Ministerie van Economische Zaken
Consumentenautoriteit vordert dwangsommen in bij Pretium Telecom
12 mei 2009 | nieuwsbericht | Telecom en consument | Consumentenbeleid
De Consumentenautoriteit heeft na een controle vastgesteld, dat
Pretium Telecom doorgaat met het op onjuiste wijze werven van klanten
voor vastnet telefoonabonnementen. Op basis hiervan vordert de
Consumentenautoriteit een dwangsom in van in totaal 35.000,- euro.
Dat meldt de toezichthouder vandaag. Volgens staatssecretaris
Heemskerk van Economische Zaken is het in het belang van een sterke
consumentenbescherming dat de toezichthouder bovenop deze zaak zit.
"De consument moet absoluut weten met wie hij een gesprek voert en
waarom. De toezichthouder blijft hier dan ook scherp op toezien en
treedt indien nodig weer op," aldus Heemskerk.
Dwangsom
In een controle bij een aantal callcenters die in opdracht van Pretium
werken heeft de Consumentenautoriteit opgenomen gesprekken gevorderd.
Na onderzoek daarvan heeft de toezichthouder een veelvuldige
overtreding geconstateerd van de regel dat het bedrijf dat klanten
werft per telefoon aan het begin van het gesprek duidelijkheid moet
verschaffen over zijn identiteit en het commerciële doel van zijn
telefoontje. Omdat de Consumentenautoriteit in haar eerdere besluit
het bedrijf heeft gelast haar telefonische werving conform de regels
aan te passen, verbeurt het bedrijf hiermee dwangsommen van in totaal
EUR 35.000,=. De Consumentenautoriteit zal de komende maanden de
wervingspraktijk van Pretium Telecom strikt blijven monitoren. De
toezichthouder zal waar nodig opnieuw dwangsommen opleggen om naleving
van de lasten af te dwingen.
Pretium Telecom bestrijdt dat zij de opgelegde lasten heeft overtreden
en daarmee dwangsommen heeft verbeurd. Het bedrijf heeft inmiddels
bezwaar aangetekend tegen het boetebesluit van de
Consumentenautoriteit. Dit bezwaar is momenteel in behandeling.
Achtergronden
Op 7 maart jl. heeft de Consumentenautoriteit naar buiten gebracht dat
zij Pretium Telecom een boete van EUR 87.000,= heeft opgelegd voor de
manier waarop het bedrijf via de telefoon klanten werft. Daarnaast
heeft de Consumentenautoriteit in dat besluit het bedrijf drie lasten
onder dwangsom opgelegd om ervoor te zorgen dat de wervingspraktijk in
overeenstemming wordt gebracht met de geldende regels. Omdat bij de
controle bleek dat het bedrijf op het punt van de vermelding van de
identiteit en het commerciële doel van het gesprek nog steeds de
geldende regels niet naleeft, verbeurt het nu dwangsommen. De
ontbindingstermijn wordt inmiddels wel correct vermeld in de
welkomstbrief. Het onderzoek naar de correcte vermelding van de
gesprekskosten loopt nog.
Meer informatie
* Consumentenautoriteit vordert dwangsommen in bij Pretium Telecom