VU medisch centrum

Een dag op leerwerkplaats 4B

12 mei 2009

Een leerwerkplaats biedt studenten de mogelijkheid om stap voor stap hun bekwaamheid op te bouwen in de context van hun toekomstige werkomgeving. Dit gebeurt door middel van klinische situaties, bedside teaching en interacties met ervaren gediplomeerde collega's en leidinggevenden. Begeleider Annelies Broers en leerling Juliejet Warendorf vertellen hoe hun dag er uit ziet.

Foto: Mark van den Brink

Annelies Broers verduidelijkt de werking van een infuuspomp aan Juliejet Warendorf

Annelies Broers, verpleegkundige en werkbegeleider

07.30 uur - Ik start de dag met het lezen van de rapportages/werkplannen van de patiënten van de aan mij gekoppelde studenten. Vervolgens loop ik langs de patiënten, zeg ze gedag, en check of mijn beeld klopt met wat ik gelezen heb. Als mijn student de medicijnen heeft uitgezet nemen we die door en geef ik uitleg bij vragen en/of onduidelijkheden. Ik let op of zij eerst de controles heeft gedaan voordat ze hartmedicatie geeft.

08.30 uur - Samen met mijn student neem ik de patiënten door en vraag of ze alles begrepen heeft. Hierna nemen we met alle stagiaires de patiënten door.

09.15 uur - Mijn student start met de zorg. Ik geef ondersteuning waar nodig. Vandaag 'grote visite'. Samen bespreken we eerst de patiënt voordat we bij de artsen gaan zitten. Na de koffie hebben we een terugkoppeling over hoe de ochtend verlopen is en of alles duidelijk is. Tussen de bedrijven door zoek ik voor mijzelf ziektebeelden op waar ik meer over wil weten zodat ik mijn student uitleg kan geven. Ik doe dit regelmatig om hetgeen ik uitleg aan de studenten te controleren of het ook echt klopt.

11.30 uur - Mijn student heeft een bespreking met de andere studenten en ik neem de zorg even van haar over. Ik bel met de dienstdoende artsen als het beleid me nog niet duidelijk is en ik vertel mijn student waarom ik gebeld heb en wat eruit gekomen is. Omdat ik mijn student alleen kan laten omdat zij de zorg zelf kan geven, help ik andere collega's.

13.00 uur - We nemen kort door wat er vanmiddag gedaan moet worden. Ik bekijk het werkplan, de anamnese en de rapportages van mijn student en vul die, na overleg, eventueel aan. De student verwijdert een waaknaald en ik observeer haar. Ik let erop dat de kamers netjes zijn en geef feedback waar nodig zoals ik eigenlijk de hele dag doe.

14.45 uur - Er is een probleem met een van de patiënten van mijn student. De patiënt voelt zich beroerd, braakt slijm met een beetje bloed. Ik coach de student: 'wat gaan we nu doen?' Leg haar uit dat we de controles doen en stellen de vragen aan de patiënt die de arts zou willen weten. Heeft mevrouw pijn? Hoelang is ze al misselijk?. Hoeveel heeft ze gebraakt? Zo kan mijn student de arts straks een compleet beeld schetsen van de toestand van de patiënt. We blijven de patiënt observeren totdat de arts langskomt.

15.30 uur - We evalueren de dag. Heeft mijn student nieuwe dingen geleerd? Hoe is de dag verlopen? Tevreden wensen we elkaar een prettige avond.

Juliejet Warendorf, leerling-verpleegkundige en volgt de MBOV opleiding bij het ROC/ASA

07.00 uur - Ik kom bij VUmc aan, haal kleding bij de automaat en trek mijn dienstkleding aan. Om half acht begin ik met het inlezen in de patiënten waar ik de zorg voor ga verlenen. Ik bekijk de diagnose, voorgeschiedenis, het beleid, de rapportage en andere belangrijke informatie. Eventuele onduidelijkheden bespreek ik met de verpleegkundigen uit de nachtdienst.

08.00 uur - De dienst begin ik met een voorstelrondje bij de patiënten en meet meteen de bloeddruk, temperatuur, pols en de saturatie. Sommige patiënten moeten ook nog gewogen worden. Mijn begeleider is hierbij aanwezig. Ik geef ook de medicatie van 8 uur. Mijn begeleider controleert of ik dit goed doe en controleert of ik de werking en bijwerking van de medicijnen weet die ik geef.

08.30 uur - Alle leerlingen zijn klaar met de eerste taken en we gaan de dag voorbespreken. We bespreken alle belangrijke zaken rond de patiënt en gaan kort in op de ziektebeelden en wat je die dag wilt leren. We doen dat volgens een vaste lijst met vragen. Ik heb twee patiënten. De ene patiënt heeft levercirrose, de andere botkanker en een infectie aan haar heupprothese. Dit zijn beide interessante patiënten, want je kunt veel opzoeken over de ziektebeelden en de medicatie die ze gebruiken.

09.15 uur - Ik begin aan de verdere zorg voor de patiënten. Patiënten wassen, aankleden, wondverzorging en het in de gaten houden van de infusen en pompen. Het is de bedoeling dat ik dit zo zelfstandig mogelijk doe, met hulp van de andere leerlingen. Ik moet wel terug koppelen aan de werkbegeleider. Wat ga ik doen en hoe ga ik het doen. Tussendoor kan ik natuurlijk bij de werkbegeleider terecht met vragen. De artsenvisite doen we meestal voor de koffiepauze. Dit bespreek ik dan voor met de werkbegeleider. Je mag de artsenvisite zelf doen, de werkbegeleider zit er wel bij. Vandaag is 'de grote artsenvisite'. De arts-assistent bespreekt in het bijzijn van zijn collega's en co-assistenten de hele casus van de patiënt. Ik bespreek mijn patiënt voor met mijn werkbegeleider. Later verwerk ik de afspraken die gemaakt zijn naar aanleiding van de grote visite uit in de rapportage.

11.00 uur - Vandaag hebben we een verdiepingsles. We gaande casus van een patiënt op de zorgeenheid uitwerken. Het ziektebeeld, de voorgeschiedenis, medicatie en behandeling. Mijn werkbegeleider neemt de zorg van mijn patiënten tijdelijk over.

13.30 uur - Ik neem nog een anamnese af bij een van mijn patiënten en ik geef de medicatie van twee uur. De rapportages en de controles die ik heb gedaan voer ik in de computer in. Met mijn werkbegeleider evalueren we de dag en bespreken wat er goed ging en waar ik nog aan moet werken. Bij alles wat je doet worden vragen gesteld en je wordt gecontroleerd, dit geeft een veilig gevoel. Ik blijf beschikbaar voor de avonddienst als ze nog vragen hebben. Om vier uur zit de dag erop.

Een leerwerkplaats (LWP) is een aantal bedden op een bestaande zorgeenheid die voor onderwijsdoeleinden worden gereserveerd. Op een LWP staat naast de directe patiëntenzorg het leren centraal. Onder continue supervisie van een werkbegeleider wordt door studentverpleegkundigen zelfstandig zorg verleend aan patiënten. Zij verlenen die zorg 24 uur per dag, 7 dagen per week en worden boventallig ingeroosterd.
bron: Verpleegkundekatern