NMBS

Stationsproject Aalst uit de startblokken

27/04/2009

Binnenkort beginnen de werkzaamheden voor de vernieuwing van de stationsomgeving in Aalst. Het station en de omgeving worden uitgebouwd tot een goed functionerend vervoersknooppunt. Om dit te bereiken investeren de stad Aalst, de NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn en Waterwegen en Zeekanaal NV samen 31 miljoen euro. Eurostation coördineert de bouwwerkzaamheden.

Nieuw busstation
Begin mei start De Lijn in de Dr. André Sierensstraat met de bouw van een nieuw busstation. Comfort, veiligheid en toegankelijkheid voor alle busreizigers staan centraal.

In het busstation zal het First In, First Out-principe (FIFO) worden toegepast: de bus die als eerste een perron binnenrijdt, zal ook als eerste weer vertrekken. Drie lange perrons die evenwijdig lopen en elk ingedeeld zijn in 6 kleinere subperrons maken dit principe uitvoerbaar. De nieuwe perronschikking en het FIFO-principe zullen bovendien de capaciteit van het station doen toenemen met maar liefst 6 halteplaatsen. Zo zullen 27 bussen gelijktijdig in het station kunnen staan. Deze uitbreiding biedt De Lijn in de toekomst nog tal van groeimogelijkheden in Aalst en omgeving.

Om het busstation beter toegankelijk te maken voor de reizigers zullen passende maatregelen worden genomen: zachte hellingen voor onder andere rolstoelgebruikers, hogere perrons om het instappen te vergemakkelijken en brede zebrapaden voor een veilige oversteek van perron naar perron. Bovendien is ook duidelijke reizigersinformatie onontbeerlijk. Digitale infoborden geven informatie in real time.

Het nieuwe busstation wordt niet alleen functioneel, bovendien wordt het eigentijds en stijlvol. Bij de vormgeving van het station werd gekozen voor materialen als glas en transparante kunststof. Het gebruik van deze materialen creëert een aangenaam, open gevoel dat zal worden versterkt door het daglicht dat vrij spel krijgt. s Avonds wordt het busstation verlicht dankzij helder kunstlicht van de perronsignalisatie. Kortom, het nieuwe busstation wordt een aangename plek om te wachten op de bus, te schuilen of gewoon gezellig te keuvelen.

Tot het einde van de werkzaamheden worden de bushaltes tijdelijk op het Statieplein opgesteld.

Station Aalst
De NMBS-Groep wil haar belangrijke stations vlot bereikbaar en toegankelijk maken voor alle reizigers hoe ze ook naar het station komen. Aalst is met dagelijks bijna 8.000 instappende reizigers het vierde belangrijkste station van Oost-Vlaanderen. De NMBS-Groep investeert 21,7 miljoen euro in het stationsproject.

Het station Aalst heeft onlangs ook een nieuwe visuele identiteit gekregen. De drie pijlers van het stationsmerk zullen het station Aalst nog meer uitstraling geven: ten eerste verlies je er geen tijd, er is een vlotte overstap met ander openbaar vervoer, voldoende parking en fietsparkeerplaatsen. Op de tweede plaats is het station een ontmoetingsplaats die bruist van energie. Comfort gaat hand in hand met netheid en veiligheid. De komst van meer winkeltjes zorgt voor extra activiteit en gezelligheid. En tenslotte slimme tijd: het aanbod in de stations stelt de klant of de buurtbewoner in staat om tijd te winnen

Fietsgebouw van glas en staal
De NMBS-Holding start begin deze zomer met de bouw van een nieuwe fietsenstalling in de Majoor Charles Claserstraat. Het gebouw telt twee niveaus met ruimte voor 800 fietsen en 60 bromfietsen. Een investering van 1,7 miljoen euro.

Uit tellingen blijkt dat 13,5% van de treinreizigers naar het station van Aalst fietst. Het fietsgebouw wordt een moderne constructie van glas en staal, ingepast in de spoorwegberm. Er is plaats voor een krantenwinkel, drank- en snoepautomaten en publiek sanitair. De sobere architectuur en een groendak van 800 vierkante meter garanderen een optimale integratie in de stationsomgeving.

De oude fietsenstalling wordt gesloopt. Tijdens de werkzaamheden komt er een tijdelijke fietsenstalling met 400 overdekte plaatsen in het oude Postgebouw in de Dr. André Sierensstraat.

Comfortabele onderdoorgang
In het najaar van 2010 begint Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, met de verbreding van de huidige diensttunnel in het station. Het wordt een aangename, acht meter brede onderdoorgang die in verbinding staat met de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug over de Dender. Dankzij liften worden de perrons optimaal toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit en reizigers met kinderwagens en zware bagage. De werkzaamheden moeten midden 2013 klaar zijn. Infrabel investeert 6 miljoen euro in de tweede onderdoorgang.

Deze investering past in de strategie van Infrabel om het onthaal in alle stations en stopplaatsen in België stelselmatig te verbeteren, zowel op het vlak van comfort als toegankelijkheid.

Parkeergarage en projectontwikkeling
Aan de Denderzijde van het station komt een parkeergarage met projectontwikkeling. De parking biedt plaats aan 900 autos. Bijna een verdubbeling van de huidige capaciteit. Veertig plaatsen zijn zoenzones. Volgens tellingen komt 23% van de reizigers met de auto naar het station van Aalst.

De geplande projectontwikkeling mikt op een evenwichtige mix van wonen, werken en recreatie. De bouwwerkzaamheden starten in de eerste helft van 2012. De parkeergarage wordt eerst gebouwd. Tijdens de bouw wordt een tijdelijk parkeerterrein ingericht.

Het dienstgebouw vormt een nieuwe stationstoegang. Op de gelijkvloerse verdieping komen winkels en op de eerste verdieping kantoren voor de NMBS-Groep. Aan de toegang tot de nieuwe onderdoorgang komt een bijkomende stalling voor 500 fietsen en 20 bromfietsen.

Voor de herwaardering van het huidige parkeerterrein aan de achterzijde van het station is SPV (speciale projectvennootschap) Besix RED nv (Real Estate Development) Breevast Belgium nv als projectontwikkelaar aangeduid. De NMBS-Holding investeert 14 miljoen euro in het project.

Statieplein en Werfplein

De huidige uitwerking van het gebied rondom het Statieplein en de Werf is een eerste resultaat van het masterplan Stationsomgeving Aalst.

Statieplein
Het vernieuwde Statieplein wordt een hedendaagse ruimte, vrij van obstakels. Dat maakt van het plein één grote zone van doorgangen en oversteekplaatsen, zonder strikte aanduidingen. De speciale Aalst-tegels (versierd met het oorspronkelijk lettertype van Dirk Martens) en een subtiele nachtverlichting moeten voor de atmosfeer van het plein zorgen. Het Statieplein moet een leefbaar plein worden, zowel bij dag als bij nacht. Op het plein verdwijnen de parkeerplaatsen. Alleen een zoenzone blijft voorzien en het tijdelijk aan- en afrijden van en naar het station blijven mogelijk. Enkele staanplaatsen voor taxis en belbus worden op specifieke plaatsen geïntegreerd. Na de werkzaamheden aan het busstation en het Statieplein, volgt de heraanleg van de Majoor Charles Claserstraat en de Stationsstraat.

Werfplein
De heraanleg van het Werfplein is een samengaan van twee verschillende intenties: enerzijds het oplossen van een verkeersknooppunt en anderzijds de integratie van een verblijfzone.

Plek aan het water
De gehele intentie voor de verblijfzone is ontwikkeld vanuit het concept van plek aan het water. Enkele fragmenten worden ontworpen vanuit een (historische) betekenis met de plek zelf. Zo is er een terrasvorm met verdiepte zitmogelijkheid naar het water toe een referentie naar het eertijds aankomen en aanmeren in de stad en dat in dialoog met eenzelfde uitwerking aan de overzijde.

Tevens is er de lange strook met bomen en zachte bevloering die als een rustplek fungeert tussen straat en water en waarvan een hoek aan de kapel bestempeld wordt als plek van stilte. Een derde fragment is de zone rondom de verplaatste sculptuur van priester Daens.

Verkeer
Een belangrijke ingreep is het beperken van het autoverkeer vanaf linkeroever richting rechteroever. Alleen fietsers, voetgangers en openbaar vervoer kunnen de brug in beide richtingen blijven gebruiken. Op die manier wordt een vlottere doorstroming gerealiseerd voor de bus vanaf rechteroever naar het nieuwe busstation in de Dr. André Sierensstraat. Het nieuwe busstation heeft als belangrijkste kenmerk dat alle aanvoer naar het busstation gebeurt via het Werfplein.

Alle bussen verlaten het busstation via het Statieplein. Om het busstation vanuit noordelijke en westelijke richting vlot bereikbaar te maken, zal de rijrichting in de Esplanadestraat en Vaartstraat omgekeerd worden. Deze maatregel, in combinatie met het omkeren van de rijrichting in de Albert Liénartstraat, garandeert meteen dat de bussen richting Brussel en Opwijk via de kortste route kunnen terugkeren richting Sint-Annabrug.

Ook nog gepland

De Pierre Corneliskaai, de nieuwe Tragelweg en de Denderstraat zijn nog drie deelprojecten die later gepland zijn. De Pierre Corneliskaai krijgt in de toekomst een belangrijkere verkeersfunctie. Ook de woon- en handelsfunctie en de relatie met de Dender worden opgewaardeerd. De Nieuwe Tragelweg vormt een nieuwe verbinding naar de Dendermondsesteenweg en zal dienen voor de ontsluiting van de parkeergarage. Bovendien garandeert ze voor een betere ontsluiting van de terreinen op de Tragelsite. Extra aandacht en verder onderzoek gaan naar het kruispunt met de Denderstraat, dat nu deel zal uitmaken van de Wallenring. Tenslotte zal ook de Denderstraat moeten worden aangepast. Samen met de nieuwe Tragelweg zal ze de belangrijkste ontsluitingsroute vormen voor de nieuwe parkeergarage.

Nieuwe Sint-Annabrug

In augustus beginnen de werkzaamheden voor de bouw van de nieuwe Sint-Annabrug. De huidige hefbrug is sterk verouderd en wordt daarom vervangen door een nieuwe kantelbrug.

Dagelijks rijden veel fietsers en autos, alsook vrachtwagens en bussen over de huidige Sint-Annabrug. Door dit zwaar verkeer voldoet de brug niet langer aan de eisen op gebied van veiligheid en comfort. Daarom bouwt Waterwegen en Zeekanaal NV een nieuwe beweegbare brug die op bepaalde tijdstippen zal opengaan voor het scheepvaartverkeer.

De nieuwe Sint-Annabrug is niet alleen een troef voor de binnenvaart. Het moet de stationsomgeving van Aalst ook meer ademruimte geven. De gewijzigde verkeerscirculatie aan en op de brug zal daar toe bijdragen. Voor de zwakke weggebruikers die het centrum van Aalst willen bereiken of verlaten, wordt de verkeerssituatie ook een stuk veiliger.

Om de hinder tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken, blijft de huidige brug in dienst tijdens de bouw van de nieuwe. Pas wanneer deze gereed is, wordt de bestaande brug afgebroken. Enkel bij de start van de werkzaamheden in augustus zal de huidige brug voor één week afgesloten zijn voor alle verkeer.

Projectwebsite

Op de website www.projectASO.be vind je alle informatie over het project stationsomgeving Aalst. Bezoekers kunnen zich inschrijven voor een nieuwsbrief over de vordering van de werkzaamheden.