Senternovem

11-05-2009 | Congres `De introductie van de Elektrische Auto in Nederland'

De elektrische auto staat volop in de belangstelling. Premier Balkenende en minister Eurlings (V&W) presenteerden tijdens de opening van de AutoRAI het streefgetal van 1 miljoen elektrische en hybride auto's in 2020. Mark Rutte (VVD) betoogde onlangs dat het noodzakelijk is dat de overheid de introductie van de elektrische auto stimuleert. Tijdens het congres `De introductie van de Elektrische Auto in Nederland' dat op 9 april op de AutoRAI plaatsvond, wisselden experts op dit gebied ideeën uit over de mogelijkheden en kansen. Zal komend decennium in het teken staan van de elektrische auto?

Niet alleen de landelijke overheid, maar ook lokale overheden en diverse (maatschappelijke) organisaties pleiten voor de elektrische auto. Tijdens de opening van het congres presenteerde burgemeester Job Cohen van Amsterdam de plannen om een flinke impuls te geven aan de overstap naar elektrisch vervoer in de hoofdstad. De stad gaat het goede voorbeeld geven: er komen oplaadpunten en gemeenteambtenaren gaan deels elektrisch rijden. Ook de bijdragen van de gemeenten Leeuwarden en Rotterdam tijdens het congres sluiten hierop aan. Essent New Energy ziet elektriciteit als meest kansrijke en meest gewenste optie voor de groeiende vraag naar mobiliteit. En onder meer Stichting Natuur en Milieu pleit voor de oprichting van een nationaal Formule e-team. Dit team zou een regierol moeten vervullen om een eind te maken aan de situatie waarin alle partijen op elkaar wachten.

Anders omgaan met mobiliteit
Frits Hermans, voorzitter van het Platform Duurzame Mobiliteit, ging tijdens het congres in op de uitdagingen van een transitie. "We willen in 2020 twee keer zoveel 'mobiel op maat' zijn met maar de helft van het huidige verbruik van fossiele brandstoffen. Dit vraagt om omslagen: anders omgaan met mobiliteit, anders kiezen, anders betalen. Naast biofuels/biogas en elektrische/hybride aandrijvingen maken ook Intelligente Transport Systemen (ITS) en gedragsaanpassingen deel uit van het toekomstbeeld. Het gaat om creatieve connectiviteit: slimme oplossingen bestaan naast elkaar en resulteren door onderlinge verbondenheid in een nog beter eindresultaat. Zo komt de meerwaarde van elektrische tractie vooral in binnensteden tot zijn recht en die van biofuels vooral bij langere afstanden."

Implementatie met beleid
De vraag naar verduurzaming moet met beleid worden beantwoord, benadrukt Richard Smokers van TNO. "Juist omdat elektrisch vervoer zo'n belangrijke optie is voor de lange termijn, moeten we er voorzichtig mee omgaan. `Halleluja-verhalen' zijn bedreigender voor deze technologie dan een objectieve inventarisatie van de horden die nog moeten worden genomen. Het lastige is dat een vergelijking met veel andere transities niet opgaat. Het is niet een revolutie van iets geheel nieuws, zoals de mobiele telefoon of internet, die met nieuwe functionaliteit de markt verovert. De elektrische auto moet iets dat al bestaat verslaan, namelijk de auto met verbrandingsmotor. Het betekent dat de actieradius verder omhoog moet, de prijs omlaag en dat batterijen veilig moeten zijn en voldoende lang moeten meegaan." Smokers benadrukt het belang van goed gemonitorde, grootschalige praktijkproeven om de techniek een flinke stap verder te brengen: "Met een stevig commitment van verschillende fabrikanten die in concurrentie aan de proef deelnemen. En een infrastructuur die voldoende dekkend is om de toekomstige situatie na te bootsen. Het zou zonde zijn als heel Nederland vol komt te staan met proefjes rond één laadpunt met twee auto's. Daar leer je niks van."

Serieus alternatief of golfkarretje?
Naast vertegenwoordigers van overheden, energiebedrijven en maatschappelijke organisaties, tonen ook vertegenwoordigers van de `traditionele' auto-industrie belangstelling voor elektrisch vervoer en zien de voordelen daarvan. Dat bleek uit bijdragen van Roelf de Boer, voorzitter van de RAI, autojournalist Wim Oude Weenink, sectretaris van de RAI-vereniging Wijnand de Geus en Ewald Breunesse, manager transitie van Shell. De laatste ziet overigens op dit moment het meest in hybride voertuigen. Hij vindt het huidige type elektrische auto dichter bij een golfkarretje staan dan bij een serieuze auto.

Inzetten op verschillende transitiepaden
Fred Hagendoorn, werkgroepvoorzitter Hybridisering/electrificering van het Platform Duurzame Mobiliteit blikt terug op het congres: "Iedereen is zich ervan bewust dat we aan de vooravond staan van de doorbraak van (nieuwe) elektrische vervoersconcepten. Wel zijn sommige verwachtingen over mogelijke volumes nogal opgeklopt en niet realistisch. Zo is het aantal van 1 miljoen elektrische auto's in 2020 niet gebaseerd op feiten. Denk aan de beperkte actieradius van elektrische auto's, de hoge kostprijs van accu's, onduidelijkheden over overheidssubsidie en een hoog investeringsbedrag tegenover een gering jaarlijks voordeel. De elektrische auto is het meest kansrijk voor onder meer het kleinschalige goederenvervoer in grote steden en potentieel als tweede auto binnen een gezin. Een realistische aanname, waar wij als werkgroep vanuit gaan, is dan ook een aantal van 200.000 (elektrische en plug-in hybride voertuigen) in 2020. Deze ambitie is haalbaar, maar ondersteunende overheidsmaatregelen zijn vereist om een acceptabele business case te maken voor ondernemers en consumenten. Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat er meerdere transitiepaden zijn, denk aan biogas, bio-ethanol en op de langere termijn waterstof. We moeten ons niet blindstaren op elektrisch vervoer, een combinatie van transitiepaden is de slimste aanpak."

Meer informatie
Een verslag van het congres is te vinden op de website van TNO.