12-05-2009
Snorfietsen populairder dan brommers
Voor het eerst sinds veertien jaar meer snor- dan bromfietsen verkocht
Uit cijfers van BOVAG en bureau VWE blijkt dat de snorfiets de
bromfiets vorig jaar is voorbijgestreefd in de nieuwverkoop.
Van 1994 tot begin 2008 moest de snorfiets in de statistieken steevast
en ruimschoots zijn meerdere erkennen in de brommer. Voorjaar 2008
kwam de kentering. En in april dit jaar steeg het aantal verkochte
snorfietsen zelfs met 46 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig
jaar. Er werden vorige maand ruim 5.000 nieuwe snorfietsen verkocht,
1.700 méér dan bij de bromfietsen.
In 2008 reden er voor het eerst sinds 1994 in een heel kalenderjaar
meer snor- dan bromfietsen de showrooms uit; 48.000 versus 45.000. Dit
jaar staat de teller tot en met april op ruim 12.000 nieuwe brommers
tegen bijna 13.000 snorfietsen. In totaal scoren brom- en snorfietsen
een verkoopplus van acht procent in de eerste vier maanden van 2009,
ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is op zich al een
prestatie, in deze economische tijden, aldus Maurice Manders, manager
BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven.
Gemakkelijk en veilig
BOVAG-bedrijven zien vooral een groeiende interesse van nieuwe
consumenten in de grote steden. In de regio Amsterdam is de verkoop
van snorfietsen in april met 85 procent toegenomen ten opzichte van
dezelfde maand vorig jaar. Ook in Rotterdam, Den Haag en Utrecht werd
tientallen procenten winst geboekt. Bijna een op de drie Nederlandse
snorfietsen wordt in een van de vier grote steden verkocht. De nieuwe
kopers zijn stadsbewoners die de snorfiets gebruiken voor
verplaatsingen in de stad en voor woon-werkverkeer. Ze stappen over
van auto, fiets en tram. Manders: We schrijven de toenemende
populariteit toe aan het feit dat de snorfiets een stadsvervoermiddel
bij uitstek is en aan het gemak dat de snorfiets biedt ten opzichte
van de brommer. Een helm is niet nodig; het is opstappen en rijden.
Daarnaast vinden veel mensen het prettig dat de snorfiets gewoon op
het fietspad rijdt. De bestuurder hoeft zich dus niet tussen het
snellere verkeer op de rijbaan te begeven, zoals dat met een brommer,
met zijn maximumsnelheid van 45 km/uur, wel verplicht is. Daarnaast
brengen alle fabrikanten hun modellen tegenwoordig zowel in brom- als
in snoruitvoering op de markt, waardoor de keuze enorm is toegenomen.
Er zijn nu volop modieuze modellen beschikbaar, waarop een
stadsbewoner zich graag vertoont.
De bromfiets is herkenbaar aan een gele kentekenplaat en de snorfiets
aan een blauwe. Voor de snorfiets geldt geen helmplicht en een
maximumsnelheid van 25 km/uur.
Bron: persbericht BOVAG
Datum: 12-05-2009
BOVAG