Gemeente Overbetuwe
Verkeerafwikkeling Betuws Bedrijvenpark kan goed via bestaande
infrastructuur
---
Het verkeer van en naar het toekomstige Betuws Bedrijvenpark nabij de
dorpskern Oosterhout kan op een veilige en adequate manier worden
afgewikkeld via de huidige aansluiting 38 op de snelweg A15. Deze
aansluiting moet daartoe in fasen worden aangepast met nieuwe
verkeerslichten, extra opstelstroken en een derde rijbaan over het
bestaande viaduct.
De opgewaardeerde aansluiting 38 zal daarmee voldoende capaciteit
hebben om tot 2020 de groei van het autoverkeer â dat overigens voor
het belangrijkste deel (85 %) wordt veroorzaakt door de autonome
toename van het autogebruik â binnen alle geldende normen voor
verkeersveiligheid en wachttijden af te wikkelen. Met de aanpassingen
van de aansluiting is een investering van 12,7 miljoen euro gemoeid.
Hiermee worden ook verbeteringen voor het fietsverkeer over de
Griftdijk, het viaduct en de Rijksweg-Zuid gerealiseerd. Het
fietsverkeer zal in de toekomst langs de oostzijde van het viaduct
worden geleid.
Dat is de kern van het voorstel van Burgemeester en Wethouder van de
gemeente Overbetuwe aan de gemeenteraad over de verkeersontsluiting
van het Betuws Bedrijvenpark. De gemeenteraad vroeg in september 2008
om een aanvullend onderzoek naar de ontsluiting van het bedrijvenpark
via aansluiting 38, nadat duidelijk geworden was dat het alternatief
daarvoor â een nieuwe, exclusieve afrit op de A15 tussen Valburg en
aansluiting 38 â geen instemming kreeg van Rijkswaterstaat.
In opdracht van B en W heeft het verkeersbureau Goudappel & Coffeng
alle consequenties van een verkeersafwikkeling via de bestaande
aansluiting onderzocht. Daarbij zijn onder andere de effecten berekend
op de belasting van het lokale wegennet, de bereikbaarheid van de
dorpskernen Oosterhout en Slijk-Ewijk, de doorstroming op het wegvak
Elst-Lent en de gevolgen voor het fietsverkeer.
Het verkeersonderzoek toont aan, dat bij aansluiting 38 hoe dan ook
rekening moet worden gehouden met een forse toename van het
autoverkeer in de periode tot 2020. Ook indien er geen bedrijvenpark
zou komen, groeit het verkeersaanbod op deze locatie (van 46.439 tot
68.971 motorvoertuigen per etmaal). Het bedrijvenpark zorgt voor een
extra toename met 15 procent, waardoor het totaal aantal
verkeersbewegingen op ruim 79.000 per etmaal uitkomt.
Mede op verzoek van Het Overlegplatform Betuws Bedrijvenpark /
Landschapsvisie De Danenberg zijn in het onderzoek twee modellen
uitgewerkt, een model met één viaduct en een model met twee
viaducten (zie illustraties onderaan). In het model met één viaduct
wordt het verkeer van en naar de zuidelijke rijbaan van de A15 direct
aangesloten op een nieuwe verbindingsweg tussen het bedrijvenpark en
de Griftdijk en maakt dan geen gebruik meer van het bestaande viaduct.
Het verkeer van en naar de noordelijke rijbaan van de A15 blijft over
het â aan te passen â viaduct rijden. Wanneer er een tweede viaduct
zou worden aangelegd, hoeft ook het verkeer van en naar de noordelijke
rijbaan van de A15 het bestaande viaduct niet meer te gebruiken.
Op basis van het onderzoek zijn B en W tot de conclusie gekomen, dat
het voor de belasting van het lokale weggennet niet uitmaakt of er
één of twee viaducten komen. Ook de verkeersveiligheid van het
totale verkeersaanbod is in beide modellen gelijk. De wachttijden voor
autoverkeer op de kruisingen zijn bij de aanleg van een nieuw viaduct
iets korter, maar blijven ook in het andere geval binnen de geldende
norm van maximaal 120 seconden.
De aanleg van een tweede viaduct heeft ook nadelen: volgens
Rijkswaterstaat kan een tweede viaduct een visuele barrière gaan
vormen voor het zicht op de autosnelwegsignalering en een extra
âbotsobstakelâ gaan vormen. De aanleg van een tweede viaduct vraagt
bovendien een extra investering van 8,3 miljoen euro.
B en W stellen daarom de raad voor om het model Eén Viaduct als
uitgangspunt vast te stellen voor de hoofdontsluiting van het
bedrijvenpark.
Model één viaduct Model één viaduct
Model twee viaducten Model twee viaducten