Ingezonden persbericht


Bouwketen geeft voorkeur aan digitale informatie boven documentatiemap

Ruim de helft van de architecten, aannemers en installateurs oriënteert zich liever via het internet dan via een hardcopy documentatiemap op merken en producten. Het gebruik van digitale informatie is vooral in de architectenbranche populair. Voor ruim de helft van de architecten is internet het favoriete oriëntatiemiddel op producten en materialen. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis voor de BouwKennis Communicatie Monitor 2009. Fabrikanten en leveranciers hebben veel kanalen ter beschikking om hun productinformatie bij de juiste doelgroep te brengen. Grofweg is hierbij een indeling te maken tussen traditionele, offline marketingkanalen en 'nieuwe', online marketingkanalen. Het vinden en benutten van de meest efficiënte marketingkanalen is een integraal onderdeel van iedere marketingstrategie. Nu de crisis haar sporen nalaat binnen de bouwkolom is het nog belangrijker de snelste weg naar de DMU te vinden. Maar welke kanalen gebruiken verschillende doelgroepen het liefst? Beurzen populairst
Architecten zijn vaak de belangrijkste speler in de DMU voor producten en materialen in het bouwproces. Daarom richten veel leveranciers zich specifiek op deze branche. Uit onderzoek blijkt dat architecten, doorgaans early adopters op het gebied van innovatie, de voorkeur geven aan websites van fabrikanten of leveranciers en aan zoekmachines (beide 17%). Internet wordt door architecten nog vaker gebruikt als oriëntatiemiddel op producten en materialen. Maar liefst een kwart van de architecten antwoordt namelijk 'anders'. Hiermee wordt voornamelijk internet in het algemeen bedoeld. In totaal oriënteert dus minstens de helft van de architecten zich online. Ook bij aannemers en installateurs scoort internet goed: 21% van deze marktpartijen zoekt op websites van fabrikanten en leveranciers naar informatie over producten en materialen. Aannemers B&U en installateurs oriënteren zich daarnaast vooral op producten en materialen via beurzen (respectievelijk 26% en 24%). Eén van de meer traditionele oriëntatiemiddelen is de documentatiemap. Deze wordt door ongeveer één op de tien architecten en aannemers B&U genoemd als favoriet oriëntatiemiddel. Van de installateurs is dit 5%. Favoriete oriëntatiemiddel op producten en materialen (in %) Architecten Aannemers B&U Installateurs
Beurzen 13 26 24
Website fabrikant/leverancier 17 21 21
Vaktijdschriften en vakbladen 9 14 22
Zoekmachines 17 9 5
Documentatiemap leverancier 9 9 5
Vertegenwoordiger 0 5 5
Bezoek showroom dealer 0 5 2
Monsters 2 0 1
Anders 26 9 9
Weet niet/geen mening 2 0 3
Bron: BouwKennis, maart 2009

Documentatiemap verliest terrein
Als marktpartijen de keuze tussen de documentatiemap of digitale informatie wordt voorgelegd, blijkt meer dan de helft van de ondervraagde partijen (veel) liever digitale informatie te raadplegen voor de product- of merkkeuze. Vooral architecten (57%) geven (erg) de voorkeur aan online bronnen wanneer er specifiek vergeleken wordt met de documentatiemap. Onder aannemers en installateurs ligt dit percentage op respectievelijk 53% en 48%. Gemiddeld drie op de tien partijen heeft geen voorkeur voor digitale informatie of een documentatiemap. Slechts 14% van de partijen geeft (totaal) niet de voorkeur aan digitale informatie en heeft dus liever een documentatiemap. Voorkeur digitale informatie boven hardcopy documentatiemap voor product- of merkkeuze (in %) Architect Aannemers B&U Installateurs
Erg de voorkeur 17% 14% 14%
Voorkeur 40% 39% 34%
Neutraal 27% 30% 32%
Niet de voorkeur 13% 10% 10%
Totaal niet de voorkeur 2% 3% 3%
Weet niet/geen mening 1% 4% 7%
Bron: BouwKennis, april 2009
Kansen in de crisis
Onder invloed van de kredietcrisis worden momenteel projecten uitgesteld of afgebroken, waardoor orderportefeuilles in de sector slinken. Bedrijven moeten hierdoor, vaak met een gekrompen marketingbudget, in een kleinere vijver vissen. Onderscheidend vermogen is daarom onmisbaar. De juiste marketingstrategie is onder andere afhankelijk van de beoogde doelgroep. Leveranciers die zich op architecten richten, doen er bijvoorbeeld goed aan om breed zichtbaar te zijn op internet. Meer dan de helft van de architecten oriënteert zich immers vooral online, bijvoorbeeld via zoekmachines en websites van leveranciers en fabrikanten. Partijen die zich op installateurs richten moeten op hun beurt de beurskalender goed in de gaten houden. Bedrijven die veelvuldig gebruik maken van een documentatiemap als communicatiemiddel, zouden hun aandacht en budget kunnen verleggen naar het internet. De meerderheid van de marktpartijen geeft hier immers de voorkeur aan boven de documentatiemap, terwijl internet bovendien een medium is waardoor met een relatief laag budget een extra dimensie aan de marketingstrategie kan worden toegevoegd.
BouwKennis Communicatie Monitor 2009
BouwKennis biedt bedrijven met de BouwKennis Communicatie Monitor 2009 een handvat om het communicatiebudget optimaal in te zetten. In dit rapport wordt belicht in welke fases van het bouwproces product- en merkkeuzes gemaakt worden en welke informatiebronnen hiervoor gebruikt worden. Daarnaast wordt onder andere per marktpartij in kaart gebracht wat de rol van direct mail in het keuzeproces is, welke vaktijdschriften en -bladen het belangrijkst zijn en hoe bepalend producten leverancierszoeksystemen zijn voor de product- en merkkeuze. De Communicatie Monitor 2009 wordt door USP Marketing Consultancy in opdracht van BouwKennis uitgevoerd onder aannemers, architecten, E-installateurs en W-installateurs. Voor meer informatie over de Communicatie Monitor 2009 van BouwKennis kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996, ridderhof@bouwkennis.nl).
Over BouwKennis
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.