Universiteit Leiden


* Nieuws

`Duurzaamheid is bij uitstek thema voor brede universiteit'

Duurzaamheid is een complex, wetenschappelijk interdisciplinair, thema dat raakt aan alle schaalniveaus, van lokaal tot mondiaal. Je hoeft de universiteit maar door te wandelen of je komt het tegen in onderzoek en onderwijs. Aldus vice-rector Rietje van Dam, 7 mei in het Studium Generale `Buitenlands beleid belicht'.

Prof.dr. Rietje van Dam-Mieras

`Buitenlands beleid belicht'
Donderdag 7 mei 2009
Nederland en internationale duurzaamheid Sprekers:


+ Simon Smits, Directeur Economische en Ecologische Samenwerking Ministerie van Buitenlandse zaken
+ Rietje van Dam-Mieras, vice-rector magnificus, Universiteit Leiden

Tijd: 19.30-22.00 uur, ontvangst vanaf 19.10 uur Plaats: Academiegebouw, Rapenburg 73, Leiden Toegang gratis - Aanmelden verplicht
E-mail: studiumgenerale@ics.leidenuniv.nl tot 2 dagen voor de datum; u ontvangt geen bevestiging.
Studium Generale

De serie Buitenlands beleid belicht, de lopende serie Studium Generale lezingen over belangrijke thema's op dit beleidsterrein, is een cadeau van het ministerie van Buitenlandse Zaken aangeboden tijdens de opening van het academisch jaar 2008/2009. Maar ook de universiteit zelf laat tijdens deze serie van zich horen, in dubbellezingen met de minister, de staatssecretaris, ambassadeurs en hoge ambtenaren.

Donderdag 7 mei is professor Rietje van Dam-Mieras aan de beurt, als universitaire counterpart van spreker Simon Smits, directeur economische en ecologische samenwerking van BuZa. Het zal gaan over Nederland en internationale duurzaamheid. Van Dam is niet alleen vice-rector magnificus, maar ook hoogleraar Duurzame ontwikkeling en onderwijsvernieuwing. `Toch ben ik niet alleen uitgenodigd vanwege mijn vakgebied', zegt ze. `Als lid van het College van Bestuur wil ik namelijk laten zien dat duurzaamheid een onderwerp van de hele universiteit is. Het zit overal, in onderzoek en onderwijs. Bovendien past het thema bij onze kernwaarden, bij ons Praesidium Libertatis.'

Brandstofcellen
Van Dam-Mieras: `Bij duurzaamheid denk je meestal aan de klimaatcrisis, aan landbouw, aan technologie. Aan de spanning tussen economische groei en het milieu. En dus niet in de eerste plaats aan een brede klassieke universiteit als die van ons. Dat is een misvatting. Ten eerste wordt in de faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen op zeer fundamenteel niveau onderzoek gedaan naar basismechanismen waarvan we kunnen leren hoe we duurzame energie zouden kunnen opwekken. Denk aan het onderzoek naar fotosynthese, naar waterstof en brandstofcellen. Daarnaast hebben we natuurlijk het CML, onze milieuwetenschappers, die de problematiek op het niveau van systemen bestuderen.

Duurzaamheid in het onderwijs: The Honours Class 'From Solar to Fuel with Bio' bestond vrijwel geheel uit de workshop 'Solar Biofuels from Microorganisms' die eind maart/begin april ruim tachtig specialistische onderzoekers naar het Lorentz Center trok.

Een stukje van de Oostzee tussen het eiland Gotland en Letland. De blauwgroene figuratie in het zeewater is alg.

Culturele factor

`Maar duurzaamheid is natuurlijk veel meer dan alleen dat spanningsveld tussen economie en milieu. Duurzame ontwikkeling is een sociaal veranderingsproces waarin mensen leren in vrede, waardigheid en wederzijds respect te leven op één planeet, zonder die onherstelbaar te beschadigen. Het gaat dus ook om sociale rechtvaardigheid, om in- en uitsluitingsprocessen. Om hoe dingen vanuit verschillende culturele perspectieven gepercipieerd worden. Het culturele element is heel belangrijk. In Azië is duurzame ontwikkeling iets heel anders dan in Latijns-Amerika of in Afrika of bij ons in het westen. Je hoeft de faculteiten maar door te lopen, en je ziet dat eigenlijk overal op hoog niveau onderzoek wordt gedaan dat raakt aan duurzaamheid. In de juridische faculteit bijvoorbeeld niet alleen op het gebied van milieurecht, maar ook op het gebied van institutioneel recht en de Universele Rechten van de Mens. In de faculteit Sociale Wetenschappen doen de antropologen onderzoek naar locale perspectieven, en psychologen naar relaties tussen denken en handelen, bestuurskundigen en politicologen naar Europees beleid en de doorwerking daarvan. Het zijn maar een paar voorbeelden. Ik heb voor deze gelegenheid een inventarisatie gemaakt, en was zelf verrast door de rijkdom. Bovendien: de interdisciplinariteit van het thema kan juist in een brede universiteit goed tot zijn recht komen.'

In alle faculteiten wordt onderzoek gedaan op het gebied van duurzame ontwikkeling. Eind december verscheen bijvoorbeeld het boek The Evolution of Sustainable Development in International Law van Nico Schrijver, hoogleraar Internationaal recht.

Wereldburgers
Wat geldt voor het onderzoek geldt voor het onderwijs, zegt de vice-rector. Wie zich wil scholen en wil weten wat er aan het wetenschappelijke front gebeurt kan aan zijn trekken komen in verschillende faculteiten en in interfacultair verband, zoals in de interdisciplinaire minorduurzame ontwikkeling. Maar er is meer, zegt Van Dam-Mieras. Als geen ander onderwerp leent duurzame ontwikkeling zich er naar haar mening voor om studenten gevoel bij te brengen voor zeer complexe internationale maatschappelijke vraagstukken. `Je hoeft studenten niet dood te gooien met het concept, en niet iedereen hoeft er een cursus in te doen, maar je wilt hun, wat ze ook studeren, het bewustzijn meegeven van verantwoord met de wereld omgaan. Onze studenten worden wereldburgers. Als je in de maatschappij een verantwoordelijke of leidende functie wilt hebben in een steeds internationaler wordende samenleving - en daar leiden we onze studenten tenslotte voor op - dan móeten ze een gevoel voor ontwikkelen voor de interactie en de spanningen tussen geologische, ecologische, culturele, economische, sociale, juridische en politieke systemen.

Milieubeleidsplan

Naast een kennisproducent en een school is een universiteit natuurlijk ook nog eens gewoon een organisatie. Met gebouwen, spullen, restaurants, en aan forenzende en naar congressen vliegende medewerkers. Geeft de universiteit zelf het goede voorbeeld? Van Dam-Mieras: `Eind 2008 hebben we in VSNU-verband met de andere universiteiten en de overheid afspraken gemaakt over duurzaam inkopen en energiebesparing. In ons eigen Milieubeleidsplan, waarmee de Universiteitsraad recent heeft ingestemd, concentreren we ons op energie, afvalstromen en water. Dat kun je namelijk zelf met je beleid beïnvloeden, en daar kun je belangrijke bijdragen mee leveren. Ook verantwoord gedrag op het gebied van mobiliteit kun je stimuleren, maar daar blijft ook een heel sterke individuele keuze in zitten.'

Bas Haring, filosoof en hoogleraar Publiek Begrip van wetenschap schreef in het kader van de maand van de Filosofie het boekje Het aquarium van Walter Huijsmans. Of: Waarom zouden we ons zorgen maken over de toekomst van de aarde?

(28 april 2009/HP)

Webredactie - 28/04/2009