Raad van State


donderdag 7 mei 2009
10.00 uur
Zitting over de weigering door de burgemeester van Amsterdam om de Amsterdamse seksclub Yab Yum een exploitatievergunning te verlenen. De burgemeester heeft Yab Yum ook aangeschreven de exploitatie van het bekende bordeel te beëindigen. De zitting gaat verder over de intrekking door het dagelijks bestuur van het stadsdeel Centrum van de drank- en horecavergunning. De burgemeester heeft de exploitatievergunning geweigerd op grond van de wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur). Volgens de burgemeester bestaat ernstig gevaar dat de vergunning onder andere zal worden gebruikt om strafbare feiten te plegen. Er zijn volgens de burgemeester voldoende feiten en omstandigheden die erop wijzen of doen vermoeden dat een algemeen
medewerker/beveiligingsmedewerker van het bordeel strafbare feiten heeft gepleegd. Deze persoon is lid van de Hells Angels. Het Bureau Bibob heeft op verzoek van de gemeente Amsterdam een onderzoek ingesteld naar Yab Yum nadat het bordeel in 1999 ver beneden de marktwaarde was verkocht aan een zwager van de Hells Angel die bij de club werkte. Het Bibob-advies was negatief, met name door de relatie van de directeur-grootaandeelhouder met deze Hells Angel. Op grond hiervan heeft de burgemeester geweigerd de exploitatievergunning te verlengen en heeft het dagelijks bestuur de drank- en horecavergunning ingetrokken. De exploitant van Yab Yum heeft hiertegen beroep ingesteld bij de rechtbank van Amsterdam. De rechtbank oordeelde in november 2008 dat de gemeente terecht de exploitatievergunning heeft geweigerd en de drank- en horecavergunning heeft ingetrokken en dat de club dus terecht is gesloten. Het feit dat de Hells Angel niet meer werkzaam was voor de club, maakte volgens de rechtbank geen verschil omdat deze wel familie was van de directeur grootaandeelhouder en er derhalve een band tussen beiden is blijven bestaan. Ook het feit dat de Hells Angel niet voor alle feiten die in het Bibob-rapport werden genoemd veroordeeld is, speelt volgens de rechtbank geen rol. De exploitant is het niet eens met de uitspraak van de rechtbank en komt in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook de burgemeester en het dagelijks bestuur van het stadsdeel komen in hoger beroep. Zij zijn het er onder meer niet met het oordeel van de rechtbank eens dat er geen sprake is van een zakelijk samenwerkingsverband. Volgens hen is het samenwerkingsverband blijven bestaan ondanks dat de Hells Angel niet meer voor de club werkte. (zaaknummer 200808942/1)

10.30 uur

Zitting over het zogenoemde maatwerkvoorschrift dat het college van burgemeester en wethouders van Helmond heeft vastgesteld voor meerdere cafés in Helmond. Het gaat om cafés die liggen aan de Havenweg in Helmond. Het gemeentebestuur heeft aan de Havenweg metingen verricht vanwege geluidsoverlast. Op basis van deze metingen heeft het gemeentebestuur vervolgens alle cafés voorgeschreven om ramen en deuren gesloten te houden en geluidsinstallaties niet meer in serres en aanbouwen te plaatsen. Alle exploitanten van de cafés hebben de Raad van State verzocht deze voorschriften te schorsen. Volgens hen had de gemeente eerst moeten onderzoeken wie verantwoordelijk is voor de geluidsoverlast en niet meteen alle cafés voorschriften moeten opleggen. (zaaknummers 200902124/2, 200902126/2 tot en met 200902129/2, 200902131/2 tot en met 200902135/2, 200902623/2)

11.00 uur

Zitting over de afwijzing door het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam van het verzoek van een man om toezending van alle stukken die betrekking hebben op het rapport "Het derde klaphek voorbij? Een analyse van de Volendamse bestuurscultuur". Dit rapport is in 2001 openbaar gemaakt naar aanleiding van een onderzoek naar de maatschappelijke cultuur Edam-Volendam en de bestuurscultuur in die gemeente. Aanleiding van het onderzoek was de cafébrand in de nieuwjaarsnacht van 2001. Het onderzoek is uitgevoerd door de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit. De Universiteit heeft het verzoek om toezending van alle stukken afgewezen, omdat persoonlijke beleidsopvattingen, persoonlijke levenssfeer van de respondenten, de academische vrijheid en de belangen van de onderzoekers zich tegen openbaarmaking van alle stukken zouden verzetten. De universiteit heeft de openbaarmaking integraal geweigerd zonder een belangenafweging per document of per onderdeel te maken. De rechtbank van Alkmaar heeft februari jl. een eerder beroep van de man tegen de weigering gegrond verklaard. Het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit is het niet eens met deze uitspraak en is in hoger beroep gekomen bij de Raad van State. Om onomkeerbare gevolgen te voorkomen, vraagt de universiteit om in afwachting van een definitieve uitspraak van de Raad van State, de uitspraak van de rechtbank voorlopig te schorsen. Daarover gaat deze zitting. (zaaknummer 200902518/2)

11.30 uur

Zitting over de milieuvergunning die het college van gedeputeerde staten van Gelderland heeft verleend voor het veranderen van een dierencrematorium en -begraafplaats aan de Bosboombroekerweg in Heelweg-Oost. De milieuvergunning maakt de uitbreiding van een bestaand dierencrematorium mogelijk met twee ovens. Naast kleine huisdieren kunnen met de uitbreiding ook kadavers van paarden en pony's worden gecremeerd. Het crematorium ligt in een landelijke omgeving. De afstand tot de dichtstbijzijnde boerderij is 35 meter. De Stichting Heelwegs Schoon (in oprichting) is het niet eens met deze milieuvergunning. Zij vreest de gevolgen voor de luchtkwaliteit en geurhinder. Zij twijfelt bovendien aan de juistheid van de uitstootgegevens van de ovens. (zaaknummer 200805119/1)

13.00 uur

Zitting over de vrijstelling die het college van burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer heeft verleend voor het bouwrijp maken van de Oostlob van het bedrijventerrein Schiphol Logistics Park op Luchthaven Schiphol. Het Schiphol Logistics Park is bedoeld om te voorzien in bedrijvigheid die aan de luchthaven is gebonden. Hiervoor wordt een bestemmingsplan voorbereid. Om in te kunnen spelen op de vraag naar logistieke bedrijfsruimte heeft het gemeentebestuur reeds een vrijstelling verleend voor het bouwrijp maken. Onroerend Goed Maatschappij De Meer is het niet eens met de verleende vrijstelling. Zij is van mening dat het project niet is voorzien van een zogenoemde goede ruimtelijke onderbouwing. Zij is verder van mening dat de beoogde plannen voor het hele gebied bij de besluitvorming had moeten worden betrokken. Ook vindt zij dat geen adequaat onderzoek is verricht naar de mogelijke gevolgen van de werkzaamheden voor de flora en fauna in het gebied. Ook Chipshol Holding B.V. is het niet eens met de verleende vrijstelling. Zij is van mening dat het gemeentebestuur in strijd heeft gehandeld met privaatrechtelijke afspraken waarbij zou zijn toegezegd dat het Groenenbergterrein van Chipshol zou worden ontwikkeld. Verder is de gekozen wegenstructuur volgens Chipshol onvoldoende om een goede verkeersafwikkeling rond het bedrijventerrein te garanderen. Ten slotte is er een overaanbod aan bedrijventerreinen en is er dus geen behoefte aan het Schiphol Logistics Park, aldus Chipshol. De rechtbank van Haarlem heeft in maart jl. het gemeentebestuur in het gelijk gesteld. Zowel De Meer als Chipshol is het niet eens met de uitspraak van de rechtbank en is in hoger beroep gekomen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. In afwachting van de behandeling daarvan verzoeken beide bedrijven de Raad van State eerst de uitspraak van de rechtbank te schorsen. (zaaknummers 200902344/2 en 200902348/2)