Nederlands Jeugdinstituut


Scholen bezorgd om voor-en vroegschoolse educatie

Veel basisscholen bieden in het kader van voor- en vroegschoolse educatie (vve) programmas aan voor kinderen uit achterstandsgroepen. Ongeveer twee derde van alle doelgroepkinderen krijgt zon programma aangeboden op school. Uit onderzoek van het Expertisecentrum Ontwikkeling, Opvang en Onderwijs voor 0-12 jarigen (EC O3) onder tien schoolbesturen verspreid over Nederland, blijkt dat de meeste schoolbesturen jaarlijks duidelijke afspraken maken met hun scholen over de inzet van middelen en menskracht voor vve. Niettemin maken zij zich zorgen over de kwaliteit van hun vve. Ook het op peil houden van de expertise om vve goed in de scholen uit te kunnen voeren is een punt van zorg. Het onderzoek werd uitgevoerd door het SCOKohnstamm Instituut. Het grootste probleem doet zich voor bij scholen met relatief weinig doelgroepleerlingen. Het ontbreekt daar aan middelen en expertise om vve goed vorm te geven. Scholen met hoge concentraties doelgroepleerlingen hebben vooral problemen om aan de kwaliteitscriteria voor vve, zoals het werken met een erkend vve-programma en het werken met een dubbele bezetting, te voldoen. Dit komt vooral voor in middelgrote gemeenten en bij besturen die minder middelen ontvangen dan voorheen.

Verantwoordelijkheid

Voorheen waren gemeenten verantwoordelijk voor het hele vve-beleid. Sinds 2006 voeren gemeenten alleen nog de regie over de voorschoolse periode en zijn de schoolbesturen verantwoordelijk voor het vroegschoolse deel (het kleuteronderwijs). Door deze knip in het vve-beleid, moeten schoolbesturen en scholen kennis en expertise opbouwen op dit terrein. Er is een tekort aan kennis om vve te onderhouden, te ontwikkelen of uit te bouwen naar hogere leerjaren. De lokale educatieve agenda, waarop schoolbesturen en gemeenten samenwerken, kan nog niet voldoende in het ontstane vacuüm voorzien. Eind 2008 is door het Rijk, de onderwijsorganisaties en de gemeenten de Agenda Focus op vroegschoolse educatie ondertekend. In dat kader worden vanaf 2009 extra middelen beschikbaar gesteld voor basisscholen om alle leerlingen die dat nodig hebben, te kunnen voorzien van voor-en vroegschoolse educatie van goede kwaliteit.

EC O3

Het Expertisecentrum Ontwikkeling, Opvang en Onderwijs voor 0-12 jarigen (EC O3) is een initiatief van het SCO-Kohnstamm Instituut, Sardes en het Nederlands Jeugdinstituut. Doel is het bevorderen, bundelen en verspreiden van kennis over ontwikkeling, opvang en onderwijs in de leeftijd van 0-12 jaar. EC O3 richt zich daarbij op professionals en managers, werkzaam bij kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en basisscholen. Daarnaast op beleidsmakers en onderzoekers. Het onderzoeksrapport Doorgaande lijn voor- en vroegschoolse educatie van Annemiek Veen en Maartje van Daalen kan worden gedownload via de website www.eco3.nl.