Dienstenbond CNV

Nieuws

7 mei 2009

CNV Media houdt vast aan bestaande cao grafische bedrijven

Gisteravond heeft CNV Media de gesprekken met de werkgevers van de grafische bedrijven afgebroken. De werkgevers wilden de bestaande cao-afspraken openbreken en eisten met terugwerkende kracht voor 2009 de nullijn. Dat betekende dat de werknemers op het langlopende drie jarige contract 2,75 % aan salaris moesten inleveren. Dat dictaat was voor CNV Media onacceptabel.

CNV Media realiseert zich als geen ander dat in de huidige recessie veel banen in de grafische industrie op de tocht staan. Graag wilde CNV Media dan ook met de werkgevers in gesprek om tot goede werkgelegenheidsafspraken te komen, waaronder de inrichting van een mobiliteitscentrum. De werkgevers wilden hier alleen op in gaan als de rekening daarvoor betaald zou worden uit de bestaande cao-afspraken.

De huidige cao werd juist op aandringen van de werkgevers twee jaar geleden voor een langere periode afgesloten. Het driejarige contract moest zorgen voor langdurige rust aan het cao-front. In de afgelopen twee jaar heeft CNV Media vervolgens veel energie gestoken in behoud van werkgelegenheid. Zo werd actief meegewerkt aan de oprichting van vacaturekracht.nl en werd een loopbaanscan voor grafisch personeel geĂŻntroduceerd.

Richard Leloux, bestuurder CNV Media: "Het openbreken van een bestaande cao is een unieke stap en zeer ongebruikelijk. Als je zoiets wil dan past geen arrogantie en een eenzijdig dictaat. Die respectloze opstelling stond nieuwe, creatieve oplossingen jammer genoeg in de weg."