Gemeente Utrecht


SV 2009, nr. 60 inzake samenhangend beleid t.a.v. railvervoer

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
60 Vragen van de heer drs. C.J. verhoef

(ingekomen 12mei 2009)

Geacht college,
Vorig jaar zonden wij u schriftelijke vragen over de geluidsoverlast die ontstaan was doordat het spoortalud dwars door Vleuten met vijf tot zes meters omhoog gebracht is. Hierdoor is de geluidsoverlast op de gebieden waar geen of lekkende geluidsschermen zijn geplaatst voor omwonenden aanzienlijk toegenomen. Het betrof hier onder andere het deel traject evenredig aan de Parkweg in Vleuten.

Enige tijd later is er nog een Raadsinformatie bijeenkomst geweest over deze problematiek. De toenmalige wethouder nam een passieve houding aan ten aanzien van dit probleem. Nu zijn er ook werkzaamheden aan de spoorlijn gestart in Lunetten. De signalen die wij ontvangen is dat daar de geluidsoverlast door treinen zal toenemen. De werkelijke problemen van de geluidsoverlast door het spoorwegverkeer zijn voor Utrecht niet in kaart gebracht.

B en G krijgt de indruk dat de gemeente Utrecht geen echt samenhangend beleid voert ten aanzien van het railverkeer. Het is ongelooflijk dat de gemeente Utrecht niet meer opkomt voor de belangen van zijn inwoners en bezoekers.
De gemeente gedoogd dat de NS:

- ondanks de Betuwelijn nog volop de huidige sporen blijft gebruiken voor goederenvervoer,
- met inferieur materiaal door de gemeente rijdt,
- bij calamiteiten of stuk materieel geen goed vervangend vervoer aanbiedt,
- er geen goede draaiboeken zijn voor het aanbieden van vervangend vervoer,
- de communicatie naar de reizigers toe allerbelabberdst is.
Verder is door de jaren heen het treinverkeer aanzienlijk geĂŻntensiveerd. Dat betekent dat de geluidsoverlast ook aanzienlijk toegenomen is. Echter er zijn geen schermen bijgekomen, behalve op de punten waar een uitbreiding van het aantal sporen plaats vond, in zoverre er niet onderuit te komen was. Opvallend is verder dat Pro-rail zelf de metingen doet waardoor het begrijpelijk is dat inwoners vraagtekens zettenbij de objectiviteit..

Een niet goed functionerend en niet betrouwbaar spoorwegnet heeft een negatief effect op de luchtkwaliteit, daar reizigers dan eerder in de auto stappen.

Zoals u ziet ligt er wel degelijk heel grote belangen van de gemeente bij het reilen en zeilen van de railvoorzieningen in Utrecht.

Op grond van het vorenstaande hebben wij de volgende vragen:
1. Bent u bereid om voor de hele gemeente Utrecht in kaart te brengen waar de geluidsoverlast langs de spoorbanen niet of onvoldoende wordt verminderd door geluidsschermen?
2. Bent u bereid om samen inzicht te geven in wat de kosten zijn om op deze plekken geluidsschermen of ander geluidsverminderende maatregelen aan te brengen?
3. Bent u bereid om op korte termijn te komen met een samenhangend beleid ten aanzien van het railverkeer in en door onze gemeente, waarbij de volgende zaken centraal dienen te staan: luchtkwaliteit en railvervoer, kwaliteit van het railverkeer in de breedste zin van het woord, het aantrekkelijk maken om als bezoeker met de trein naar Utrecht te komen, stimuleren van snel en goed vervangend vervoer bij calamiteiten of niet functioneren van het railvervoer, het aanzienlijk verminderen van het goederenvervoer op de trajecten van en naar Utrecht.


---- --