Nederlands Jeugdinstituut


Beoordeling sociaal aanpassingsvermogen helpt

Het Nederlands Jeugdinstituut heeft een screeningsinstrument ontwikkeld om het sociaal aanpassingsvermogen bij jeugdigen in kaart te brengen. Hiermee kunnen hulpverleners globaal beoordelen of iemand een lichte verstandelijke beperking (lvg) heeft. In de praktijk blijken hulpverleners het lastig te vinden lvg-problematiek te herkennen. Aangezien onderzoek uitwijst dat de mate van sociaal aanpassingsvermogen minstens evenveel zegt over een eventuele verstandelijke handicap als het IQ, kan dit zogeheten BSA-instrument een goed hulpmiddel zijn bij het indiceren van de juiste zorg.

Met het van kracht worden van de Wet op de jeugdzorg zou de indicatiestelling voor jeugdigen met een licht verstandelijke beperking (lvg-jeugdigen) van het centrum voor indicatiestelling zorg overgeheveld worden naar bureau jeugdzorg. Dit vormde de aanleiding om het BSA (Beoordeling Sociaal Aanpassingsvermogen)-instrument te ontwikkelen. Vooralsnog is deze overheveling uitgesteld tot na de evaluatie van de Wet op de jeugdzorg. Om overlappende afspraken op zowel jeugdzorg als AWBZ-zorg te voorkomen heeft een commissie onder voorzitterschap van Robin van Linschoten de staatssecretaris van VWS en de minister voor Jeugd en Gezin geadviseerd de keuze voor jeugdzorg of AWBZ niet meer alleen te laten afhangen van het IQ maar ook de mate van sociaal aanpassingsvermogen te betrekken. De commissie verwijst daarbij naar het BSA-instrument van het Nederlands Jeugdinstituut.

BSA

De BSA (Beoordeling Sociaal Aanpassingsvermogen) is bestemd voor hulpverleners die een indicatie voor AWBZ-zorg of jeugdzorg voorbereiden. Er zijn twee versies van. Een voor kinderen die het (speciaal) basisonderwijs volgen (BSA-k) en een voor jongeren die het (speciaal) basisonderwijs (BSA-j) hebben afgesloten. Beide versies bevatten 18 vragen om sociale, conceptuele en praktische vaardigheden te beoordelen. Door zowel het sociaal aanpassingsvermogen als het IQ te beoordelen, is nader vast te stellen of er sprake is van lvg-problematiek. Bij het bepalen van de benodigde zorg moeten natuurlijk ook de opvoedingssituatie en leefomgeving van de jeugdige in kaart gebracht worden.

Gebruikersvriendelijk en betrouwbaar

Uit onderzoek is gebleken dat het BSA-instrument betrouwbaar, valide en gebruikersvriendelijk is. Hulpverleners kunnen de vragenlijst zelf al na een of twee screeningsgesprekken invullen zonder dat het veel tijd in beslag neemt. De inhoud van de vragen sluit aan bij de internationaal erkende definitie van een verstandelijke beperking. Uit een inventarisatie van nationale en internationale instrumenten die het sociaal aanpassingsvermogen meten, bleek geen van de gevonden instrumenten voldoende gebruikersvriendelijk.

Samen met het instrument zijn een handleiding en onderzoeksrapport verschenen. Na het invullen van het formulier Instrument Beoordeling Sociaal Aanpassingsvermogen, kunt u deze documenten gratis downloaden.


- Ontwikkeling van en onderzoek naar het instrument Beoordeling Sociaal Aanpassingsvermogen. Eindrapport, 2009. Auteurs: Ria Schouten, Lianne Lekkerkerker, Carolien Konijn.

- Beoordeling Sociaal Aanpassingsvermogen (BSA). Handleiding, 2009. Auteurs: Ria Schouten, Lianne Lekkerkerker, Carolien Konijn.
- BSA-k versie voor kinderen op het (speciaal) basisonderwijs.
- BSA-j versie voor jongeren die het speciaal basisonderwijs hebben afgesloten.

Onderzoeksrapport, BSA-instrument en bijbehorende handleiding zijn na invulling van een vragenformulier als pdf te downloaden.