Dienstenbond CNV

Nieuws

7 mei 2009

Cao Grafimedia wordt NIET opengebroken!

Verleden week berichten wij u dat de werkgeversorganisatie KVGO de cao wilde openbreken en CNV Media had uitgenodigd voor overleg. Op 6 mei in de avond heeft dat overleg plaatsgevonden.

In de berichtgeving kunt u inmiddels lezen dat de vakbonden kiezen voor geld in plaats voor banen, althans dat is de zienswijze van het KVGO. U begrijpt dat de werkelijkheid een andere is.

Korte schets
Ruim 2 jaar geleden hebben werkgevers en bonden een 3-jarige cao gesloten. Alle partijen wisten toen al dat er een grote overcapaciteit was in de Grafische markt. We wilden in ieder geval langdurige rust op het front van arbeidsvoorwaarden.
CNV Media heeft in de tussentijd diverse initiatieven genomen om de werkgelegenheid te waarborgen voor werknemers, in de cao via de loopbaanscan, buiten de cao via bedrijfsbezoeken en het idee om vacaturekracht.nl in het leven te roepen en tenslotte zijn we met het idee gekomen om een mobiliteitscentrum in te richten.

Het jaar 2009
KVGO is als werkgeversorganisatie een club zonder visie, zonder daadkracht en zonder uitstraling. Mede als gevolg van de economische omstandigheden werd de druk vanuit de bedrijven groot op hun eigen organisatie KVGO om iets te doen.
Ziedaar het idee om de arbeidskosten te reduceren. Niet zelf een oproep doen om de directiesalarissen met 20% te verminderen bijvoorbeeld, maar de werknemers moeten inleveren. Ondanks een langlopende 3-jarige cao afspraak, met daarin uiterst gematigde loonsverhogingen, werd ons gevraagd hier een forse aanpassing in te doen. In een aantal voorbereidende gesprekken hebben wij aangegeven wat we wilden.
Het openbreken van een cao is dermate uniek, daar moest iets tegenover staan, een win-winsituatie bereiken heet dat. Wat zou het de werknemers opleveren?

Het overleg van 6 mei
Ondanks de voorbereidende gesprekken, kwamen de werkgevers met het volgende voorstel. De loonsverhoging over 2009 moest 0% zijn. Dit was de absolute eis.
Deze arrogante houding was onacceptabel voor CNV Media. Wij waren, binnen hele duidelijke grenzen, bereidt om mee te denken vanuit werknemersbelangen.
Startpunt was en is immers een doorlopende cao. Werkgevers deden voorkomen dat die cao er niet meer is. Deze houding was ronduit onfatsoenlijk. Ondanks diverse pogingen onzerzijds om werkgevers op andere gedachten te brengen lukte dat niet.

Conclusie
CNV Media kon derhalve niet anders dan het overleg af te breken en op te stappen. LET OP! De cao verhoging van 1 juli a.s. van 2,75% gaat dus gewoon door! Wij zullen onze leden, zoals gebruikelijk, blijven ondersteunen waar dat nodig is. Vragen? Mail deze door naar de CNV Media onderhandelaar, Richard Leloux. (r.leloux@remove-this.cnvdibo.nl