Uitzonderlijk vervoer op Zeekanaal Brussel-Schelde

07/05/2009 10:10

Geldof Metaalconstructie nv

Willebroek - Op zaterdag 9 mei maakt G&G International in Willebroek zich op voor een uniek transport. Het zwaarste drukvat ooit in België gemaakt, een vacuümtoren van maar liefst 1.230 ton, zal er op een ponton gereden worden. Eindbestemming van het stalen gevaarte van 50 meter lengte en 16,5 diameter is Texas, USA

Spectaculair

Voor deze operatie gebruikt men geen kranen, maar wel een rorosysteem. Vanuit de werkplaats wordt het drukvat door middel van hydraulische wagens (bestaande uit 432 banden) naar de kade gereden. Om de overgang naar het ponton te maken, wordt een tijdelijke brug gebouwd tussen de kade en het ponton. "Het zal er allemaal heel spectaculair uitzien", vertelt Xavier Mestdag, transportingenieur bij G&G International.

Deze operatie is niet zonder gevaar. "Doordat de afbraak van de oude Boulevardbrug in Klein-Willebroek op zich liet wachten, moeten we nu een ponton gebruiken dat minder diepgang heeft", verklaart Mestdag. "Daardoor zal de stabiliteit van het ponton bij het oprijden van het vat uiterst kritisch zijn." Toch, ook hier is een oplossing voor gevonden-

Politie

"We hebben gevraagd om tijdens het laden alle transport op het kanaal ter hoogte van ons ponton stil te leggen. Op die manier zijn we zeker dat er nauwelijks zuiging en golfslag zal zijn." Ook de sluizen van Wintam en Zemst worden tijdelijk gesloten tijdens het laden. Een politiepatrouille zal bij het laden aanwezig zijn om erop toe te zien dat dit tijdelijke vaarverbod gerespecteerd wordt. "We moeten dergelijke maatregelen nemen, de risico's zijn anders te groot." Om ook tijdens het transport de stabiliteit van de lading te garanderen, zal het ponton pas zondag richting Antwerpen varen.

Naar Amerika

Eens het ponton in Antwerpen aangekomen is, wordt het vat opgetild en geladen op een van de grootste kraanschepen ter wereld. Aan boord van dit schip zal het Belgische vat afvaren naar Port Arthur in de Amerikaanse staat Texas en opgesteld worden in de raffinaderij. Daar zal het ingezet worden in het destillatieproces van ruwe aardolie.

PERSUITNODIGING

Volg het laden van nabij.

Nationale en regionale pers zijn van harte welkom om deze uitzonderlijke operatie van dichtbij mee te maken op zaterdag 9 mei 2009. Lieven Van Hileghem, Project Manager bij G&G International, is ter plaatse aanwezig voor meer uitleg en interviews. U heeft uiteraard ook uitgebreid de gelegenheid om te filmen en/of te fotograferen.

Zaterdag 9 mei 2009, om 11.00 u - G&G International, Molenweg 109, 2830 Willebroek. Einde van de operatie is voorzien om 12 uur!

Meer info:

Eva Verhamme Lieven Van Hileghem

Marketing Department 0473/52.64.68.

056/73 21 15

eva.verhamme@geldof.be

Meer informatie over G&G International of zusterfirma Geldof Metaalconstructie, vindt u op de website www.ggi.be of www.geldof.be.

G&G International nv

G&G INTERNATIONAL, gevestigd in België, ontwerpt en construeert grote, zware drukvaten zoals kolommen (volledig aangekleed), reactoren (DCC/FCC, HDS, PE, PP,-), regeneratoren, cokes-drums, separatoren, slug catchers, cyclonen,- opslagtanks, bullets, sferen, cryogene tanks, enz. GGI construeert ten dienste van de chemische en petrochemische industrie, de procesindustrie, raffinaderijen en EPC-bedrijven.

GGI biedt zijn klanten een totaal dienstenpakket aan, gaande van ontwerp over constructie tot transport en installatie. Haar 170.000 m² grote infrastructuur is volledig uitgebouwd voor het verwerken van verschillende types koolstofstaal, roestvrij staal, 3,5 en 9% Ni en bekleed staal tot een dikte van 150 mm. Via een eigen RoRo-kade kan GGI vaten tot 2.000 ton, met een diameter van 18 m en een lengte van 130 m, in een stuk laden, om ze dan via het zeekanaal wereldwijd te verschepen.

GGI construeert volgens ASME, A.D.-Merkblättern, CODAP, EN13445, PD5500 en RToD, in overeenstemming met ISO 9001-2000. Code Stamps en certificaten ter beschikking zijn ASME U, U2 en S, HPO, PED, SQL, enz.

GGI is een zusterfirma van GELDOF Metaalconstructie NV, vermaard om haar bulkopslag en transportinstallaties.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel