Ingezonden persbericht



---



PERSBERICHT

Utrecht, 11 mei 2009

De Kindertelefoon bestaat 30 jaar!!

Met het voeren van het eerste telefoongesprek op 10 mei 1979 ging in Amsterdam 30 jaar geleden De Kindertelefoon in Nederland officieel van start. Later dat jaar, dat in het teken van de rechten van het kind stond, werden ook vestigingen geopend in Utrecht, Rotterdam en Heerlen. Een aantal rechten zoals het recht op eigen mening en recht op bescherming tegen mishandeling en geweld die in 1979 centraal stonden, zijn ook zaken die bij De Kindertelefoon aan de orde komen. Met diverse landelijke en regionale activiteiten zal De Kindertelefoon dit jaar aandacht besteden aan het 30-jarig bestaan. Zo is er een actie met lagere scholen opgezet en gaat na de zomer een nieuwe wervingscampagne voor vrijwilligers van start.

Top drie
Vanaf het begin werd geregistreerd over welke onderwerpen de telefoongesprekken gingen. De top drie in die tijd: gezinsproblemen, problemen en vragen rond seksualiteit, verliefdheid en verkeringsproblemen. Dertig jaar later ziet de top drie van populairste gespreksonderwerpen er als volgt uit: seksualiteit, geweld (pesten en mishandeling) en emotionele problemen. In dertig jaar tijd is er qua gespreksonderwerpen niet zoveel veranderd maar de manier waarop er gecommuniceerd wordt en via welke kanalen verschilt natuurlijk wel van elkaar.

In de begintijd werden de gesprekken uitsluitend met een vaste telefoonlijn gevoerd. Anno 2009 kun je zowel met een vaste lijn als mobiel gratis met De Kindertelefoon bellen via 0800 - 0432 en chatten, en worden de oproepen van kinderen tussen de 8 en 18 jaar die in vertrouwen willen praten vanuit achttien locaties in Nederland beantwoord. De Kindertelefoon is 365 dagen per jaar tussen 14.00 en 20.00 uur bereikbaar dankzij de inzet van ruim 650 vrijwilligers. Via de interactieve website www.kindertelefoon.nl vinden de kinderen nog diverse andere mogelijkheden om buiten de openingstijden van telefoon en chat, in contact te komen met De Kindertelefoon.

'De chat en bellen via je mobiel zijn de meest gebruikte kanalen op dit moment in tegenstelling tot de telefooncellen waar vroeger veel gesprekken vandaag kwamen' volgens Carin Scheenhart, landelijk programmaleider De Kindertelefoon. 'Waar vroeger geroepen werd: je kunt met elke vraag De Kindertelefoon bellen ligt nu het accent op in vertrouwen praten over een probleem.', aldus Carin Scheenhart.

Ook de verbinding met de Bureaus Jeugdzorg is vandaag de dag altijd aanwezig. Waar je vroeger terug kon bellen met de vrijwilliger waar je mee gesproken had, kun je nu direct doorverbonden worden met een hulpverlener van Bureau Jeugdzorg als blijkt dat je je als kind in een bedreigde situatie bevindt. Dat dit echter alleen kan met de instemming van het kind is een aspect dat al 30 jaar bij de werkwijze van De Kindertelefoon thuis hoort. Want dat is wat telt: het kind staat het gehele gesprek centraal!



Ingezonden persbericht