TNS NIPO

Persbericht TNS NIPO

Amsterdam, 11 mei 2009

Nog steeds weinig animo voor Europese verkiezingen

Eurosceptische partijen profiteren bij hogere opkomst

Als de huidige stemintenties van de Nederlanders niet veranderen, zal de opkomst bij de verkiezingen voor het Europees parlement op 4 juni a.s. tussen de 35 en 50 procent liggen. Het animo ligt nog altijd laag. Iets meer dan een derde van de Nederlanders weet dat er in juni Europese verkiezingen zijn, terwijl maar liefst zes op de tien mensen geen enkele lijsttrekker kunnen noemen. Als de stemvoorkeuren niet veranderen, zullen CDA en PvdA met 5 a 6 zetels de grootste partijen worden. Een eurosceptische partij als de PVV (nu 2 a 3 zetels) zou profiteren van een hogere opkomst. Dat alles blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO in opdracht van RTL Nieuws heeft laten uitvoeren.

Nu de campagnes voor de Europese verkiezingen intenser worden, neemt de bekendheid van het feit dat er in juni Europese verkiezingen zijn langzaam toe. Ruim eenderde van de ondervraagden weet dat er in juni verkiezingen voor het Europees Parlement worden gehouden; die bekendheid is sinds eind maart ongeveer verdubbeld. Toch zijn niet meer Nederlanders van plan om te gaan stemmen dan een maand geleden het geval was. Drie op de tien gaan 'zeker' stemmen, nog eens een kwart gaat 'waarschijnlijk' naar de stembus. De opkomst zal waarschijnlijk tussen de 35 en 50% uitkomen. In 2004 was de opkomst ruim 39%.

Eurosceptische partijen profiteren bij hogere opkomst Van de aanhang van pro-Europese partijen (D66, GroenLinks en PvdA) zegt meer dan 50% zeker te gaan stemmen, terwijl slechts 30% van de PVV-aanhang zeker gaat stemmen. Het grote verschil in opkomstintentie heeft gevolgen voor de uitkomst van de verkiezingen. CDA en PvdA staan er het best voor; beide partijen kunnen rekenen op 5 tot 6 zetels (nu allebei 7). VVD (nu 4) en D66 (nu 1) zouden elk 3 à 4 zetels halen. De PVV zou 2 of 3 zetels halen, maar ondervindt hinder van de eigen Eurosceptische houding. 'Het zijn de Eurosceptische partijen die zullen profiteren van een hoge opkomst bij de Europese verkiezingen, terwijl ze juist tegen Europa zijn. Dat is de paradox van deze verkiezingen', aldus onderzoeker Peter Kanne van TNS NIPO.

Lijsttrekkers onbekend
De Europese lijsttrekkers zijn eveneens relatief onbekend: 61% van alle Nederlanders kent geen van alle lijsttrekkers. Alleen de (oud-) Tweede Kamerleden Hans van Baalen (VVD, 34%) en Wim van de Camp (CDA, 22%) genieten enige bekendheid.

Partij-inhoudelijke standpunten belangrijker dan houding tegen Europa Hoewel veel partijen zich nadrukkelijk vóór of juist tegen Europa profileren, vinden kiezers inhoudelijke issues belangrijker dan de tegenstellingen die te maken hebben met voor of tegen Europa. Kiezers stemmen vooral op basis van de partijstandpunten in de landelijke politiek. Het belangrijkste Europese issue is de veiligheid in Europa, terwijl het beperken van de bureaucratie in de Europese Unie pas de achtste plaats inneemt.

Bijna helft Nederlanders: Euro vergemakkelijkt aanpak crisis Hoewel de gulden nog steeds door driekwart van de Nederlanders wordt gemist en 85% zegt dat het leven duurder is geworden door de euro, wil slechts een derde van de Nederlanders weer terug naar de gulden. Bijna de helft (45%) onderschrijft de stelling dat het zonder de euro moeilijker zou zijn om de economische crisis aan te pakken. 28% is het niet met deze stelling eens.

Nederlanders: IJsland wel, Turkije niet bij EU
Ruim de helft (52%) van de Nederlanders zou voorstander zijn van een toetreding van IJsland tot de Europese Unie. Het animo voor een lidmaatschap van Kroatië (30%), Macedonië (24%) en Turkije (20%) ligt een stuk lager. Een meerderheid (59%) is verklaard tegenstander van een lidmaatschap van Turkije.

Onderzoeksgegevens
Titel persbericht: 'Nog steeds weinig animo voor Europese verkiezingen'. Methode: NIPObase CAWI (online). Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 22 tot en met 26 april 2009. Hierbij zijn 1.019 personen ondervraagd van 18 jaar en ouder.

Over TNS NIPO
TNS NIPO is de Nederlandse partner van TNS, een van de twee grootste marketinginformatiegroepen ter wereld. TNS NIPO en haar partners voorzien nationale en multinationale organisaties van marktinformatie en -analyses, inzicht en advies in meer dan 110 landen wereldwijd. Met een hecht team van deskundige en creatieve marketinginformatiespecialisten biedt TNS NIPO hoogstaande marketingoplossingen voor klanten in het consumenten- en business-to-business-segment, voor profit en non-profitorganisaties.