MANPOWER België maakt van zijn cashflow een dagelijks aandachtspunt voor al zijn medewerkers

06/05/2009 10:03

MANPOWER BELGIUM

Brussel, 6 mei 2009 - Sidetrade, leider in SaaS-oplossingen voor de optimalisatie van het financieel klantenbeheer, kondigt aan dat Manpower België voor zijn weboplossing gekozen heeft.*

MANPOWER België maakt werk van zijn cashflow

Manpower stond aan de wieg van de uitzendarbeid en behoort vandaag tot de wereldtop van de humanresourcessector. Het Belgische filiaal van deze Amerikaanse groep realiseert een omzet van 322 miljoen euro en kent een snelle groei. Voor de uitzendactiviteiten van het bedrijf betekent dat een aanzienlijke loonmassa met meer dan 7.000 weekcontracten. Met klanten die betalingstermijnen van 30, 60 of meer dagen hanteren, zijn uitzendbedrijven verplicht om over voldoende cashflow te beschikken. In het kader van een strategisch plan om de efficiëntie van zijn processen te verbeteren, besloot Manpower eind 2008 om zijn cashflow nauwgezetter te bewaken. Het bedrijf legde zichzelf 4 doelstellingen op: de betalingstermijnen van de klanten met 4 dagen verkorten, de invorderingsacties automatiseren met een aangepaste tool, het aantal geschillen reduceren en de communicatie met alle operationele klantverantwoordelijken verbeteren.

Patrick Van Damme, Billing & Collection Manager van Manpower België, licht toe: "Onze groep is in België actief met meer dan 600 commerciële medewerkers, 80 agentschappen en verschillende merken. Daarom moesten we onze algemene efficiëntie verhogen en een beter zicht krijgen op de gedecentraliseerde opvolging van onze klanten."

Manpower België kiest dan ook voor het platform van Sitetrade omwille van toegankelijkheid van de tool voor elke werknemer en de doeltreffende functionaliteiten voor het klantenbeheer. "Ook de abonnementsformule in tegenstelling tot aankoop onder licentie was een van de redenen om voor Sidetrade Network te kiezen. Behalve de budgettaire troeven en de return-on-investment op korte termijn biedt de oplossing het voordeel van een snelle implementatie, wat handig is als die moet gebeuren in samenwerking met een IT-departement dat zich tegelijkertijd ook op andere projecten moet concentreren", bevestigt Patrick Van Damme. Sidetrade Network is zowel een service als een tool en Manpower België heeft er bewust voor gekozen omwille van de huidige maar ook de toekomstige mogelijkheden.

CASHFLOW GENEREREN : EEN GEMEENSCHAPPELIJK DOEL

Sidetrade moet met andere woorden de invordering van 400.000 facturen op jaarbasis automatiseren om de productiviteit van de relaties met de 22.000 verschillende klanten heel het jaar door te verhogen. De voordelen van een dergelijke oplossing zijn aanzienlijk: tijdwinst, betere voorbereiding van de klantenbezoeken, prioriteitstelling in functie van achterstallige betalingen, klantentypologie, ...

"Sidetrade heeft zijn expertise in het beheer van achterstallige betalingen met ons gedeeld en heeft ons toegelaten om nieuwe mogelijkheden te detecteren om cashflow te genereren. Deze analyse heeft ons geholpen om het takenpakket van onze credit collectors te herzien", aldus Patrick Van Damme.

Als allround dienstverlener vertaalt Sidetrade zijn engagement voor het succes van dit project in een indexering van een gedeelte van het abonnementsgeld in functie van de vermindering van de betalingsachterstanden die Manpower België dankzij deze nieuwe oplossing realiseert. Dit resultaat zal dagelijks gemeten worden en uitgesplitst worden per kantoor, regio, medewerkers,- "Ook het loon van onze commerciële medewerkers en onze credit collectors zal gekoppeld worden aan de verlaging van de betalingsachterstanden. Nu we een beter zicht hebben kunnen we alle betrokken werknemers tijdens progressmeetings en managementreviews wijzen op hun verantwoordelijkheid in de snellere inning van onze facturen", besluit Patrick Van Damme.

* Software as a Service: model dat software aanbiedt die via het internet toegankelijk is en gecommercialiseerd wordt via een abonnementsformule.

CONTACT SIDETRADE

Christelle Dhrif

T : +33 (0)1 46 84 14 13

Email : presse@sidetrade.com

CONTACT MANPOWER

Marc Vandeleene

T : +32 (0)2 639 10 81

Email : marc.vandeleene@manpower.be

OVER SIDETRADE (www.sidetrade.com)

De onafhankelijke beursgenoteerde groep Sidetrade (Nyse Euronext Paris, code: ALBFR) is

leider op het vlak van SaaS-oplossingen (Software as a Service) voor de optimalisering van het financiële klantenbeheer.

Deze oplossingen maken het mogelijk om betalingsachterstanden te reduceren en klantenkredieten veilig te stellen.

In Europa doen meer dan 200 grote en middelgrote ondernemingen een beroep op de diensten van de Sidetrade Groep.

Sinds 2005 analyseert Sidetrade jaarlijks de prestaties van zijn abonnees. In 2008 onderzocht het de betalingsgewoonten van meer dan een miljoen debiteuren en de betaling van 12,8 miljoen facturen, goed voor 33 miljard euro aan financiële transacties (+43% ten opzichte van 2007). Voor de 20 best presterende bedrijven op het vlak van cashflowgeneratie wijst deze studie op:

- een verkorting van de betalingstermijnen met gemiddeld 12 dagen

- 214 miljard euro extra cashflowgeneratie op jaarbasis, of een gemiddelde winst van 10,7 miljard euro per bedrijf

- een winst gaande van 43 miljard euro voor het best presterende bedrijf (industrie) tot 0,7 miljard euro (natuurwetenschappen)

- een evenwichtige vertegenwoordiging van de diverse sectoren (9 klanten uit de dienstensector, 3 uit de transport en logistiek, 3 uit de industrie, 3 uit de media,-)

Ondanks de spanningen op het interbedrijvenkrediet in 2008 toont deze studie aan dat de bedrijven die hun informaticasysteem voor het financiële klantenbeheer hebben gemoderniseerd het beter hebben gedaan dan hun respectieve sectoren op het vlak van cashflowgeneratie

OVER MANPOWER (www.manpower.be)

Manpower (NYSE: MAN) is een van de wereldleiders en een erkende referentie in de HR-sector. Het bedrijf met een jaaromzet van 21 miljard US-dollar vierde in 2008 zijn 60e verjaardag. Met een complete waaier van diensten en oplossingen voor elke fase in de tewerkstellingscyclus helpt Manpower zijn klanten het meeste te halen uit de continu veranderende wereld van werk. De groep is gespecialiseerd in rekrutering en selectie van vast en tijdelijk personeel, outsourcing, personeelsevaluatie, opleiding, outplacement en organisatieadvies. Met zijn ver doorgedreven aandacht voor kwaliteit, efficiëntie en kostenreductie stelt Manpower zijn klanten in staat hun productiviteit te verhogen en zich op hun corebusiness te concentreren. Zijn netwerk van 4.500 kantoren in 80 landen en gebieden is op jaarbasis goed voor zo'n 400.000 klanten uit de meest uiteenlopende sectoren, van KMO tot grote internationale ondernemingen. In België telt Manpower 85 generalistische en gespecialiseerde kantoren. Manpower Inc. is actief onder de merknamen Manpower, Manpower Professional, Elan, Jefferson Wells en Right Management

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel