FNV: Unilever heeft boter op zijn hoofd
Met een actie voor de aandeelhoudersvergadering van Unilever op 14 mei
gaan FNV Bondgenoten en FNV Mondiaal duidelijk maken dat Unilever
boter op zijn hoofd heeft. Unilever wint prijs na prijs voor zijn
corporate social responsibility. Ook het jaarverslag van de
multinational in voedings- en zeepmerken is er weer mee verguld. De
harde cijfers vertellen een ander verhaal.
Meer winst en hoge bonussen voor topmanagers tegenover grootschalige
outsourcing en flexibilisering van fabriekswerk. Onzekerheid en
onderbetaling voor de werknemers. Zo worden de winsten en bonussen
verdiend.
FNV Mondiaal en FNV Bondgenoten hebben voor het eerst een erratum op
het jaarverslag van Unilever over de gang van zaken bij de
multinational geschreven. De slogan van Unilever, `adding vitality to
life', is daarbij veranderd in `adding insecurity to life'.
De aandeelhouders krijgen rond 9:30 uur dit aanvullend jaarverslag
buiten aangereikt. Ook wordt op ludieke manier duidelijk gemaakt dat
topman Paul Polman en zijn collega-topmannen boter op hun hoofd
hebben.
In nauwe samenwerking met de IUF, de Britse vakbond Unite the Union en
FNV Bondgenoten gaan aandeelhouders kritische vragen stellen in de
aandeelhoudersvergadering.
In het erratum is bijvoorbeeld te lezen dat zelfs een vaste
arbeidskracht in de theefabriek in Pakistan achthonderd jaar moet
werken om het maandinkomen van topman Polman in zijn inwerkperiode te
vergaren.
FNV Bondgenoten