Pictoright wint Nederlandse Huisstijlprijs

12/05/2009 08:19

Roel Communicatie en Designmanagement

De huisstijl van Pictoright, auteursrechtenorganisatie voor beeldmakers, is opnieuw bekroond. Nadat vorig jaar al een Red Dot Award in de wacht werd gesleept, heeft Pictoright nu ook de Nederlandse Huisstijlprijs 2009 voor 'grotere huisstijlen' gewonnen. Een onderscheiding voor ontwerpers én opdrachtgever.

Op initiatief van de Grafische Cultuurstichting worden eens in de twee jaar twee Nederlandse huisstijlprijzen uitgereikt. Op donderdag 7 mei werden in Pakhuis de Zwijger zowel een kleine als grote huisstijl onderscheiden. Pictoright was de winnaar in de categorie 'grotere huisstijlen'. Over het ontwerp van de Designpolitie schreef de jury: "Een confrontatie tussen saaie pasteltinten en primaire kleuren en een botte rechthoekige letter, doorsneden door de fijne lijnen van een illustratiekader, bepalen de uitstraling van de nieuwe auteursrechtenorganisatie voor beeldmakers Pictoright. De jury was vol lof, ondanks of dankzij gemelde tegenstrijdigheden, maar in elk geval vanwege de samenhang en de toepasselijke vondst een suggestie van beeld te scheppen."

Illustratiekaders

Het concept dat de Designpolitie voor de huisstijl bedacht, verbeeldt op plastische wijze waar Pictoright voor staat: zonder toestemming van de beeldmakers kan een uitgever zijn illustratiekaders niet vullen - zorg dat je als beeldmaker én -gebruiker de auteursrechten goed regelt. De huisstijl is gebaseerd op de illustratiekaders die iedere beeldmaker en vormgever dagelijks op het beeldscherm ziet: een blok met het kruis erin. De letters van het woordmerk Pictoright zijn afgeleid van diezelfde kaders.

Beeld of verbeelding

Het concept werd kunstig voortgezet in de bewustwordingscampagne die Pictoright voert om beeldmakers en gebruikers te wijzen op hun rechten en plichten. De eerste mailing die Pictoright na de oprichting in 2008 stuurde, 'Beeld of verbeelding', werd apart door de jury van de Huisstijlprijs genoemd. De brochure toont slechts illustratiekaders en bijschriften. 'Poster waarop een naakte vrouw met gespreide armen voor een koe in de wei staat', 'Klein wit konijn in oranje jurk staat met haar pootjes in de lucht te juichen' en 'Rood geschilderd canvas met links een blauwe en rechts een gele streep'. De bijschriften spreken tot de verbeelding, de lezer ziet de afbeeldingen voor zich, maar ze zijn er niet.

Opvallend

Pictoright-directeur Vincent van den Eijnde is blij met de onderscheiding. "Dat onze huisstijl opvallend is en veel reacties oproept wist ik al. Ik vind het knap hoe onze werkzaamheden erdoor worden geïllustreerd. En het is natuurlijk erg leuk dat het concept nu voor de tweede keer onderscheiden is." Naast De Designpolitie werkten Roel Stavorinus (projectmanagement) en Willemijn de Jonge (tekst) mee aan de publiciteitscampagne.





http://www.pictoright.nl

http://www.metroel.nl