Nederlands Jeugdinstituut
Scholen bezorgd om voor-en vroegschoolse educatie
Veel basisscholen bieden in het kader van voor- en vroegschoolse
educatie (vve) programmas aan voor kinderen uit achterstandsgroepen.
Ongeveer twee derde van alle doelgroepkinderen krijgt zon programma
aangeboden op school. Uit onderzoek van het Expertisecentrum
Ontwikkeling, Opvang en Onderwijs voor 0-12 jarigen (EC O3) onder tien
schoolbesturen verspreid over Nederland, blijkt dat de meeste
schoolbesturen jaarlijks duidelijke afspraken maken met hun scholen
over de inzet van middelen en menskracht voor vve. Niettemin maken zij
zich zorgen over de kwaliteit van hun vve. Ook het op peil houden van
de expertise om vve goed in de scholen uit te kunnen voeren is een
punt van zorg. Het onderzoek werd uitgevoerd door het SCOKohnstamm
Instituut. Het grootste probleem doet zich voor bij scholen met
relatief weinig doelgroepleerlingen. Het ontbreekt daar aan middelen
en expertise om vve goed vorm te geven. Scholen met hoge concentraties
doelgroepleerlingen hebben vooral problemen om aan de
kwaliteitscriteria voor vve, zoals het werken met een erkend
vve-programma en het werken met een dubbele bezetting, te voldoen. Dit
komt vooral voor in middelgrote gemeenten en bij besturen die minder
middelen ontvangen dan voorheen.
Verantwoordelijkheid
Voorheen waren gemeenten verantwoordelijk voor het hele vve-beleid.
Sinds 2006 voeren gemeenten alleen nog de regie over de voorschoolse
periode en zijn de schoolbesturen verantwoordelijk voor het
vroegschoolse deel (het kleuteronderwijs). Door deze knip in het
vve-beleid, moeten schoolbesturen en scholen kennis en expertise
opbouwen op dit terrein. Er is een tekort aan kennis om vve te
onderhouden, te ontwikkelen of uit te bouwen naar hogere leerjaren. De
lokale educatieve agenda, waarop schoolbesturen en gemeenten
samenwerken, kan nog niet voldoende in het ontstane vacuüm voorzien.
Eind 2008 is door het Rijk, de onderwijsorganisaties en de gemeenten
de Agenda Focus op vroegschoolse educatie ondertekend. In dat kader
worden vanaf 2009 extra middelen beschikbaar gesteld voor basisscholen
om alle leerlingen die dat nodig hebben, te kunnen voorzien van
voor-en vroegschoolse educatie van goede kwaliteit.
EC O3
Het Expertisecentrum Ontwikkeling, Opvang en Onderwijs voor 0-12
jarigen (EC O3) is een initiatief van het SCO-Kohnstamm Instituut,
Sardes en het Nederlands Jeugdinstituut. Doel is het bevorderen,
bundelen en verspreiden van kennis over ontwikkeling, opvang en
onderwijs in de leeftijd van 0-12 jaar. EC O3 richt zich daarbij op
professionals en managers, werkzaam bij kinderdagverblijven,
peuterspeelzalen en basisscholen. Daarnaast op beleidsmakers en
onderzoekers. Het onderzoeksrapport Doorgaande lijn voor- en
vroegschoolse educatie van Annemiek Veen en Maartje van Daalen kan
worden gedownload via de website www.eco3.nl.