Leefbaar Rotterdam


maandag, mei 11, 2009

Verbouwing stadhuis

Rotterdam, 11 mei 2009

Betreft: schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording Onderwerp: onregelmatigheden verbouwing Stadhuis

Geacht College,

Leefbaar Rotterdam heeft verontrustende informatie ontvangen over de gang van zaken bij de verbouwing van het Stadhuis. Doordat de hoofdaannemer, Hoogevest, failliet is gegaan, dreigen veel kleine onderaannemers niet betaald te worden. In verband met dit faillissement zijn er bij ons serieuze zorgen over ondermaats werk en onduidelijkheid betreffende eventuele garantieclaims. Maar ook aan Hoogevest Groep B.V. kleven enkele smetjes en hier hebben wij vragen over. Ook hebben wij vragen over de aanbestedingsprocedure. Naar verluid heeft de verbouwing buitensporig veel geld gekost. Dit in een tijd van crisis waarin vele Rotterdammers de eindjes aan elkaar moet zien te knopen.

Ik heb hierover de volgende vragen aan het College:


1. Op welke wijze is de aanbesteding van de verbouwing tot stand gekomen?

2. Welke bedrijven hebben aanvankelijk op de aanbesteding ingeschreven en waarom hebben deze zich teruggetrokken?

3. Was er sprake van inschrijven op een werk met open begroting, zo ja waarom is hiervoor gekozen?

In 2006 was al bekend dat de firma Hoogevest in zwaar weer verkeerde en in 2007 werden meerdere filialen gesloten en mensen op straat gezet. De firma Hoogevest heeft veel rekeningen van onderaannemers en leveranciers nooit betaald waardoor ook deze in moeilijkheden dreigen te raken. De gemeente heeft Hoogevest echter wel betaald. Uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt de Hoogevest Groep B. V. te bestaan uit een vrijwel onontwarbare kluwen van maar liefst vijfenvijftig beheer- en exploitatie B.Vs. Hier lijkt iets niet te kloppen.


4. Hoe is de firma Hoogevest in beeld gekomen?
5. Wanneer was de gemeente op de hoogte van de problemen bij de firma Hoogevest en welke acties werden hierop ondernomen?
6. Hoeveel geld heeft de firma Hoogevest in totaal ontvangen?
7. Voor welk bedrag aan openstaande rekeningen laat Hoogevest achter?
8. In het licht van bovenstaande, hoe beoordeelt u de concernrelaties van Hoogevest met maar liefst 55 B.V.s ?

9. Is het mogelijk dat middels de vele B.Vs geld weggesluisd is, zo ja gaat u dit onderzoeken?

10. Gaat de gemeente gedupeerde bedrijven bijstaan?
11. Welke gevolgen heeft het faillissement van Hoogevest voor toekomstige garantieclaims van de gemeente?

12. Zijn de kantine, keuken en flexplekken ooit officieel opgeleverd?
13. Wat zijn de verbouwingskosten per vierkante meter voor de flexplekken en de kantine?

14. Welke gebreken zijn er nu al te constateren aan het meubilair en de vloer in de kantine en andere plaatsen en wat zijn de kosten voor reparatie?

15. In welke fase bevindt de verbouwing zich nu, wanneer is het af en tegen welke prijs?

16. Wanneer kunnen wij een compleet overzicht van alle gemaakte kosten tegemoet zien?

17. Wat is de rol en de meerwaarde van bureau Putterpartners bij de Stadhuis verbouwing?

18. Voor welk bedrag aan opdrachten is aan dit bureau verstrekt?
19. Op welke wijze zijn deze opdrachten aanbesteed?

Voor zover wij na hebben kunnen gaan staat het bureau Putterpartners niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Andere grote gemeenten hanteren een dergelijke inschrijving wel bij hun selectiecriteria.


20. Waarom valt inschrijving bij de Kamer van Koophandel niet onder de selectiecriteria van de gemeente Rotterdam en bent u bereid deze criteria te herzien?

Met vriendelijke groet,

Dries Mosch
Leefbaar Rotterdam