Ingezonden persbericht


Datum: 12 mei 2009

NU.nl viert 10-jarig jubileum

- en verschijnt als gratis tabloid -

Amsterdam, 12 mei 2009 - Nieuwssite NU.nl bestaat 10 jaar. NU.nl is in 10 jaar uitgegroeid tot de grootste nieuwssite van Nederland, die maandelijks door miljoenen Nederlanders wordt gebruikt om het laatste nieuws te checken. NU.nl trapt de festiviteiten af met de uitgave van de NU.nl krant, een gratis tabloid, die landelijk wordt verspreid.

NU.nl krant
De NU.nl krant verschijnt in een oplage van ruim 300.000 exemplaren en wordt verspreid door uitdeelteams rond grote NS-stations, in winkelcentra, bedrijventerreinen, scholen, ziekenhuizen en onder filerijders op de A2. Joris van Lierop, uitgever NU.nl: "De uitgave van een krant lijkt ons een mooie manier om NU.nl in een andere vorm onder de aandacht te brengen. In de vormgeving hebben we gespeeld met het 'nu', het 'toen' en het 'straks'. We hopen dat de lezers er veel plezier aan beleven en dat we de band met ons publiek verder versterken."

Ontwikkelingen in 10 jaar NU.nl
NU.nl heeft zich in de loop van de tijd ontwikkeld van online nieuwsbron naar digitaal nieuwsmerk, dat het nieuws niet alleen brengt op de pc, maar ook op mobiel, via narrowcasting kanalen en sinds kort ook als format voor digitale tv. NU.nl is maar liefst drie keer door het Nederlandse publiek uitgeroepen tot de beste nieuwssite van het jaar. En ook op mobiel is NU.nl de grootste nieuwssite. Joris van Lierop, uitgever NU.nl: "Het succes van NU.nl zit in het feit dat we bij alle ontwikkelingen altijd goed hebben ingespeeld op de behoefte van het publiek; een snelle, actuele selectie van het nieuws in een eenvoudig format. Rondom NU.nl zijn er de afgelopen jaren ook veel succesvolle extensies ontstaan zoals NUzakelijk.nl, inmiddels behorend tot de top zakelijke nieuwssites en NUsport.nl, de tweede sportsite van Nederland. Sinds maart van dit jaar zette NU.nl ook voet over de grens met de lancering van Dnews.de, een nieuwssite voor de Duitse markt."

Opkomst burgerjournalistiek
In de afgelopen 10 jaar is er veel veranderd op het gebied van nieuwsvoorziening. Van Lierop: "NU.nl heeft door de interactie met en de betrokkenheid van haar grote lezerspubliek een grote rol gespeeld in de opkomst van fenomenen als burgerjournalistiek en user generated content. Op de redactie van de NU.nl extensies NUfoto.nl en NUjij.nl komen wekelijks honderden lezersfoto's binnen en plaatsen dagelijks 85.000 mensen hun reacties op het nieuws."

Festiviteiten
Rondom het 10-jarig jubileum pakt NU.nl verder uit met de uitgave van het NUfotoboek 'Dicht op het nieuws' bij Terra Lannoo, met de 100 beste en mooiste nieuwsfoto's van NUfoto.nl. Daarnaast zal een deel van deze foto's vanaf 13 mei te zien zijn op een foto-expositie in Hotel Arena en Odeon in Amsterdam en van 19 mei tot half augustus in de Experience van het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid in Hilversum.

VOOR DE REDACTIE

Beeldmateriaal is beschikbaar via deze link: http://marketing.ilsemedia.nl/preview_nukrant

Over NU.nl
NU.nl startte in 1999 als eerste nieuwssite die 24/7 nieuws publiceerde op het internet. De bedenkers Kees Zegers en Sacha Prins verkochten NU.nl in 2001 aan MediaNed / VNU Tijdschriften waarna het in 2002 samen met ilse.nl en Startpagina.nl onderdeel werd van ilse media. Sinds de start is NU.nl uitgegroeid tot de grootste nieuwssite van Nederland met 4,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Ook mobiel is NU.nl de grootste nieuwssite met 25 miljoen pageviews per maand op mobiel.NU.nl. Daarnaast is NU.nl 3x uitgeroepen door het Nederlandse publiek tot beste nieuwssite. Sinds 2006 lanceerde NU.nl een aantal extensies waaronder NUzakelijk.nl, NUsport.nl, NUfoto.nl, NUjij.nl en NU.tv. In maart 2009 is het NU.nl format uitgerold tot over de grens met de lancering van Dnews.de, een nieuwssite voor de Duitse markt.

Over ilse media groep
Ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste digitale uitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van 140 websites, waaronder Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl, SchoolBANK.nl en web-log.nl bereikt ilse media ca. 80 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. Ilse media exploiteert tevens de vrouwensites van Sanoma Uitgevers, de Jonge Gezinnen sites en TVGids.nl. Sinds 2006 is ilse media ook actief op mobiel internet. Het mobiele netwerk van ilse media bestaat inmiddels uit 15 websites, waaronder Startpagina.mobi, mobiel.NU.nl, web-log.mobi en mobiel.Kieskeurig.nl. Het hele ilse media netwerk heeft per maand meer dan een miljard pageviews.

Ilse media is onderdeel van Sanoma Uitgevers. Met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites is Sanoma Uitgevers de grootste multimediale uitgever in Nederland.

Meer informatie over de ilse media groep: www.ilsemedia.nl

Ingezonden persbericht