
bevindingen bekendgemaakt van een uitgebreid, wereldomvattend onderzoek naar
'waarde' -- een onderwerp van levensbelang in deze uitdagende economische
omstandigheden. Bob Liodice, president en algemeen directeur van de
Association of National Advertisers, Rony Zibara, partner en directeur van
Innovation bij Fahrenheit 212, Sendhil Mullainathan, hoogleraar Economie aan
de Harvard University en Eldar Shafir, hoogleraar Psychologie en Openbare
Aangelegenheden aan de Princeton University namen deel aan een paneldiscussie
over de bevindingen van het onderzoek. Ze gaven elk hun eigen unieke
perspectief op de vraag waaraan klanten de meeste waarde hechten.
Het onderzoek naar waarde is gebaseerd op een kwantitatieve enquête onder
honderden consumenten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en
Frankrijk, een semiotische analyse van marketingcodes, en een etnografie van
het winkelgedrag om te bepalen welke codes en trends daadwerkelijk bepalend
zijn voor waar klanten vandaag en morgen waarde aan hechten. Het rapport
beschrijft tevens praktische tactieken die marketingmedewerkers kunnen
gebruiken om duidelijk te maken wat hun bedrijf te bieden heeft in de
onoverzichtelijke recessie-economie van dit moment.
Uit de wereldwijde enquête onder het winkelend publiek bleek dat
kwaliteit en service de belangrijkste overwegingen zijn achter de
aankoopbeslissingen van consumenten in de huidige ongunstige economische
omstandigheden. Het aantal ondervraagde consumenten dat aangaf dat de
kwaliteit, en niet de prijs, van een product de doorslag geeft bij hun
aankoopbeslissing steeg met bijna 25% ten opzichte van februari 2008.
"In het huidige economische klimaat let de bewuste consument er meer dan
ooit op dat hij waar voor zijn geld krijgt," aldus David Jones, wereldwijd
algemeen directeur van Euro RSCG Worldwide. "Waar voor zijn geld heeft echter
niet alleen betrekking op de prijs; het gaat erom te bepalen waaraan de klant
daadwerkelijk waarde hecht. Dit biedt grote kansen aan marketingmedewerkers
die de betekenis van de nieuwe waardecode weten te breken, nu en in de
toekomst."
"In tegenstelling tot wat veel marketingmedewerkers en winkeliers denken,
draait het niet allemaal om de prijs. Consumenten hechten ook waarde aan het
gevoel een verstandige aankoopbeslissing te hebben genomen, en aan investeren
in merken die hun vertrouwen hebben," aldus Andrew Benett, mede-CEO van Euro
RSCG New York en wereldwijd strategiedirecteur van Euro RSCG Worldwide.
"Marketingmedewerkers hebben een uitstekende gelegenheid om de juiste snaar
te raken bij de consumenten als ze erin slagen de klant het gevoel te geven
dat alles draait om kwaliteit, traditie en klantenservice. Het gaat erom de
terughoudendheid van de consument te overwinnen en hem het geruststellende
gevoel te geven dat hij een verstandige aankoopbeslissing neemt, voor
zichzelf, zijn gezin, en de gemeenschap als geheel."
Uit de kwantitatieve studie bleek dat consumenten geloven dat rondkijken
noodzakelijk is om waar voor hun geld te krijgen, en 70% van de ondervraagden
gaf toe veel inspanningen te verrichten om de beste waar voor hun geld te
krijgen. Het gevolg hiervan is dat meer consumenten online rondkijken en
vaker winkelen tijdens daluren om goederen en diensten van hoge kwaliteit te
vinden voor een lagere prijs.
In de huidige economische omstandigheden speelt daarnaast klantenservice
een steeds belangrijkere rol. Volgens het onderzoek wenst meer dan 80% van de
ondervraagden dat bedrijven een menselijk gezicht vertonen. De consument
kijkt ook verder dan de prijs. Een meerderheid van de consumenten zegt dat
een uitstekende klantenservice (67%) en vertrouwen in een bedrijf (58%) een
rol spelen bij hun aankoopbeslissingen. Een kleiner deel van de consumenten
hechtte veel waarde aan de inspanningen van een bedrijf om zich te
onderscheiden (38%).
Het onderzoek wees tevens uit dat consumenten steeds vaker onderzoek doen
naar merken en online meningen en informatie uitwisselen. Uit de enquête
bleek dat 78% van de ondervraagden vindt dat het internet een zeer
belangrijke rol speelt binnen hun winkelbeleving, zelfs wanneer de aankoop
niet online wordt verricht.
"Meer dan ooit tevoren biedt digitale marketing een platform om een merk
meerwaarde te geven, met name wanneer consumenten online op zoek gaan naar
exclusieve voordelen voor 'insiders' die hen het gevoel geven doortastend te
werk te zijn gegaan en een goede deal te hebben verkregen," voegt Benett toe.
Uit de enquête bleek dat bijna driekwart van de consumenten bezorgd is
over de huidige economische situatie en dat meer dan de helft gelooft dat de
crisis nog zal verslechteren. De bezorgdheid van de consument is grotendeels
gericht op de toekomst. Financiële druk wordt voornamelijk gevoeld met
betrekking tot de wens over voldoende geld te beschikken om met pensioen te
kunnen gaan, om de kosten van het levensonderhoud te kunnen dekken, schulden
af te kunnen lossen en kinderen een goede opleiding te kunnen bieden.
Over Euro RSCG Worldwide
Euro RSCG Worldwide, een toonaangevend geïntegreerd bureau voor
marketingcommunicatie, in 2006 door Advertising Age en Campaign uitgeroepen
tot "Global Agency of the Year", beschikt over 233 kantoren in 75 landen
verspreid over Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië/Oceanië en het
Midden-Oosten. Euro RSCG biedt reclameactiviteiten, marketingdiensten,
bedrijfscommunicatie en interactieve oplossingen aan wereldwijde, regionale
en plaatselijk werkende klanten. Tot het klantenbestand van het bureau
behoren onder andere Air France, BNP Paribas, Charles Schwab, Citigroup,
Danone Group, Heineken USA, IBM, Jaguar, Kraft Foods, Lacoste, L'Oreal,
Pernod Ricard, PSA Peugeot Citroen, Reckitt Benckiser, sanofi-aventis en
Schering-Plough. Euro RSCG Worldwide, met hoofdkantoor in New York, is de
grootste unit van Havas, wereldleider op het gebied van communicatie
(Euronext Paris SA: HAV.PA).
Theresa Tepper, +1-212-475-6303, ttepper@powellny.com
-