Jonge honden en oude rotten in één nieuw 50-plus communicatiebureau


"het meester-gezel principe in een 21ste eeuws jasje"

UTRECHT, 20090507 -- Met 36,8 % van onze bevolking vormen 50 plussers nu al de grootste doelgroep van Nederland. 5,7 miljoen 50 plussers op 16 miljoen inwoners. Een doelgroep die in 2020 maar liefst 7 miljoen ouderen groot is en nu al 80% van het vermogen in handen heeft. Een doelgroep boordevol droomklanten. Waarvan 56% zich niet identificeert met communicatie die nu op ze wordt afgevuurd. En waar slechts 10% van onze huidige marketingbudgetten naartoe gaat. Daarom is het nieuwe bureauvijftig opgericht.

Bureauvijftig is een uniek fullservice bureau volledig gespecialiseerd in 50-plus communicatie. Met resultaat boeken als de belangrijkste opdracht. Want een bureau wordt daarop uiteindelijk afgerekend. Uniek omdat jonge honden van een jaar of 20/30 bij bureauvijftig nauw en altijd samen werken met oude rotten uit het klassieke communicatievak, die soms zelf al tot de doelgroep behoren.

Samen maken zij resultaatgerichte 50 plus communicatie. "Die is goed, niet alleen maar mooi", volgens Arjan in't Veld, directeur van het nieuwe bureau. "En weet de doelgroep vooral te raken waar het moet. Wij brengen mensen in beweging." Creatie wint het dan niet altijd van de boodschap.

De werkcombinatie van jonge honden met oude rotten is een bewuste strategische keuze van het nieuwe bureau. "Iedereen heeft er de mond vol van, jong en oud in organisaties actief te laten samenwerken," meent Dick Vos, de 60 gepasseerd en daarmee de oudste senior partner in het bureau. "Wat ons betreft gaan we terug naar het aloude meester - gezel principe, maar dan in een 21ste eeuw jasje."

Jonge honden die net zijn afgestudeerd, met de laatste nieuwe media kennis, en een goede kennis van de laatste stand van de markt, werken bij bureauvijftig dus nauw samen met oude rotten uit het klassieke communicatievak, die de bureaucultuur goed kennen. Mannen en vrouwen die ooit werkten bij de bekende bureaus als Publicis, Rapp Collins en Ogilvys, voor klanten als Achmea, Rabobank, Jamin en Shell. Bureauvijftig noemt dat het beste uit 2 werelden. Een unieke formule die bewezen werkt.

Daarmee is verbinding het centrale woord. Verbinding tussen jong en oud, tussen 18-49 boodschappersdoelgroepmarketing en de 50 plus doelgroep en goede consument-inzichten en succesvolle, soms al bestaande campagnes. Resultaat en verbinding dus.

De basisuitgangspunten en inzichten voor 50-plus communicatie verwerft het bureau met haar eigen gereedschap.

1. Een eigen 50+database die selecteert op emotie en gedrag.
Een database die altijd actueel en volledig up to date is. Met onderzoeken
uit de meest uiteenlopende wetenschappelijke, praktische, nationale en internationale kennisbronnen. Eenvoudig te selecteren per product, merk, branche of thema. Niet zozeer op leeftijd, dat doet het CBS al, maar op gedrag, emotie en levensfase.

2. De Thermotoets als emotionele thermometer doelgroep.
Een eigen 2.000-koppig panel dient als een soort thermometer in de doelgroep (en). Om te meten hoe zij over een product, dienst, merk denken. Soms korte vragen via mail. Soms groepsgesprekken. Kwalitatief en kwantitatief. Altijd online live te volgen.

3. De 2-secondenwet meet de impact en begrijpelijkheid van de boodschap vlak voor uitzending. Want gemiddeld krijgt iedere reclameboodschap slechts 2 seconden aandacht. Eénentwintig...twee-en-twintig. Dat is kort, dus voordat iets aan de doelgroep toevertrouwd testen de onderzoekers de uiting op impact en vooral ook begrijpelijkheid. Met streaming video live te volgen.

Om de uitgangspunten van deze onderzoeken, richtingbepalende aanpakken, en andere plannen te autoriseren, werkt bureauvijftig samen met zogenaamde ambassadeurs. Dat zijn profs van naam die tijdelijk aan het bureau worden verbonden. Experts in een branche, wetenschap, product of methodiek.

Resultaat boeken is niet alleen een belofte, bureauvijftig doet ook graag als ondernemer met haar klanten mee. 20% van het honorarium wordt afhankelijk gesteld van het resultaat. "Niet veel als je kijkt naar volwassen media-budgetten, maar aanzienlijk ten opzichte van ons urenbudget", aldus in't Veld. "Simpel en doorzichtig, zoals alle afspraken die wij met onze klanten maken".

Bureauvijftig treedt niet alleen op als fullservice bureau, maar vooral ook als partner. En vaak in harmonieuze samenwerking met het reclamebureau dat verantwoordelijk is voor de algemene campagne van het bedrijf. "Wij zijn immers de doelgroepspecialisten."

Kijk op www. bureauvijftig.nl en www.bureauvijftig.nl/pers
Of bel Arjan in't Veld, directeur, op 06-13430834
arjanintveld@bureauvijftig.nl