NVA


PERSBERICHT

11 mei 2009

Resultaten Prestatie Onderzoek in september 2009
bekend

"Vervroegd jaarlijks onderzoek geeft
meer sturing aan onderhandelingen
intermediair"

In 2009 wordt de negende editie van het Prestatie Onderzoek - georganiseerd door DAK, NBVA en NVA ­ eind mei al gestart. Eind september 2009 worden de uitkomsten gepresenteerd aan de verzekeraars. De verbeterde individuele terugkoppeling levert het intermediair belangrijke feiten en cijfers op. Het onderzoek is dan ook vervroegd, zodat het intermediair de resultaten tijdig kan meewegen bij het maken van afspraken met verzekeraars.

Focus op benchmarking
In het jaar 2008 zijn belangrijke innovaties doorgevoerd in de onderzoeksopzet. Deze verbeteringen zijn met veel enthousiasme begroet door het intermediair en de marktpartijen. Samen met GfK als nieuw onderzoeksbureau is onder meer de tijd benodigd voor het invullen van de elektronische enquête aanzienlijk verkort en een individuele terugkoppeling ontwikkeld voor alle deelnemende intermediairs. Het intermediair kan daarmee in één oogopslag zien welke verzekeraars het beste presteren op de aspecten die het betreffende intermediair het belangrijkste vindt, afgezet tegen de scores van de aanbieders met wie hij nu zaken doet. Om de praktische toepasbaarheid van die terugkoppeling te vergroten hebben DAK, NBVA en NVA ervoor gekozen om het onderzoek te vervroegen en verder te investeren in deze terugkoppeling, zodat deze nog beter aansluit bij de wensen van het intermediair.

Katalysator voor verbetering
Het Prestatie Onderzoek is al acht jaar een belangrijke katalysator voor verbeteringen van de (proces) prestaties van verzekeraars. De waardering van het intermediair voor de prestaties van de verzekeraars is de afgelopen jaren significant gestegen. Er zijn echter nog steeds verzekeraars die onvoldoende presteren. Daarom mag de aandacht voor kwaliteitsverbetering niet verslappen vinden DAK, NBVA en NVA.


Noot voor de redactie/