ProRail
Persbericht
06-05-2009
Waterstof maakt bovenleiding overbodig
Slim gebruik van waterstof maakt de bovenleiding voor treinen
overbodig. Waterstof wordt gebruikt als brandstof voor het opwekken
van elektriciteit. Deze elektriciteit drijft de elektromotoren aan,
waardoor de trein niet langer afhankelijk is van de stroom van de
bovenleiding.
Als de bovenleiding verdwijnt, levert dat naast een verbetering van
het landschap, ook lagere investerings- en onderhoudskosten op. Met
het gebruik van waterstof wordt bovendien 12% efficiëntiewinst en 23%
CO2-reductie behaald.
Waterstof wordt ter plekke naast het station geproduceerd. Treinen
tanken op het spoor, op de bestaande infrastructuur. Defecte
bovenleidingen zijn dus van de baan.
Groen licht voor de waterstoftrein is één van de van de acht
genomineerde en uitgewerkte innovaties van de ProRail
Publieksprijsvraag 08/09 âHoe bereikt u Kyoto tussen Den Haag en
Utrecht?â.
Meer informatie over de publieksprijsvraag en andere genomineerden,
vindt u op www.zoinvesteerik.nl.