Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

'Zelf kleren maken geeft een trots gevoel'
Knipmode 40 jaar en nog steeds populair

Hoofddorp, 11 mei 2009 - Maak je eigen Monique Collignon jurk! Wie denkt aan zelf kleding maken, denkt aan Knipmode. Dit oer-Hollandse tijdschrift bestaat nu 40 jaar. Van minirokjes en tweed in 1969 tot het huidige modebeeld, Knipmode vertaalt designs van de catwalk naar draagbare en betaalbare kleding. Inclusief patronen, tips over stoffen, wasadvies en stylingideeën. En van de recessie heeft het jubilerende blad totaal geen last.

Knipmode viert haar 40-jarige jubileum in het juninummer met maar liefst 40 zomerjurken. Eén van deze jurken is een exclusief ontwerp van topontwerpster Monique Collignon. Ook in het jubileumnummer een uitdagende ontwerpwedstrijd voor lezers en studenten van kunstacademies. De opdracht: ontwerp de beste feestjurk. Zie www.knipmode.nl voor meer details.

Miljoenen vrouwen
Knipmode heeft zich in 40 jaar tijd ontwikkeld als de expert van de zelfmaakmode. Miljoenen vrouwen hebben de patronen uit Knipmode gemaakt en weten Knipmode te vinden als ze zelfmaaktips zoeken. Die vinden ze in het tijdschrift en als het even niet meer lukt, kan er ook per mail of telefonisch advies worden gevraagd. Ook de nieuwe website www.knipmode.nl - deze maand online gegaan - biedt hulp. Met handige tekeningen en binnenkort ook foto's en filmpjes. Bovendien houdt Knipmode door het hele land naaicursussen om enthousiaste beginners de basisvaardigheden bij te brengen.

Meer dan verwacht
In tegenstelling tot veel andere tijdschriften heeft Knipmode geen last van de recessie. Sterker nog, het aantal nieuwe abonnees in het eerste kwartaal van 2009 is een stuk hoger dan werd verwacht en het bereik van Knipmode is groter dan een jaar geleden. Zelf kleding maken is en blijft dus populair. Het streven is om de komende jaren nog groter te groeien en meer doelgroepen te gaan bedienen op het gebied van zelfmaakmode.

Waarom zo populair?
Het geheim van Knipmode is volgens hoofdredacteur Ellen de Jong drieledig. "Ten eerste is het een leuke bezigheid, het brengt ontspanning. Ten tweede: er is geen groter goed dan je eigen kleding maken en dan een compliment krijgen. Dat geeft een super trots gevoel. Maar de belangrijkste reden is je eigen en unieke stijl kunnen uitdragen. Iets bijzonders dat je op het lijf geschreven is. Dat kun je niet in de winkel kopen."

Nog meer extra's in het jubileumnummer
Knipmode viert het jubileum volop: "We bruisen van de ideeën. Het belooft een jaar vol feestelijke dessins en patronen te worden. In het jubileumnummer hebben we naast de ontwerpwedstrijd ook een kras&win-wedstrijd met top prijzen. Van stoffenpakketten tot naaimachines maar ook bijvoorbeeld beautypakketten. En de trouwe abonnees krijgen bij het jubileumnummer originele kledinglabels met de tekst 'Made by Me!' om het trotse gevoel van zelfgemaakte kleding te kunnen uitdragen," aldus een enthousiaste De Jong.

Het jubileumnummer van Knip Mode ligt vanaf 12 mei in de winkel.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen ­ Sanoma Magazines Netherlands ­ een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Sanoma Uitgevers is ook te volgen op Twitter: twitter.com/SanomaNL.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (

Ingezonden persbericht