Maasstad Ziekenhuis introduceert roomservice op verpleegafdelingen

12/05/2009 11:11

Maasstad Ziekenhuis

Mensen die voor een dagbehandeling of voor langere tijd in het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam worden opgenomen, krijgen met ingang van dit najaar de beschikking over roomservice. Gedegen opgeleide hostessen in fleurige oranje-witte uniformen schenken voor hen een kopje thee in, maken hun bed op, zetten bloemen in het water, brengen een krantje aan bed of helpen hen bij het uitkiezen van het menu. Deze medewerkers Patiëntenservice, zoals de hostessen officieel heten, hebben als taak het verblijf in het ziekenhuis zo aangenaam mogelijk te maken.

De helpende taken worden nu nog door diverse medewerkers uitgevoerd, waardoor gasten van het ziekenhuis soms wel vier of vijf verschillende gezichten aan hun bed krijgen. De medewerker Patiëntenservice moet voor de patiënten en hun bezoekers een vertrouwde, gastvrije vraagbaak worden. Hij of zij is vanaf eind mei herkenbaar aan een eigen uniform.

De hostess neemt tevens de verpleegkundigen flink wat werk uit handen, waardoor zij zich kunnen bezighouden met het werk waarvoor ze zijn opgeleid. Bovendien houden verpleegkundigen wat meer tijd over voor persoonlijke aandacht voor hun patiënten. Op afdeling C7 van het Maasstad Ziekenhuis wordt al met succes gewerkt met de nieuwe formule. De overige afdelingen zijn de komende maanden aan de beurt. Patiënten zijn razend enthousiast, blijkt uit klanttevredenheidsonderzoek dat het ziekenhuis op gezette tijden houdt.

Ondersteunende taken worden uitgevoerd door medewerkers die allemaal verschillende functies hebben. Er zijn voedingsassistenten die elke dag langs de bedden gaan om eten uit te delen en menukeuzes op te nemen, er zijn helpenden die patiënten assisteren bij het aantrekken van hun pyjama of die verpleegkundigen helpen met tillen van patiënten, en er zijn schoonmakers die de kamers proper houden.

,,Dat betekent dat onze patiënten op een dag veel verschillende gezichten voorbij zien komen,'' vertelt zorgmanager Tom Fransen van het Maasstad Ziekenhuis. ,,De komende maanden gaan we daarom een afdeling Patiëntenservice vormgeven en worden al die verschillende functies samengebald tot één nieuwe: die van medewerker Patiëntenservice.''

Om de Patiëntenservice te organiseren en het personeel goed op te leiden, werkt het Maasstad Ziekenhuis intensief samen met het bedrijf Assist Zorgondersteuning. Assist Zorgondersteuning is gespecialiseerd in het gastvrij organiseren van niet-verpleegkundige taken door hoffelijk personeel. Er is een joint-venture opgericht waarbij de medewerkers Patiëntenservice in dienst treden. Ook organiseert de joint-venture, Maasstad Ziekenhuis Patiëntenservice genoemd, de scholingstrajecten van de medewerkers.

De hostessen volgen allemaal een speciale opleiding. Ze worden geschoold in licht verzorgende en dienstverlenende taken. De opleiding, een leer/werktraject van bijna een jaar, wordt mede verzorgd door het Rotterdamse ROC Albeda en is op maat gesneden voor het Maasstad Ziekenhuis. De medewerkers leren er alles over klantvriendelijkheid, communicatie en dienstverlening, maar krijgen ook onderwijs over ziekenhuishygiëne, voeding en diëtetiek.