Ingezonden persbericht

Shell Mediacontacten

14/09 Den Haag, 28 april 2009

PERSBERICHT

De jacht op 1 op 3836 gaat van start tijdens 25ste Shell Eco-marathon Opnieuw Nederlandse winnaar bij Europese zuinigheidswedstrijd?

Nog even en dan is het zover: de 25ste Shell Eco-marathon. De zeven Nederlandse teams van scholieren en studenten zijn nu nog druk bezig met tests en technische aanpassingen om hun voertuig zo zuinig mogelijk af te stellen. Een spannende en drukke periode die zijn hoogtepunt bereikt van 7 tot en met 9 mei. Dan gaan de teams op het circuit van Lausitz in Duitsland de strijd aan met elkaar en ruim 200 teams uit 25 Europese landen. Zal Nederland voor de derde keer op rij de Europees kampioen leveren?

De uitdaging klinkt simpel: zoveel mogelijk kilometers rijden op één liter brandstof. De praktijk van de Shell Eco-marathon is echter minder eenvoudig. Ontwerp als team van talentvolle scholieren of studenten maar eens een extreem zuinig voertuig dat de strijd aan kan met de ontwerpen van eveneens begaafde Europese leeftijdsgenoten. Het te breken record stamt uit 2005. Toen reden de studenten van de Polytechnische School van Zürich omgerekend 3.836 kilometer op één liter brandstof in de klasse `Prototypes'. Het record in de categorie `UrbanConcept' staat al twee jaar op naam van de Haagse Hydro Cruisers.

In Lausitz zal blijken of iemand er in slaagt deze records te verbreken. De teams zijn drie dagen lang constant in de weer met metingen, technische aanpassingen en testrondes om het voertuig zo zuinig mogelijk te laten rijden. Tijdens de races, ieder team kan meerdere pogingen wagen, komt het er echt op aan. Elke team rijdt meerdere keren rondjes op het circuit. 'Fuel marshalls', meestal Shell-vrijwilligers, meten het brandstofverbruik. Tussen de races door wordt er ook weer volop aan de voertuigen gesleuteld, om ze nog scherper af te stellen. Op de derde dag worden de winnaars bekend gemaakt.

Nog veel voorbereiding nodig
Nu is het zaak voor de teams om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de race. Er is nog steeds veel werk aan de winkel, zo bleek ook tijdens de landelijke testdag op 7 april 2009 in het Olympisch Stadion in Amsterdam. De Roosendaalse scholieren van Roses-4-Eco zijn tot 4/5de van hun streefafstand van 1 op 100 geraakt, met hun voertuig dat op de bijzondere brandstof GTL rijdt. Eco-Runner Team Delft van de plaatselijke TU moet nog flink sleutelen, willen zij hun persoonlijk record van vorig jaar (1 op 2282) evenaren of zelfs overtreffen.
Het geheel vernieuwde voertuig van het Hofstad Lyceum kwam tot een mooie 1 op 99. Met hulp van voormalig teamleden van The Hydro Cruisers ontwierpen ze voor het derde jaar een spraakmakend voertuig.

Volg de teams op de voet
De zeven Nederlandse teams hebben maandenlang koortsachtig gewerkt aan het perfecte ontwerp. Nu is het bijna zover. Zet het dus in uw agenda: van 7 tot en met 9 mei 2009, de Shell Eco-marathon in Lausitz, Duitsland.
Zal één van de Nederlandse teams de race winnen? Wordt het record uit 2005 overtroffen? Tijdens de race kunt u constant op de hoogte gehouden worden van de prestaties en belevenissen van de Nederlandse teams. In combinatie met de blogs van de teams op www.fanvaneco-marathon.nl kunt u de race op de voet volgen.




Waarom organiseert Shell de Eco-marathon?
De Shell Eco-marathon biedt jongeren een platform om te experimenteren met duurzame mobiliteit. De afgelopen 25 jaar is gebleken dat de marathon een goede proeftuin voor scholieren en studenten is om tot innovatieve technische oplossingen te komen. De combinatie van experiment, wedstrijd, plezier en techniek stimuleert jongeren om tot nieuwe inzichten te komen. De Shell Eco-marathon is een ontmoetingsplek voor aankomende technici en ingenieurs waar ze elkaar kunnen inspireren en van elkaar kunnen leren. Bovendien kunnen hun resultaten en ervaringen ook andere jongeren inspireren tot het kiezen van een technische studie of beroep.