Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Specsavers Brillenbarometer 2009: consument betaalt gemiddeld 80 euro teveel

Bijna eenderde Nederlandse brildragers stelt bezoek opticien uit om financiën

Huizen, 11 mei 2009 - Bijna een derde (30 procent) van de Nederlandse brildragers geeft aan wel eens een bezoek aan de opticien uit te stellen om financiële redenen. Bovendien blijkt dat zij voor hun gevoel gemiddeld 80 euro te veel betalen voor een nieuwe bril. Ook geeft meer dan een kwart van de respondenten die minder zijn gaan besteden door de economische crisis aan nu voor een goedkopere opticien te kiezen. Dit zijn enkele van de opmerkelijke conclusies uit de Brillenbarometer 2009 van Specsavers die voor de zesde keer is uitgevoerd door TNS NIPO. Specsavers is geschrokken van deze cijfers. Vooral omdat mensen zichzelf (onnodig) goede oogzorg onthouden, wat schadelijk kan zijn voor hun gezondheid.

Een meerderheid van de Nederlandse consumenten is zich bewust van het belang van goede oogzorg. Tegelijkertijd geven ruim zes op de tien aan vaker een nieuwe bril aan te schaffen wanneer deze goedkoper zou zijn. "Voor veel consumenten is de prijs op dit moment de belangrijkste reden om de aankoop van een bril uit te stellen", zegt woordvoerder Reidar Bakker van Specsavers. "Specsavers maakt zich al jaren hard voor kwalitatief hoogstaande oogzorg tegen de beste prijs. Wij zijn ervan overtuigd dat mensen hun bezoek aan de opticien niet uit hoeven te stellen om financiële redenen. Wij bieden al een complete bril vanaf 29 euro aan, inclusief gratis enkelvoudige glazen waarbij de gratis oogmeting verzorgd wordt door een gediplomeerde professional met minimaal een 3-jarige MBO-optiekopleiding."

Bril 80 euro te duur
De prijs van een nieuwe bril is naar de smaak van veel Nederlanders veel te hoog. Het verschil tussen de prijs die consumenten voor een bril betalen en het bedrag dat zij hieraan eigenlijk willen uitgeven, bedraagt gemiddeld maar liefst 80 euro. Voor een bril met multifocale glazen is dit zelfs 130 euro. Ruim een kwart ziet de kosten van een bril dan ook als belangrijkste reden om de aankoop van een bril uit te stellen. "Wel zien we in de resultaten dat het koopgedrag van jongeren minder worden beïnvloed door de crisis", vertelt Bakker. "Ouderen houden de hand iets vaker op de knip. Ook beschouwen zij de bril vaker als een basisbehoefte."

Vrouwen: liever lenzen dan bril
Maar liefst 67 procent van de Nederlanders draagt een bril, lenzen of beide. Uit het onderzoek kwamen een aantal verschillen tussen mannen en vrouwen naar voren. Zo verruilen vrouwelijke brildragers hun bril vaak al na één of twee jaar (21 procent) voor een nieuw exemplaar, terwijl mannen dit slechts in 11 procent van de gevallen doen. Bijna één op de vijf brildragers noemt als argument voor de aanschaf van een nieuwe bril, dat zij toe zijn aan een nieuw trendy montuur. Dit geldt vooral voor vrouwen, wat erop wijst dat zij een bril vaker beschouwen als een fashion item.

"We zien de laatste jaren een sterke ontwikkeling op modegebied in de brillenbranche. Steeds vaker staan bekende Nederlanders op de rode loper of op TV met een hippe bril op hun neus. Zo is presentator Ruben Nicolai al meer dan eens met bril gespot en helpen Fiona Heering, Hanna Verboom, Jennifer Hoffman en bijvoorbeeld Patty Brard mee aan dit positieve imago", aldus Bakker.

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 1000 winkels, waarvan op dit moment bijna 100 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 10 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door minimaal volledig MBO-gediplomeerde opticiens, die gratis oogonderzoek verrichten.


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (