Gemeente Overbetuwe


Verkeerafwikkeling Betuws Bedrijvenpark kan goed via bestaande infrastructuur

---

Het verkeer van en naar het toekomstige Betuws Bedrijvenpark nabij de dorpskern Oosterhout kan op een veilige en adequate manier worden afgewikkeld via de huidige aansluiting 38 op de snelweg A15. Deze aansluiting moet daartoe in fasen worden aangepast met nieuwe verkeerslichten, extra opstelstroken en een derde rijbaan over het bestaande viaduct.
De opgewaardeerde aansluiting 38 zal daarmee voldoende capaciteit hebben om tot 2020 de groei van het autoverkeer â dat overigens voor het belangrijkste deel (85 %) wordt veroorzaakt door de autonome toename van het autogebruik â binnen alle geldende normen voor verkeersveiligheid en wachttijden af te wikkelen. Met de aanpassingen van de aansluiting is een investering van 12,7 miljoen euro gemoeid. Hiermee worden ook verbeteringen voor het fietsverkeer over de Griftdijk, het viaduct en de Rijksweg-Zuid gerealiseerd. Het fietsverkeer zal in de toekomst langs de oostzijde van het viaduct worden geleid.

Dat is de kern van het voorstel van Burgemeester en Wethouder van de gemeente Overbetuwe aan de gemeenteraad over de verkeersontsluiting van het Betuws Bedrijvenpark. De gemeenteraad vroeg in september 2008 om een aanvullend onderzoek naar de ontsluiting van het bedrijvenpark via aansluiting 38, nadat duidelijk geworden was dat het alternatief daarvoor â een nieuwe, exclusieve afrit op de A15 tussen Valburg en aansluiting 38 â geen instemming kreeg van Rijkswaterstaat. In opdracht van B en W heeft het verkeersbureau Goudappel & Coffeng alle consequenties van een verkeersafwikkeling via de bestaande aansluiting onderzocht. Daarbij zijn onder andere de effecten berekend op de belasting van het lokale wegennet, de bereikbaarheid van de dorpskernen Oosterhout en Slijk-Ewijk, de doorstroming op het wegvak Elst-Lent en de gevolgen voor het fietsverkeer.

Het verkeersonderzoek toont aan, dat bij aansluiting 38 hoe dan ook rekening moet worden gehouden met een forse toename van het autoverkeer in de periode tot 2020. Ook indien er geen bedrijvenpark zou komen, groeit het verkeersaanbod op deze locatie (van 46.439 tot 68.971 motorvoertuigen per etmaal). Het bedrijvenpark zorgt voor een extra toename met 15 procent, waardoor het totaal aantal verkeersbewegingen op ruim 79.000 per etmaal uitkomt. Mede op verzoek van Het Overlegplatform Betuws Bedrijvenpark / Landschapsvisie De Danenberg zijn in het onderzoek twee modellen uitgewerkt, een model met één viaduct en een model met twee viaducten (zie illustraties onderaan). In het model met één viaduct wordt het verkeer van en naar de zuidelijke rijbaan van de A15 direct aangesloten op een nieuwe verbindingsweg tussen het bedrijvenpark en de Griftdijk en maakt dan geen gebruik meer van het bestaande viaduct. Het verkeer van en naar de noordelijke rijbaan van de A15 blijft over het â aan te passen â viaduct rijden. Wanneer er een tweede viaduct zou worden aangelegd, hoeft ook het verkeer van en naar de noordelijke rijbaan van de A15 het bestaande viaduct niet meer te gebruiken.

Op basis van het onderzoek zijn B en W tot de conclusie gekomen, dat het voor de belasting van het lokale weggennet niet uitmaakt of er één of twee viaducten komen. Ook de verkeersveiligheid van het totale verkeersaanbod is in beide modellen gelijk. De wachttijden voor autoverkeer op de kruisingen zijn bij de aanleg van een nieuw viaduct iets korter, maar blijven ook in het andere geval binnen de geldende norm van maximaal 120 seconden.
De aanleg van een tweede viaduct heeft ook nadelen: volgens Rijkswaterstaat kan een tweede viaduct een visuele barrière gaan vormen voor het zicht op de autosnelwegsignalering en een extra âbotsobstakelâ gaan vormen. De aanleg van een tweede viaduct vraagt bovendien een extra investering van 8,3 miljoen euro. B en W stellen daarom de raad voor om het model Eén Viaduct als uitgangspunt vast te stellen voor de hoofdontsluiting van het bedrijvenpark.
Model één viaduct Model één viaduct

Model twee viaducten Model twee viaducten