PDL: Zembla loopt achter

11/05/2009 14:20

Platform Duurzame Luchtvaart

Lelystad, 11 mei 2009 - Bij het afgelopen zondag uitgezonden Zembla programma 'Vrijstaat Schiphol' is geen gebruik gemaakt van de laatste ontwikkelingen. Het Platform Duurzame Luchtvaart (PDL) vindt dat jammer. De Zembla uitzending bleef nu hangen in een herhaling van de bekende standpunten en problemen. De actuele ontwikkelingen zijn terug te vinden in de Luchtvaartnota van Minister Eurlings. Die nota is op 17 april jl. aan de Kamer aangeboden.

PDL voorzitter Benno Baksteen:"Het interessante van de Luchtvaartnota is dat de Minister duidelijke uitspraken doet over de rol van luchtvaart in de Nederlandse samenleving. Bovendien maakt de nota de weg vrij voor een effectieve aanpak van de hinder die een grote luchthaven natuurlijk met zich meebrengt. Dit betekent een breuk met een historie van conflicten, pappen en nathouden. Een hoopgevende ontwikkeling."

De Polderbaan was geen operationele maar een politieke keuze en is een goed voorbeeld van het besteden van veel geld en middelen op basis van verkeerde uitgangspunten. Binnen het ouderwetse beleid is de Polderbaan effectief. Het aantal mensen dat wordt blootgesteld aan geluidbelasting boven een afgesproken niveau is dankzij de Polderbaan afgenomen. Beleidsdoel bereikt. Helaas was het uitgangspunt, dat geluidbelasting hetzelfde is als geluidhinder, verkeerd. Het echte doel, het verminderen van geluidhinder, is niet bereikt. Dat was al bekend en bleek nogmaals uit de Zembla uitzending.

Geluidbelasting is in het verleden politiek hanteerbaar gemaakt door te werken met een jaartotaal en met aantallen mensen. Uitstekende maten voor belasting, maar niet voor hinder. Hinder ontstaat niet per jaartotaal en verdwijnt ook niet als het jaartotaal minder wordt. Hinder is ook niet collectief maar individueel. Dat het collectief kleiner wordt helpt een individu dus niet.

De PDL-visie, mede gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Leiden, is als volgt:

Leg vast of luchtvaart wel of niet onmisbaar is. De Luchtvaartnota doet dat.

Maak de geluidbelasting zo laag mogelijk en maak dit zichtbaar. Gebeurt nu onvoldoende.

De lusten van luchtvaart krijgen we allemaal, de lasten komen bij een beperkte groep terecht. Verdeel die lasten zo eerlijk mogelijk. Gebeurt nu niet.

Zet tegenover de nadelen van luchtvaart op collectief niveau investeringen in andere aspecten van de leefomgeving. Gebeurt, maar kan bewuster.

Compenseer de nadelen op individueel niveau, afhankelijk van de feitelijke geluidbelasting. Gebeurt nu beperkt, met geluidsisolatie als enige optie.

Help individuen voor wie de resterende geluidbelasting te veel is met verhuizen naar een andere woonomgeving. Gebeurt nu niet.

Luchtvaart is onmisbare infrastructuur. Concentreren van energie en middelen op het oplossen van problemen is verstandiger dan het uitdiepen van schuttersputjes en het uitbouwen van loopgraven.

Gelukkig biedt de luchtvaartnota hiervoor voldoende aanknopingspunten. De Tweede Kamer moet nu de politieke moed opbrengen om deze keer ook voor echte oplossingen te kiezen.





http://www.duurzameluchtvaart.nl