Nederlandse koffiebranderij wint internationale duurzaamheidsprijs

06/05/2009 16:35

Drie Mollen Holding

New York, 6 mei 2009 - De Nederlandse koffiebrander Drie Mollen Holding ontvangt vandaag in New York een Corporate Green Global Award van Rainforest Alliance. Deze internationale keurmerkorganisatie zet zich in voor de bescherming van ecosystemen in Zuid-Amerika, Afrika en Azië en de mensen en dieren die daarvan afhankelijk zijn. Drie Mollen Holding krijgt deze duurzaamheidsprijs omdat zij met de verkoop van koffie afkomstig van duurzaam gecertificeerde plantages een grote bijdrage levert aan natuurbehoud en goede leefomstandigheden van koffieboeren. Het is voor het eerst dat een Nederlandse koffiebranderij deze prijs wint.

Drie Mollen Holding is één van de grootste koffiebranders in Europa en marktleider in huismerken koffie en thee. Het bedrijf heeft zich internationaal ontwikkeld tot koploper op het gebied van duurzaamheid in de koffiemarkt. Drie Mollen ondersteunt supermarkten, groothandels, vendingbedrijven, cateraars en overige foodservice klanten bij het verkopen van duurzaam geproduceerde koffie en thee met keurmerken als Rainforest Alliance, Max Havelaar of UTZ Certified. Momenteel is bijna een derde van het totale retail koffievolume dat Drie Mollen op de Nederlandse markt brengt duurzaam gecertificeerd. "Ondanks de huidige economische situatie, blijft de vraag naar duurzame koffie en thee in hetzelfde tempo groeien", aldus de koffiebrander.

Binnen Europa is in 2008 een volume van ruim 34.000 ton Rainforest Alliance gecertificeerde koffie verkocht, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2007. Volgens Rainforest Alliance heeft zij haar succes op de Nederlandse markt voor een belangrijk deel te danken aan de inzet van Drie Mollen. Drie Mollen Holding levert aan 22 bedrijven Rainforest Alliance gecertificeerde koffie, waarvan 14 Nederlandse. "Drie Mollen stimuleert haar klanten voor duurzame eigen merk koffie en thee te kiezen. Zo leveren Drie Mollen en haar klanten een positieve bijdrage aan de bescherming van natuur en dieren rond de plantages en garanderen zij goede leefomstandigheden voor de koffieboeren en de omliggende gemeenschappen", aldus de jury. Het Rainforest Alliance Gala evenement in New York, dat voor de 19e keer gehouden wordt, brengt uitzonderlijke prestaties van bedrijven en individuen op het gebied van duurzame landbouw, bosbouw en toerisme onder de aandacht. De opbrengst van het gala komt ten goede aan de natuurbeschermingsprojecten van Rainforest Alliance. Andere prijswinnaars voor de Corporate Green Globe Award 2009 zijn Allegro Coffee Company, National Envelope en Unilever-Lipton Tea.

Rainforest Alliance

Rainforest Alliance, dat in 1987 is opgericht in samenwerking met een coalitie van Zuid Amerikaanse NGO's, is van origine een natuurbeschermingsorganisatie. Sinds 1992 heeft Rainforest Alliance een programma voor koffie. Daarnaast zijn er programma's voor bananen, citrusfruit, ananas, cacao, hout, snijbloemen, macademia noten, passievrucht en ook voor ecotoerisme. Speerpunten van Rainforest Alliance zijn het behoud van ecosystemen, bescherming van inheemse diersoorten en eerlijke behandeling en goede arbeidsomstandigheden voor werknemers. Projecten worden geleid door mensen uit de streek zelf, die bekend zijn met de plaatselijke cultuur en werkwijze. Gecertificeerde producten zijn te herkennen aan het Rainforest Alliance-keurmerk, een logo met een groen kikkertje. Een Rainforest Alliance certificering garandeert dat de producten duurzaam geproduceerd zijn op gecertificeerde plantages. Zie voor meer informatie over Rainforest Alliance en het gala evenement: www.rainforest-alliance.org.

Drie Mollen Holding

Drie Mollen Holding is een koffie- en theeproducent, opgericht in 1818 en gevestigd in Nederland. Het bedrijf heeft dochterondernemingen in Engeland, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Zwitserland. In de jaren '80 is Drie Mollen uitgegroeid tot één van de grootste koffiebranders van Europa en brandt en verpakt jaarlijks een volume van meer dan 60.000 ton koffie. Drie Mollen Holding heeft zich gespecialiseerd in huismerk concepten voor koffie en thee. Tevens heeft Drie Mollen een snel groeiende horeca divisie waarmee zij met gespecialiseerde werkmaatschappijen en merken, zoals Smit & Dorlas, de horecamarkt bewerkt. Center Parcs en Sunparks hebben bijvoorbeeld gekozen voor Rainforest Alliance gecertificeerde koffie van Smit & Dorlas. In Nederland voert Drie Mollen ook een aantal duurzame Drie Mollen merken: Millhouse koffie en Princess thee. Klanten bevinden zich binnen retail, groothandel, vending, foodservice en horeca. Drie Mollen biedt duurzame koffie en thee met de keurmerken: biologisch, Max Havelaar (= Fairtrade), Rainforest Alliance en UTZ Certified (alleen koffie). Alle overige thee wordt ingekocht bij producenten die zijn aangesloten bij de Ethical Tea Partnership. Bovendien kan het bedrijf CO2-neutrale koffie en thee leveren. Drie Mollen is één van de initiatiefnemers van de Common Code for the Coffee Community (4C). De branderij in Bolsward is gecontroleerd volgens de normen van de Ethical Trading Initiative. Zie voor meer informatie over Drie Mollen Holding: www.driemollenholding.com en voor de Nederlandse onderneming, Koffiebranderij en Theehandel "Drie Mollen sinds 1818" B.V: www.driemollen.nl.





http://www.driemollenholding.com/