Tom Coronel

10 Mei 2009
Coronel en Dumbreck vierde in Spa 1000km LMS race

Na een teleurstellende start van het weekend, waarbij het SNORAS Spyker Squadron moeite had om een goede setup voor de auto te vinden, hebben coureurs Tom Coronel en Peter Dumbreck uiteindelijk een fraaie vierde plaats behaald in de 1000km van Spa. De race in Belgische Ardennen vormde de tweede ronde van de Le Mans series. Vaste SNORAS Spyker Squadron coureur Tom Coronel werd hierbij bijgestaan door de Schot Peter Dumbreck, nadat zijn teamgenoot Jarek Janis om medische redenen moest afhaken.

Picture: SNORAS Spyker Squadron

Het team moest de nodige trainingstijd missen vanwege en incident met Lamborghini coureur Bouchut. De Fransman drukte Tom Coronel van de baan bij Blanchimont, één van de snelste bochten van de baan. De coureur uit Eemnes raakte de muur waarbij de linker voor- en achterwiel ophanging beschadigd raakte. De schade bleek niet meer te repareren voor het eind van de training waarbij waardevolle tijd voor de afstelling van de auto verloren ging. Coronel en Dumbreck moesten de kwalificatie training dus aanvangen met een verre van optimaal afgestelde Spyker C8 Laviolette GT2R. Tijdens de kwalificatie besteedde het team onder leiding van Peter van Erp nog veel aandacht aan de afstelling van de auto. Peter Dumbreck reed uiteindelijk één snelle kwalificatieronde, hetgeen een negende tijd in de GT2 klasse opleverde. Plannen om de afstelling te perfectioneren in de warmup sessie op zondagmorgen liepen helaas op niets uit. De organisatie moest de warm up afblazen vanwege de dichte mist op het circuit.

Gelukkig was de mist voor de start van de race opgetrokken en kon de race onder fraaie weersomstandigheden worden gestart. Minder fraai was de start zelf. Hierdoor werd het veld opgevangen voor een tweede poging. Deze verliep beter, ook voor Tom Coronel die gelijk voortvarend van start ging. Voorzichtigheid was wel geboden, aangezien Tom na zijn eerste stint meldde dat de auto erg lastig was in de bochten. Vervolgens nam Peter Dumbreck het stuur over en gaandeweg werden de rondetijden beter. De Schot was intussen opgeklommen naar een zesde plaats en gaf het stuur weer over aan Coronel. Deze zette de opgaande lijn van zijn teamgenoot door. Het was duidelijk dat de wegligging van auto het gaandeweg de race beter werd. Zowel Coronel als Dumbreck zetten naarmate de race vorderde snellere tijden op de klokken. Uiteindelijk klom het duo op naar de vijfde plaats. Even leek deze nog in gevaar te komen nadat Tom Coronel in aanraking kwam met één van de snellere LMP prototypes. Hij moest de pits opzoeken met een lekke band. Gelukkig bleef de schade beperkt en kon hij als zesde de race weer hervatten. In de slotfase kon de verloren positie weer worden teruggewonnen. De vierde plaats leek zelfs haalbaar, vooral nadat een neutralisatie vlak voor het eind van de race het veld weer dicht bij elkaar bracht. De Farnbacher Ferrari 430 F430 bleek helaas niet meer te achterhalen voor Coronel die de slotfase voor zijn rekening nam. De #85 Spyker C8 Laviolette GT2R kwam als vijfde over de finish met slechts drie seconden achterstand op de Ferrari. Na de race won het team nog een plaats vanwege de diskwalificatie van de winnende Felbermayr Porsche die volgens de technische comissie niet conform de regelementen was.

Picture: SNORAS Spyker Squadron

Tom Coronel: "De auto werd iedere ronde beter. Naarmate de baan meer grip kreeg, vonden we de snelheid die we aan het begin van de race hadden moeten hebben. Mijn laatste ronde was mijn snelste van het hele weekend, maar aan het begin leek het alsof ik op ijs reed. Ik ben blij met dit resultaat en uiteindelijk waren we maar enkele seconden verwijderd van het podium. De auto was goed en de crew liet opnieuw zien waarom ze bekend staan om hun goede pitstops. Le Mans, we komen er aan!"

Peter van Erp, managing director Spyker Squadron: "Ik ben tevreden met het resultaat. Het is belangrijk om juist op dit moment, vlak voor Le Mans, resultaten te boeken. We zijn de race niet echt goed begonnen, maar we hebben wel continu progressie geboekt. Het is ons ook duidelijk geworden dat we voor de belangrijkste race van het jaar, de 24 uur van Le Mans, nog meer voorbereidingstijd nodig hebben. Zoals het er naar uit ziet zullen we daarom binnenkort naar Monza gaan voor extra testwerk. Namens het team wil ik in ieder geval onze gasten van dit weekend en de collega's van de Spyker Cars fabriek bedanken voor hun komst naar Spa om het team te steunen".

Picture: SNORAS Spyker Squadron

Het SNORAS Spyker Squadron zal nog enkele malen testen voordat het af zal reizen naar Frankrijk voor de 24 uur van Le Mans halverwege Juni. De verrichtingen van het team kunnen worden gevolgd op Twitter en Vimeo met de laatste video verslagen.

2009 Spyker Squadron LMS Spa Race Day van het Spyker Squadron op Vimeo.