Rode Kruis Belgie


Care, Inter Partner Assistance, Plus Uitzendkrachten en SD WORX verkozen tot Solidaritest(TM) Toppers !

Premier Herman Van Rompuy overhandigt Solidaritest(TM) Award

De derde editie van Solidaritest(TM) bekroont opnieuw Belgische bedrijven die werk maken van solidariteit met maatschappelijk zwakkeren. Vandaag zijn 9 bedrijven genomineerd als Solidaritest(TM) Kampioenen, waarvan er 4 de Solidaritest(TM) Award ontvangen. Een jaar lang mogen deze 4 modelondernemingen zich âSolidaritest(TM) Topperâ noemen.

Solidaritest(TM) editie 2009 heeft in totaal 9 Solidaritest(TM) Kampioenen opgeleverd (lijst in alfabetische volgorde) :

- CARE nv,

- Inter Partner Assistance,

- KBC Group nv,

- Pidpa opdrachthoudende vereniging,

- Plus Uitzendkrachten,

- Reynaers Aluminium nv,

- SD Worx,

- The Ring Ring Company nv,

- TORFS L. nv

Uit deze 9 Solidaritest(TM) Kampioenen werden de volgende 4 Solidaritest(TM) Toppers aangeduid die de Solidaritest(TM) Award in ontvangst hebben mogen nemen :

- Plus Uitzendkrachten,

- CARE nv,

- Inter Partner Assistance,

- SD Worx,

Plus Uitzendkrachten is al voor de derde (en dus laatste) maal Solidaritest(TM) Topper. Plus Uitzendkrachten vervult hiermee dan ook een echte voorbeeldfunctie. Het bedrijf investeert een aanzienlijk deel van de winst in de omkadering van uitzendkrachten die vaak tot maatschappelijk zwakkere groepen behoren. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om loopbaanbegeleiding, persoonlijke begeleiding en een inzetpremie. Binnen de onderneming bestaat een pioniersgroep van medewerkers uit alle regioâs en functies die één dag per maand samenkomt om initiatieven te ontwikkelen op het gebied van maatschappelijke solidariteit. Overigens zijn heel wat van de bestuurders van Plus Uitzendkrachten actief in maatschappelijke organisaties.

Care scoort sterk over de hele lijn, zowel voor externe als voor interne maatschappelijke solidariteit. Op het gebied van financiële steun is de onderneming vooral actief in ontwikkelingssamenwerking. Kansengroepen zijn relatief ruim vertegenwoordigd in het personeelsbestand. Werknemers worden via onder meer informatieverspreiding en co-fundraising gestimuleerd om zich in te zetten voor maatschappelijke projecten. Binnen het bedrijf werd een âambassadeursgroepâ van 11 mensen opgericht die samen de maatschappelijke acties coördineren. De raad van bestuur geeft het goede voorbeeld: alle bestuurders zetten zich belangeloos in voor maatschappelijk zwakkeren.

Inter Partner Assistance valt op doordat het bedrijf zowel op interne als op externe solidariteit sterk scoort. Financiële steun gaat vooral naar initiatieven in de sfeer van gezondheid. Het bedrijf heeft een relatief hoog percentage werknemers van allochtone afkomst in dienst. Het personeel wordt regelmatig gestimuleerd om mee te werken aan maatschappelijke projecten, wat in sommige gevallen ook tijdens de werkuren kan gebeuren. Inter Partner Assistance verhoogt de door haar werknemers opgehaalde steunbedragen aan met eigen middelen. In 2008 werd bijvoorbeeld ook een bloedinzameling georganiseerd in de bedrijfsgebouwen. De meerderheid van de bestuurders neemt zelf deel aan activiteiten ten voordele van maatschappelijk zwakkeren.

SD WORX besteedt heel wat geld aan steunprojecten voor maatschappelijk zwakkeren. Dit gebeurt onder meer via het SD Worx Fonds dat organisaties en projecten ondersteunt op het gebied van bijvoorbeeld sociale economie en integratie van jongeren op de arbeidsmarkt. Door middel van co-fundraising worden door werknemers opgehaalde bedragen voor maatschappelijke projecten verdubbeld. SD Worx heeft er ook voor gekozen om een deel van de eigen gelden te beleggen in ethische aandelen en obligaties.

Nieuw initiatief voor editie 2010 : de Solidaritest(TM) Best Practice Award
Zoals eerder al aangehaald, zijn niet minder dan 6 op de 10 Belgische bedrijven op één of andere wijze actief op het vlak van maatschappelijke solidariteit. Deze activiteiten kaderen in sommige gevallen niet binnen een gestructureerde aanpak op het vlak van maatschappelijke solidariteit maar zijn eerder op een pragmatische insteek geschoeid. Vaak gaat het om heel waardevolle projecten voor maatschappelijk zwakkeren, die het zeker en vast verdienen om in de spotlight te worden geplaatst en die als voorbeeld of inspiratie kunnen dienen voor andere bedrijven.

Speciaal om dergelijke innovatieve of sterke projecten de nodige erkenning te kunnen meegeven, wordt vanaf de volgende editie de âSolidaritest(TM) Best Practice Awardâ in het leven geroepen.

Bedrijven hebben vanaf editie 2010 dus de keuze om mee te dingen naar ofwel enkel deze Best Practice Award ofwel deel te nemen aan de volledige Solidaritest(TM) -enquête.

Het draagvlak van maatschappelijke solidariteit Uit een telefonische enquête die in oktober-november 2008 werd gevoerd bij Belgische bedrijven, blijkt dat niet minder dan 6 op de 10 bedrijven maatschappelijk solidair is. Bovendien gaf 82% van de bedrijven aan haar inspanningen in de toekomst op een gelijk peil te houden en niet minder dan 14% wil méér investeren in maatschappelijke solidariteit. De resultaten van deze studie werden in grote lijnen bevestigd in de Trends CEO-poll van december 2008.

Wat is Solidaritest(TM) ?

Solidaritest(TM) is een enquête die â op basis van 9 parameters - meet in welke mate bedrijven zich inzetten voor âmaatschappelijke solidariteitâ. Dit kan zowel âexternâ als âinternâ gebeuren.

Onder externe maatschappelijke solidariteit verstaan we : financiële steun (of giften in natura) aan de zwaksten in onze maatschappij en activiteiten die voor hen worden georganiseerd alsook ethische beleggingen en transparante informatie over activiteiten voor maatschappelijk zwakkeren.

Bij interne maatschappelijke solidariteit wordt het bedrijf beoordeeld op de manier waarop zijn activiteiten bijdragen tot integratie en solidariteit (aanwerving van bepaalde sociale groepen zoals laaggeschoolden, allochtonen, ouderen en mensen met een handicap). Hier wordt eveneens gekeken naar de manier waarop het bedrijf zijn personeel aanspoort om zich in te zetten voor het goede doel zoals fondsenwerving of bloed geven. Zonder de inzet van de mensen in de ondernemingsraad te vergetenâ¦

De jury, die wordt voorgezeten door Prof. Luc Van Liedekerke, geeft scores op basis van objectieve criteria en benchmarks zodat ondernemingen van verschillende omvang en sectoren punten kunnen scoren. Vanaf dit jaar wordt voor sommige criteria overigens een onderscheid gemaakt tussen bedrijven uit 'dienstensectoren' en bedrijven uit 'industriële sectoren'.

Solidaritest(TM) is een jaarlijks wederkerend initiatief. Alle informatie op : www.solidaritest.be.

Solidaritest is een enquête door Vigeo Belgium, in samenwerking met Forum Ethibel en het Belgische Rode Kruis, met medewerking van het Centrum voor Economie en Ethiek van de K.U. Leuven, HEC â Ecole de Gestion de lâUniversité de Liège en Vlerick Leuven Gent Management School, met de steun van de Nationale Loterij, het VBO en de Roularta Media Group.

Brussel, 6 mei 2009