Nederlanders kennen nut & noodzaak additieven

12/05/2009 12:03

Nederlandse Vereniging Frisdrankenindustrie (NFI)

Verrassende resultaten FWS-onderzoek

Nederlanders kennen nut & noodzaak additieven

Regelmatig duiken er in binnen- en buitenland berichten op over de schadelijkheid en onveiligheid van additieven. Deze additieven, bij de consument beter bekend als E-nummers, worden in tal van voedingsmiddelen gebruikt. Maar hoe is het in Nederland daadwerkelijk gesteld met de kennis op het gebied van additieven. De resultaten zijn verrassend: Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders kent de functie van additieven.

De leden van de branchevereniging FWS hebben veiligheid hoog in het vaandel staan en de angst rondom E-nummers tast onterecht het imago van voedingsmiddelen aan. Dit was reden voor de FWS om onderzoek te doen naar de kennis van de consument op het gebied van additieven. Dit onderzoek is in 2008 uitgevoerd door Motivaction.

Functie en veiligheid

Tot grote verrassing van de FWS bleek meer dan de helft van de ondervraagden op de hoogte van de functie en veiligheid van additieven.

Kennisniveau


1. E-nummers op het etiket van een voedingsmiddel zijn additieven.

58% van de ondervraagde Nederlanders wist dit.


2. Additieven worden gebruikt om het uiterlijk, de kwaliteit en de veiligheid van een product te verbeteren.

63% van de ondervraagde Nederlanders wist dit.


3. Additieven mogen pas gebruikt worden nadat ze uitgebreid zijn onderzocht en op Europees niveau zijn goedgekeurd.

62% van de ondervraagde Nederlanders wist dit.

Aankopen

De FWS heeft ook onderzocht in hoeverre de Nederlandse consument zich laat leiden door de aanwezigheid van additieven in een product bij hun aankopen. Slechts 9% van de ondervraagden koopt geen voedingsmiddelen met conserveermiddelen, geur-, kleur- en/of smaakstoffen.

Aankoopgedrag


- 51% van de Nederlandse bevolking koopt voedingsmiddelen met additieven.


- 40% van de Nederlandse bevolking koopt soms voedingsmiddelen met additieven.


- 9% van de Nederlandse bevolking koopt geen voedingsmiddelen met additieven.

Zoetstoffen

Een van de bekende additieven die vaak onder vuur staat, is zoetstof. Tegen de verwachting in werden zoetstoffen door de ondervraagden niet als meest schadelijke gerangschikt. Anti-oxidanten scoren het best en worden als de meest onschadelijke additief gezien. Bovendien is 94% van de ondervraagden het er niet mee eens dat alle additieven, kunstmatig of natuurlijk van aard, schadelijk zijn voor de gezondheid. Blijkbaar is de Nederlandse consument toch niet zo gevoelig voor de vele broodje aap verhalen als men ons wil doen geloven. Al komt een groot deel van dit vertrouwen bij de aankoop van een product met additieven voornamelijk op het conto van 'onverschilligheid' van de ondervraagden (32%). Slechts 17% noemt vertrouwen in de veiligheid van de additieven als argument om het product te kopen.

Perceptie additieven door de ogen van de Nederlandse consument


1. Anti-oxidanten Meest onschadelijk


2. Voedingszuren


3. Smaakstoffen


4. Zoetstoffen


5. Conserveermiddelen


6. Kleurstoffen Meest schadelijk

Voorlichting

Ondanks de verrassende en veelal positieve uitkomsten van het additievenonderzoek is er voor de FWS en collega-organisaties nog veel werk te verzetten op het gebied van voorlichting aan de Nederlandse consument. Want ook al kennen veel Nederlanders het nut en de noodzaak van additieven, toch zijn er nog wat misvattingen die moeten worden weggenomen. Want bij een groep Nederlanders heerst nog onterecht een bepaalde angst voor deze wettelijke goedgekeurde en veilige hulpstoffen in voedingsmiddelen.





http://www.fws.nl