Rode Kruis Belgie


Stickerverkoop stijgt met 1,5% : Rode Kruisvrijwilligers krijgen massale steun van Vlaamse bevolking

Rode Kruis viert ook 150 jarige geschiedenis in Bokrijk

De 14-daagse stickerverkoop is afgesloten met een stijging van 1,5% : de geschatte opbrengst bedraagt 2.800.000 euro. Dit betekent dat bijna
1 op 4 Vlaamse huisgezinnen de actie opnieuw heeft gesteund. Bovendien hebben al 2.000 Vlamingen interesse getoond in mogelijk vrijwilligerschap bij Rode Kruis-Vlaanderen. Het Rode Kruis dankt iedereen dan ook voor het vertrouwen en de steun.

Dit jaar werden de Rode Kruisvrijwilligers - de "superhelden" die zich altijd en overal belangeloos inzetten voor de medemens â gesteund door Mega Mindy. En ook de Vlamingen hebben hen, in deze barre economische tijden, massaal hun vertrouwen geschonken.

150 jaar vertrouwen
Het vertrouwen van de Vlaamse bevolking moeten de Rode Kruisvrijwilligers elke dag opnieuw verdienen. Dit doen ze al vele decennia lang. In 2009 viert de organisatie overigens enkele belangrijke verjaardagen :

- 150 jaar geleden werd de slag bij Solferino gestreden (de rechtstreekse aanleiding tot de oprichting van het Rode Kruis door Henry Dunant)

- 90 jaar geleden werd de Internationale Federatie van het Rode Kruis opgericht

- 60 jaar geleden werden de Verdragen van Genève ondertekend
- 75 jaar geleden werd de Dienst voor het Bloed in België opgericht
- 20 jaar geleden startte Rode Kruis-Vlaanderen met haar opvangactiviteiten voor asielzoekers

Besteding van de inkomsten uit de stickerverkoop De stickerverkoop is de belangrijkste inkomstenbron voor de 256 plaatselijke Rode Kruisafdelingen. De opbrengst gaat naar de verzekering van de dagelijkse werking, de aankoop van materiaal (bijvoorbeeld voor de hulpverlening bij rampen en voor de eerstehulpposten op evenementen en sportwedstrijden) alsook voor kwalitatief hoogstaande opleidingen. De Rode Kruisvrijwilligers werken immers wel gratis maar krijgen een uitgebreide opleiding en volgen regelmatig bijscholingen.

Vrijwilligerswerving
Naast louter fondsenwerving speelde de sticker van 2009 voor het eerst in op het aantrekken van nieuwe vrijwilligers. Op de achterzijde van de sticker stond een webadres vermeld (www.wordvrijwilliger.be) waar iedereen dadelijk interessante vrijwilligersvacatures in eigen streek kan vinden. De vraag om vrijwilliger te worden is ook gesteld aan iedereen die per SMS of per telefoon deelnam aan de tombola. Ondertussen hebben al 2.000 Vlamingen interesse getoond. Kandidaat-vrijwilligers worden in een volgende fase via persoonlijke intakegesprekken gescreend en zijn inzetbaar als Rode Kruisvrijwilligers nadat ze een grondige en kwalitatieve opleiding hebben gekregen.

Tombola
Aan de Rode Kruissticker is tevens een tombola verbonden met prachtige prijzen : 2 autoâs van Skoda , 100 weekendverblijven in Molenheide en 50 verfpaketten van Levis. Wie een sticker heeft gekocht, kan nog tot 18 mei deelnemen aan de tombola.

Paraat. Altijd, overal
Het Rode Kruis telt bijna 14.000 vrijwilligers in Vlaanderen. In 2008 waren ze 274.793 uur paraat om ruim 60.000 slachtoffers te helpen en gaven ze 12.052 vormingsuren Eerste Hulp aan particulieren plus 12.466 uur opleiding aan bedrijven. Ook de sociale activiteiten zijn vorig jaar sterk gegroeid : niet minder dan 261.747 vrijwiligersuren werden geïnvesteerd in aangepaste vakanties voor mensen met een handicap, vakantiekampen voor kansarme kinderen, zorgbibâ¦

Wat er ook gebeurt, de Rode Kruisvrijwilligers staan paraat. Altijd, overal.

Mechelen, 10 mei 2009