VU medisch centrum
Een dag op leerwerkplaats 4B
12 mei 2009
Een leerwerkplaats biedt studenten de mogelijkheid om stap voor stap
hun bekwaamheid op te bouwen in de context van hun toekomstige
werkomgeving. Dit gebeurt door middel van klinische situaties, bedside
teaching en interacties met ervaren gediplomeerde collega's en
leidinggevenden. Begeleider Annelies Broers en leerling Juliejet
Warendorf vertellen hoe hun dag er uit ziet.
Foto: Mark van den Brink
Annelies Broers verduidelijkt de werking van een infuuspomp aan
Juliejet Warendorf
Annelies Broers, verpleegkundige en werkbegeleider
07.30 uur - Ik start de dag met het lezen van de
rapportages/werkplannen van de patiënten van de aan mij gekoppelde
studenten. Vervolgens loop ik langs de patiënten, zeg ze gedag, en
check of mijn beeld klopt met wat ik gelezen heb. Als mijn student de
medicijnen heeft uitgezet nemen we die door en geef ik uitleg bij
vragen en/of onduidelijkheden. Ik let op of zij eerst de controles
heeft gedaan voordat ze hartmedicatie geeft.
08.30 uur - Samen met mijn student neem ik de patiënten door en vraag
of ze alles begrepen heeft. Hierna nemen we met alle stagiaires de
patiënten door.
09.15 uur - Mijn student start met de zorg. Ik geef ondersteuning waar
nodig. Vandaag 'grote visite'. Samen bespreken we eerst de patiënt
voordat we bij de artsen gaan zitten. Na de koffie hebben we een
terugkoppeling over hoe de ochtend verlopen is en of alles duidelijk
is. Tussen de bedrijven door zoek ik voor mijzelf ziektebeelden op
waar ik meer over wil weten zodat ik mijn student uitleg kan geven. Ik
doe dit regelmatig om hetgeen ik uitleg aan de studenten te
controleren of het ook echt klopt.
11.30 uur - Mijn student heeft een bespreking met de andere studenten
en ik neem de zorg even van haar over. Ik bel met de dienstdoende
artsen als het beleid me nog niet duidelijk is en ik vertel mijn
student waarom ik gebeld heb en wat eruit gekomen is. Omdat ik mijn
student alleen kan laten omdat zij de zorg zelf kan geven, help ik
andere collega's.
13.00 uur - We nemen kort door wat er vanmiddag gedaan moet worden. Ik
bekijk het werkplan, de anamnese en de rapportages van mijn student en
vul die, na overleg, eventueel aan. De student verwijdert een
waaknaald en ik observeer haar. Ik let erop dat de kamers netjes zijn
en geef feedback waar nodig zoals ik eigenlijk de hele dag doe.
14.45 uur - Er is een probleem met een van de patiënten van mijn
student. De patiënt voelt zich beroerd, braakt slijm met een beetje
bloed. Ik coach de student: 'wat gaan we nu doen?' Leg haar uit dat we
de controles doen en stellen de vragen aan de patiënt die de arts zou
willen weten. Heeft mevrouw pijn? Hoelang is ze al misselijk?. Hoeveel
heeft ze gebraakt? Zo kan mijn student de arts straks een compleet
beeld schetsen van de toestand van de patiënt. We blijven de patiënt
observeren totdat de arts langskomt.
15.30 uur - We evalueren de dag. Heeft mijn student nieuwe dingen
geleerd? Hoe is de dag verlopen? Tevreden wensen we elkaar een
prettige avond.
Juliejet Warendorf, leerling-verpleegkundige en volgt de MBOV
opleiding bij het ROC/ASA
07.00 uur - Ik kom bij VUmc aan, haal kleding bij de automaat en trek
mijn dienstkleding aan. Om half acht begin ik met het inlezen in de
patiënten waar ik de zorg voor ga verlenen. Ik bekijk de diagnose,
voorgeschiedenis, het beleid, de rapportage en andere belangrijke
informatie. Eventuele onduidelijkheden bespreek ik met de
verpleegkundigen uit de nachtdienst.
08.00 uur - De dienst begin ik met een voorstelrondje bij de patiënten
en meet meteen de bloeddruk, temperatuur, pols en de saturatie.
Sommige patiënten moeten ook nog gewogen worden. Mijn begeleider is
hierbij aanwezig. Ik geef ook de medicatie van 8 uur. Mijn begeleider
controleert of ik dit goed doe en controleert of ik de werking en
bijwerking van de medicijnen weet die ik geef.
08.30 uur - Alle leerlingen zijn klaar met de eerste taken en we gaan
de dag voorbespreken. We bespreken alle belangrijke zaken rond de
patiënt en gaan kort in op de ziektebeelden en wat je die dag wilt
leren. We doen dat volgens een vaste lijst met vragen. Ik heb twee
patiënten. De ene patiënt heeft levercirrose, de andere botkanker en
een infectie aan haar heupprothese. Dit zijn beide interessante
patiënten, want je kunt veel opzoeken over de ziektebeelden en de
medicatie die ze gebruiken.
09.15 uur - Ik begin aan de verdere zorg voor de patiënten. Patiënten
wassen, aankleden, wondverzorging en het in de gaten houden van de
infusen en pompen. Het is de bedoeling dat ik dit zo zelfstandig
mogelijk doe, met hulp van de andere leerlingen. Ik moet wel terug
koppelen aan de werkbegeleider. Wat ga ik doen en hoe ga ik het doen.
Tussendoor kan ik natuurlijk bij de werkbegeleider terecht met vragen.
De artsenvisite doen we meestal voor de koffiepauze. Dit bespreek ik
dan voor met de werkbegeleider. Je mag de artsenvisite zelf doen, de
werkbegeleider zit er wel bij. Vandaag is 'de grote artsenvisite'. De
arts-assistent bespreekt in het bijzijn van zijn collega's en
co-assistenten de hele casus van de patiënt. Ik bespreek mijn patiënt
voor met mijn werkbegeleider. Later verwerk ik de afspraken die
gemaakt zijn naar aanleiding van de grote visite uit in de rapportage.
11.00 uur - Vandaag hebben we een verdiepingsles. We gaande casus van
een patiënt op de zorgeenheid uitwerken. Het ziektebeeld, de
voorgeschiedenis, medicatie en behandeling. Mijn werkbegeleider neemt
de zorg van mijn patiënten tijdelijk over.
13.30 uur - Ik neem nog een anamnese af bij een van mijn patiënten en
ik geef de medicatie van twee uur. De rapportages en de controles die
ik heb gedaan voer ik in de computer in. Met mijn werkbegeleider
evalueren we de dag en bespreken wat er goed ging en waar ik nog aan
moet werken. Bij alles wat je doet worden vragen gesteld en je wordt
gecontroleerd, dit geeft een veilig gevoel. Ik blijf beschikbaar voor
de avonddienst als ze nog vragen hebben. Om vier uur zit de dag erop.
Een leerwerkplaats (LWP) is een aantal bedden op een bestaande
zorgeenheid die voor onderwijsdoeleinden worden gereserveerd. Op een
LWP staat naast de directe patiëntenzorg het leren centraal. Onder
continue supervisie van een werkbegeleider wordt door
studentverpleegkundigen zelfstandig zorg verleend aan patiënten. Zij
verlenen die zorg 24 uur per dag, 7 dagen per week en worden
boventallig ingeroosterd.
bron: Verpleegkundekatern